همزمان با سفر رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به مناطق زلزله زده استان چهار محال صورت گرفت:

بازدید سرزده استاندار استان از شهرستان کوهرنگ و چلگرد

سالهاست مردم شهرکرد با تهیه نان نامرغوب وبی کیفیت دچار سوء هاضمه شده و هیچ مسئولی نتوانسته این مشکل لاینحل را چاره ای بیاندیشد.
کد خبر: ۱۳۶۱۴۵۷

به گزارش جام جم آنلاین – چهار محال و بختیاری؛ شهرکرد مرکز استان چهار محال و بختیاری که تاهمین سه ده پیش یعنی تا اوایل دهه 1370 اکثر مردم این شهر مشغول کشاورزی و دامداری بودند و غالب مردم نان روزانه خود را از گندم برداشتی خود آرد نموده و با طبخ نان خانگی و مرغوب با کیفیت اصلا نیازی به نانوا و خرید نان از نانوائی نبود، اما کم کم با پیشرفت تکنولوژی و تغییر ذائقه مردم از سبک زندگی مولد و تولید کننده به سمت خوش نشینی و روی آوردن به زندگی شهری مدرنیته دیگر مردم با تغییر شغل از کشاورزی و دامداری به شغل های دیوانسالاری و اداری، صنعتی و ...آن صفا و صمیمیت کمرنگ و دیگر نه مردان مشغول کشاورزی و دامداری شدند و نه زنان حاضر به خمیر کردن و طبخ نان خانگی در تنورهای گلی در حیاط های قدیمی با متراژ بالا.
تغییر سبک زندگی از تولید به سمت تکنولوژی و مصرف گرائی مهمترین عامل بی کیفتی در نان

همین تغییر سبک زندگی از تولید و بالندگی به سمت مصرف گرائی و تجمل گرائی باعث شد که دیگر مردم از طبخ پخت نان خانگی منصرف و لاجرم با احداث نانوائی های متعدد در سطح شهر مردم دیگر طعم آن نان مرغوب معطر خانگی را از دست داده و کم کم با نان نامرغوب همراه با جوش شیرین را تناول نموده  که متاسفانه  این مشکلات از اواسط دهه 1390 بیشتر و بیشتر گردیده که دریغ از یک نانوائی مناسب و طبخ حتی یک نان قرص مرغوب و معطر اوایل دهه 60 و 70

  نان ناسالم منشأ  اکثر بیماری ها

گلایه مردم که معمولاً در سال‌های گذشته پای ثابت این موضوع بوده نیز قابل توجه و تأمل است. شهروندی درباره داستان نان و کیفیتش می‌گوید: این سوژه‌ای نخ‌نماست که سال‌های سال است مطرح می‌شود و مسئولان نسبت به آن واکنش داده یا نداده از کنارش رد می‌شوند و باز در بر همان پاشنه قبل می‌چرخد. اگر خیلی وقت‌ها کیفیت نان را در ظاهرش می‌دیدند و اینکه خمیر یا سوخته نباشد الان حتی نانی که در خیلی از نانوایی‌ها پخت می‌شود ریزمغذی ندارد یا اینکه آن قدر کم دارد که مصرفش فقط و فقط شکم پرکن است.

انسان اگر نان سالمی مصرف کند قسمت زیادی از نیاز بدنش برآورده می‌شود

در همین رابطه خالد طاهری معاونت بازرگانی و خدمات سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که انسان اگر نان سالمی مصرف کند قسمت زیادی از نیاز بدنش برآورده می‌شود اما همین که نان مرغوبیتی نداشته باشد نه تنها مفید نیست بلکه مشکلات و بیماری‌های بزرگی را به همراه دارد.

در چنین شرایطی می‌بایست مسئولان نظارت بیشتر و بهتری نسبت به عرضه نان باکیفیت به مردم داشته باشند.

وظیفه نانوایی‌ها و مسئولان در داستان نان سالم

شهروند شهرکردی عنوان می‌کند: تغذیه سالم یکی از شاخصه‌های مهم در جوامع پیشرفته است که امنیت غذایی را بالا می‌برد، نان به عنوان یکی از اجزای اصلی در سبد تغذیه مردم اگر کیفیت مناسبی نداشته باشد قطعاً امنیت غذایی همه را به مخاطره خواهد انداخت.
 همین که مردم به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوند که سر منشأ آن نان ناسالم باشد این هشداری بزرگ است که باید به آن توجه شود.

نانوایی‌ها همان طور که به فکر این هستند که بهای خدماتی را افزایش دهند کیفیت را نیز افزایش دهند

شهروندی دیگر از وضعیت عرضه نان در برخی از نانوایی‌های شهرکرد گلایه می‌کند و می‌افزاید: نانوایی‌ها همان طور که به فکر این هستند که بهای خدماتی که به مردم می‌دهند هر روز بالاتر رود همین طور هم باید به فکر تهیه نان سالم برای مردم باشند البته مسئولان نیز با نظارتی که دارند و آرد سالمی که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌دهند می‌توانند به تحقق این مهم کمک کنند.

نان نامرغوب مشکلی از سال‌های پیش تاکنون

قصه نان باکیفیت داستان امروز و دیروز نیست، قوت غالب مردم سال‌هاست که در مورد کیفیتش صحبت می‌شود، نظریه می‌دهند و حتی سمینار و همایش برگزار می‌کنند اما با اینکه می‌دانند و می‌دانیم که کیفیت نان ارتباط نزدیکی با سلامت مردم دارد هنوز که هنوز است یک جای کار در این داستان می‌لنگد و همچنان مردم از پخت نان‌های بی‌کیفیت گلایه‌مندند،البته این گلایه‌ها بی‌مورد نیست و حتی صدای خیلی از مسئولان بهداشتی و نظارتی را هم در برخی موارد درآورده است.

گلایه وزارت بهداشت از طبخ نان بی کیبفیت و نامرغوب در نانوائی ها

آخرین آن‌ها به اظهارات مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت برمی‌گردد،نظر او در خصوص تفکیک سبوس در انواع نان و افزایش ضایعات نان، این است که  این مشکل سال‌هاست که وجود دارد و ما به عنوان وزارت بهداشت گله داریم، اتفاقی که چندین سال اخیر افتاده، این است که میزان سبوس‌گیری در آرد انواع نان‌های مختلف، بیشتر شده بدون اینکه نظر تخصصی وزارت بهداشت خواسته شده باشد. 

خالد طاهری همچنین به این نکته نیز اشاره کرده که اگر از ما سؤال می‌شد که آیا افزایش سبوس‌گیری از آرد، کار درستی است یا خیر قطعاً می‌گفتیم و می‌گوییم که این کار نادرستی از نظر تغذیه است. 

 وی تأکید می‌کند: وقتی از آرد، سبوس را بگیرند و آرد سفید و تصفیه شود، مشکلات زیادی برای سلامتی مردم ایجاد می‌شد و این مسئله را سال‌هاست که دنبال می‌کنیم. یکی از دلایل اصلی اضافه وزن، چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی، مصرف نان سفید شده در جامعه است و متأسفانه مردم نانی مصرف می‌کنند که به اندازه کافی، سبوس ندارد. 

میزان بالای سبوس‌گیری در آرد

معاونت بازگانی و خدمات سازمان جهاد کشاورزی استان چهار محال و بختیار اضافه کرد: قبلاً استاندارد سبوس‌گیری در آرد نان در کشور وجود داشت و به عنوان نمونه میزان استاندارد سبوس‌گیری در نان سنگک فقط ۷ درصد بود اما اکنون در سال‌های اخیر، نان سنگک با آردی که ۱۵ درصد سبوس‌گیری شده و آرد پخت نان لواش و تافتون است، پخته می‌شود و این مشکل جدی است و ما هم چندین سال است آن را پیگیری کرده و جلسات مختلفی با بخش‌های مختلف داشته‌ایم، به عنوان وزارت بهداشت معترض افزایش سبوس‌گیری از آرد نان هستیم و آرد نباید این قدر سفید باشد و نان‌هایی که مردم مصرف می‌کنند از نظر تغذیه‌ای نان باکیفیتی نیست و ما از طریق دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و کارگروه تخصصی بهبود کیفیت نان، این مسئله را پیگیری می‌کنیم و باید به نتیجه برسیم و آرد از وضعیت کنونی باید خارج شود در غیر این صورت شاهد افزایش انواع بیماری‌های غیرواگیر خواهیم بود.

نظارت دقیق و مستمر بر نانوائی های سطح شهرستان شهرکرد

یکی از مواردی که باید بدان توجه داشت نظارت دقیق و مستمر بر نانوایان و نانوائی های سطح شهرستان شهرکرد می باشد که یک عزم و همت جدی می طلید که عبدالعلی ارژنگ فرماندار شهرکرد بعنوان رئیس شورای آرد و نان  نظارت همه جانبه و سرزده از نانوائی های سطح شهر داشته باشد و این مهم عزم استاندار استان و همه دستگاه های مرتبط از قبیل سازمان جهاد کشاورزی استان، اداره کل صمت استان و همچنین اتاق اصناف و بازگانی استان را نیز می طلبد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها