همه چیز درباره سریال‌های نوروزی تلویزیون که از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌روند

یک مهمانی جذاب در تلویزیون

نوروز ۱۴۰۱ نزدیک است و امسال هم به رسم هر سال تلویزیون سریال‌هایی را برای همراهی با مخاطبان در ایام عید راهی آنتن می‌کند. سریال‌هایی با مضامین و گونه‌های متفاوت از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌رود و فرصت طلایی برای دیده‌شدن دارند.
کد خبر: ۱۳۵۸۹۵۸

به گزارش جام جم، البته هر یک از شبکه های تلویزیونی دست روی سوژه های متفاوتی گذاشتند تا بتوانند از این طریق نظرات مخاطبان را جلب کنند. سازندگان آثار نمایشی نوروز هر کدام به سراغ یکی از موضوعات اجتماعی رفتند تا مفاهیم آثار برای مردم قابل لمس باشد و بتوانند با شخصیت های قصه همذات پنداری کنند. همچنین مدیران سیما امسال فقط به سراغ کارگردانان چهره برای ساخت سریال های نوروزی نرفتند، حتی سکان را به دست کارگردانانی سپرده اند که با ساخت یک اثر برای نوروز ۱۴۰۱ تجربه سریال سازی را کسب کنند. این نشان می دهد که معاونت سیما علاقه مند است در کنار با تجربه تر ها به سراغ کسانی هم برود که می خواهند میدانی داشته باشند تا بتوانند تجربیات شان را محک بزنند. شبکه یک سیما قصه‌ای شیرین و با شخصیت‌هایی آشنا را روانه می‌کند. فصل‌سوم سریال زیرخاکی به کارگردانی جلیل سامان سریالی است که به صورت شبانه از این شبکه پخش می‌شود. دو فصل قبلی سریال زیر خاکی توانست نظر بسیار زیادی از مخاطبان را جلب کند و حالا باید به انتظار نشست که فصل سوم چگونه می تواند نظر مخاطبان را جلب کند. شبکه دوی سیما با قصه‌ای تازه و با درونمایه اجتماعی به اسم «خداداد» به کارگردانی علی غفاری با مخاطبان همراه می‌شود و سعی دارد لحظه‌های مفرحی برای آنان ایجاد کند. غفاری تجربه ساخت سریال های مناسبتی به ویژه برای ماه رمضان را دارد و حالا امسال با یک دستپخت نوروزی می خواهد مردم را پای جعبه جادویی بنشاند. سریال شبکه سه سیما اما حال و هوایی متفاوت در میان آثار نوروزی دارد و قرار است پخش سریال پس از این ایام هم ادامه داشته‌باشد. سریال «نجلا» به کارگردانی خیرا... تقیانی‌پور پیش از این از شبکه سه سیما پخش شده‌بود و مخاطبان با شخصیت‌های این قصه که در خطه جنوب روایت می‌شود آشنایی دارند؛ بینندگان این‌بار در نجلا۲ شاهد ماجراهای دیگری از شخصیت‌های این قصه هستند. فصل یک از این سریال هم توانسته بود برای مردم جالب باشد و حالا مخاطبان می توانند ادامه این قصه را به تماشا بنشینند. «دردسرهای شیرین» هم نام سریال نوروزی شبکه پنج سیما به کارگردانی سهیل موفق است که آن هم قصه‌ای اجتماعی دارد؛ البته از تلخی به دور است. موفق هم برای ساخت این سریال به سراغ چهره های جوان و میانسال رفته است تا بتواند با یک ترکیب جالب، نظر مخاطبان شبکه پنج را جلب کند. همچنین شبکه نسیم برای ایام نوروز سریال «جناب‌عالی» پخش می‌کند که عادل تبریزی کارگردانی این اثر را دارد. اگر شما هم از علاقه‌مندان تماشای سریال‌های نوروزی سیما هستید و مایلید تعطیلات عید، زمانی را پای تلویزیون بگذرانید در نوشتار پیش‌ رو، برایتان از دست‌اندرکاران، ساعت پخش، قصه و بازیگران این مجموعه‌ها گفته‌ایم.

زیرخاکی۳
قصه: زیرخاکی یک کمدی - تاریخی است که در فصل اول با استقبال مخاطبان همراه شد و به همین دلیل قصه‌اش به فصل دوم و حالا سوم رسیده‌است. این سریال با محور شخصیت فریبرز باغ‌بیشه و خانواده‌اش و به زبان کمدی ماجراهایی را از قبل انقلاب آغاز کرد و در جنگ ادامه داد. فصل دوم سریال با به اسارت رسیدن فریبرز و ناصری به دست نیروهای بعثی در جبهه به پایان رسید و مخاطبان از ابتدای فصل جدید ادامه‌ ماجراهای فریبرز را دنبال خواهندکرد. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم فریبرز باغ‌بیشه در این فضا دیگر چه داستان‌هایی را رقم می‌زند.

نویسنده و کارگردان: جلیل سامان در این سال‌ها بیشتر با سریال‌های ارمغان تاریکی، پروانه و نفس میان مخاطبان شناخته‌شد که مضمونی سیاسی - تاریخی داشتند و با بیان قصه‌هایی عاشقانه نقبی به دهه‌های ۵۰ و ۶۰ ایران می‌زند. این کارگردان و نویسنده که ساخت چند مجموعه تلویزیونی را در کارنامه دارد، فصل سوم زیرخاکی را هم مثل دو سری گذشته کارگردانی کرده‌است.

تهیه‌کننده: رضا نصیری‌نیا تهیه‌کنندگی دو فصل گذشته این سریال پربیننده را برعهده داشته‌است که برای نخستین‌بار رمضان ۹۹ از شبکه یک پخش شد و سری دومش هم خرداد امسال روی آنتن رفت. او در این فصل هم در سمت تهیه‌کننده فعالیت دارد.

پژمان جمشیدی: نقش فریبرز باغ‌بیشه را بازی می‌کند. او شخصیتی شیرین اما دردسرساز است که سودای ثروت و تغییر شرایط زندگی‌اش را دارد. فریبرز از قسمت نخست تا اینجای قصه با اتفاقات ناخواسته زیادی مواجه می‌شود و در مهلکه می‌افتد. گفته می‌شود در این فصل، فریبرز به اسارت درخواهدآمد و باید دید این شخصیت با آن لحن متفاوتش این‌بار چه ماجراهایی را از سر می‌گذراند.

ژاله صامتی: او در این سریال نقش پریچهر را بازی می‌کند که در قصه با عنوان پری‌خانم شناخته می‌‌شود. این شخصیت حساسیت خاصی روی همسرش، فریبرز دارد و مدام از دست کارهای او حرص می‌خورد. بازی صامتی در این نقش با اقبال مخاطبان و منتقدان همراه بود؛ باید دید در زیرخاکی۳ این نقش با چه حال و هوایی مقابل دوربین می‌رود.

گیتی قاسمی: او بازیگر نقش کشور خانم، همسر صاحبخانه فریبرز و پری است و با لهجه‌ای شیرین صحبت می‌کند. این شخصیت که ارتباط خوبی با همسر و فرزندانش دارد، دلسوز خانواده باغ‌بیشه است و به دوست پری‌خانم تبدیل شده‌است. باید دید نقش او در این فصل با چه داستان‌هایی همراه است.

رایان سرلک: کاوه باغ‌بیشه، تنها فرزند فریبرز و پری است و رایان سرلک این نقش را در دوفصل گذشته روان و بانمک به تصویر کشید. او با پرسش‌های مدام و شیطنت‌های جالبش، ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کرده‌بود و شخصیتش را به واقعیت نزدیک می‌کرد.

پیام احمدی‌نیا: او در این فصل به سریال زیرخاکی پیوسته‌است و نقش افسر استخبارات را ایفا می‌کند که در زندان‌ رژیم بعث، مسؤول اسرای ایرانی است. مخاطبان احتمالا پیش از این نقش‌آفرینی احمدی‌نیا را در سریال‌های «بیگانه‌ای با من است»، «خودخواسته»، «سرجوخه» و... تماشا کردند.

خداداد

قصه: در خلاصه داستان این سریال آمده‌است: «می‌گن گره‌ای که با دست باز می‌شه رو نباید با دندون باز کرد اما خداداد چاره دیگه‌ای نداره و روی این موضوع خیلی حساب کرده!» و قصه از این قرار است که خداداد پدر یک خانواده پنج‌نفره است که مثل بسیاری از آدم‌های این دوره و زمانه گرفتاری‌های زیادی دارد. یکی از این مشکلات جورکردن جهیزیه برای دختر کوچکش است تا او را به خانه‌بخت بفرستد. قصه این سریال در نوروز ۱۴۰۱ می‌گذرد و گفته می‌شود با بیانی طنازانه از مشکلات روز می‌گوید.

کارگردان: علی غفاری که «بچه مهندس۱، ۲ و۳» را برای ماه رمضان کارگردانی کرده‌بود، برای نوروز پیش‌رو خداداد را که بیانی طنازانه و شیرین دارد، روی آنتن می‌فرستد. این کارگردان معیشت را یکی از موضوعات مهمی می‌داند که در این سریال به آن پرداخته شده‌است.

تهیه‌کننده: سعید سعدی تهیه‌کننده باسابقه سینما و تلویزیون را با مجوعه‌های تلویزیونی چون نجلا، بچه‌مهندس،‌ گشت ویژه و فیلم‌های سینمایی نظیر مغزهای کوچک زنگ‌زده، ۵۰ قدم آخر، آرایش غلیظ، خشم و هیاهو، قندون جهیزیه و... می‌شناسیم. او در نوروز پیش‌رو برای شبکه دو سیما سراغ قصه‌ای شیرین رفته‌است.

رضا ناجی: او ایفاگر نقش خداداد است؛ مردی پاکدست که دو دختر دارد. دختر بزرگ را شوهر داده و نوه دارد اما دختر کوچک‌تر دم‌بخت است و خواستگار دارد. خداداد خودش را به آب وآتش می‌زند تا جهیزیه دختر کوچک‌تر را فراهم کند تا او را با شادمانی به خانه‌بخت بفرستد.

سارا باقری: ایفاگر نقش هانیه، دختر کوچک این خانواده است. او این نقش را برای خودش چالش‌برانگیز می‌داند چون تا به حال کمدی بازی نکرده است. پیش از این باقری را در سریال افرا دیده‌بودیم که اثری تراژیک بود.

سوسن پرور: نقش نرگس، دختر بزرگ خانواده را بازی می‌کند که در زندگی دچار ناکامی اقتصادی است. او یک فرزند دارد و نقش همسرش را هم علی صبوری ایفا می‌کند که البته در چند سکانس بیشتر مقابل همدیگر بازی ندارند.

علی صبوری: نقش داماد خانواده را بازی می‌کند که جزو شخصیت‌های اصلی قصه است. صبوری در تلویزیون با شرکت در خنداننده‌شو و دست‌یافتن به عنوان برترین شناخته شد و پس از آن در چند اثر از جمله آخر خط، بوتیمار و... دیده‌شد.

نجلا ۲

قصه: این سریال یک ملودرام عاشقانه است. فصل اول آن سال ۹۹ روی آنتن شبکه سه سیما رفت و حالا قرار است فصل دوم به عنوان سریال نوروزی روی آنتن برود و پخش آن پس از نوروز تا پایان ماه‌رمضان هم ادامه داشته‌باشد. به گفته مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه، داستان این سریال قبل از جنگ تحمیلی را در برمی‌گیرد. طراح و نویسنده سریال هم بیان کرده داستان فصل دوم، حوالی سال‌های ۵۸ و ۵۹ است و در ادامه داستانی است که در فصل یک اتفاق افتاد. در این فصل قصه از مسیر بازگشت از کربلا تا نجف روایت می‌شود و تمرکز آن بیشتر روی حصر آبادان است؛ مساله‌ای که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده و اهمیت آن زیر سایه اشغال خرمشهر مانده‌است.

کارگردان: خیرا... تقیانی‌پور کارگردانی این فصل از سریال نجلا را هم مثل فصل نخست برعهده دارد. در کارنامه این نویسنده، کارگردان و بازیگر می‌توان به آثاری چون تونل و ناسور اشاره کرد. همچنین او نویسندگی و کارگردانی تئاتر کلنل را هم برعهده داشته‌است.

حسام منظور: این بازیگر نقش عبد دشتی را بازی می‌کند. او شخصیتی داشت که در ابتدای قصه کار خلاف می‌کرد و کم‌کم شیفته نجلا شد و این عشق، زندگی‌اش را دگرگون کرد. او برای رسیدن به محبوب حاضر به هر کاری است و در این راه با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌شود. در این فصل عبد دوباره محور قصه است و مخاطبان با او همراه می‌شوند.

تهیه‌کننده: سعید سعدی از تهیه‌کنندگان باسابقه سینما و تلویزیون است و تاکنون چند بار برنده جوایز مختلف از جمله سیمرغ بلورین جشنواره فجر شده است. او نوروز امسال با دست پر در تلویزیون حاضر شده است و علاوه‌بر تهیه‌کنندگی سریال شبکه دو، تهیه سریال شبکه سه را هم بر عهده دارد. سعدی فصل یک نجلا را تهیه کرد و این روزها مشغول فصل دوم این سریال است.

ملیکا شریفی‌نیا: این بازیگر ایفاگر نقش شیرین، دوست نجلاست که مخاطبان پیش از این در فصل قبل با او آشنایی داشتند و باید دید در این سری از قصه، شیرین چگونه شخصیتی ظاهر می‌شود و چه اتفاقاتی را رقم می‌زند.

محیا دهقانی: بازیگر نقش نجلا در فصل اول سارا رسول‌زاده بود که به دلیل مشغول بودن او در اثری دیگر، نقش نجلا را این سری محیا دهقانی بازی می‌کند. او سابقه بازی در فیلم‌ها و سریال‌هایی چون شیار ۱۴۳، پایتخت ۴، ماجرای نیمروز و... را دارد. دهقانی نوروز گذشته با سریال «هم بازی» همراه مخاطبان بود و این‌بار با ایفای نقش اصلی زن قصه در سریال نجلا دیده می‌شود. نجلا زن قوی و جسوری است که درگیر عشق مادری و همچنین ماجراهایی عاطفی می‌شود.

آزیتا حاجیان: این بازیگر نقش سلیمه، عمه نجلا را بازی می‌کند. نقشی که در فصل اول این سریال هم مخاطبان با آن آشنا شدند. حاجیان پیش از این سابقه بازی در سریال‌هایی را که در خطه جنوب می‌گذرد، داشته است. از جمله آنها می‌توان به سریال بلند کیمیا اشاره کرد.

دردسرهای شیرین

قصه: این سریال، داستانی اجتماعی با رگه‌هایی کمدی دارد و پوریا پورسرخ و مریم مومن در آن زوجی‌ هستند که در زندگی با چالش‌هایی جدی روبه‌رو می‌شوند. در کشاکش این چالش‌ها، حوادث و اتفاقاتی دیگر برای آنان رخ می‌دهد که گاه زمین می‌خورند و گاه بر می‌خیزند، اما کسی نمی‌داند سرنوشت برای آنان چه رقم زده و...

کارگردان: سهیل موفق که کارش را از دهه ۷۰ با بازیگری شروع کرد پس از مدتی فعالیت در پشت و مقابل دوربین، پا در عرصه کارگردانی گذاشت. او در کارنامه خود کارگردانی آثاری چون فیلم‌های سینمایی «شکلاتی» و «پاستاریونی» و فیلم تلویزیونی مسابقه ازدواج را دارد.

تهیه‌کننده: سیدعلی‌اکبر محمودی‌مهریزی علاوه‌بر تهیه‌کنندگی سابقه مدیریت در صداوسیما هم دارد. قائم‌مقام شبکه نمایش، مدیر گروه نوجوان شبکه دو سیما، مدیر تامین شبکه دو، مدیر تولید شبکه‌جهانی سحر و مدیر تامین‌برنامه شبکه نمایش سیما ازجمله سمت‌های قبلی اوست. در حوزه تهیه‌کنندگی هم می‌توان به فیلم ویدئویی پروین اعتصامی، تله تئاتر وکیل آمریکایی، مجموعه کتابخانه در ایران، مستند سفر به سرزمین نور و قصه‌نویسی و... از دیگر فعالیت‌های محمودی‌مهریزی است.

مریم مومن: ایفاگر نقش شیرین از شخصیت‌های اصلی در سریال دردسرهای شیرین است. این بازیگر نوروز ۱۴۰۰ نیز با سریال همبازی همراه مخاطبان بود. سریالی با ژانر و حال‌وهوایی متفاوت که روی آنتن شبکه دوی سیما رفت.

پوریا پورسرخ: نقش علی همسر شیرین را بازی می‌کند که یکی از شخصیت‌های اصلی سریال است. او و همسرش در یک شرکت با همدیگر مشغول به کار هستند ولی اتفاقاتی ناشی از غرور، اشتباه‌های جوانی و... ماجراهایی تازه برایشان رقم می‌زند.

افسانه بایگان: شهناز نقشی است که بایگان در سریال نوروزی شبکه پنج سیما دارد. این بازیگر از آشناهای خانوادگی شیرین و علی است. شهناز به این زوج که زمین خوردند برای شروع یک کار تولیدی کمک می‌کند.

جناب‌عالی

قصه: این سریال تلویزیونی نگاهی طنز به مشکلات سیستم اداری کشور دارد. به همین دلیل شخصیت‌های قصه درگیر ماجراهایی می‌شوند و نویسنده تلاش کرده تا با زبان طنز به این مسائل بپردازد که تماشای آن برای مخاطبان جذابیت لازم را داشته‌باشد.

کارگردان و نویسنده: عادل تبریزی، کارگردانی این سریال را به عهده دارد. وی نخستین فیلم سینمایی خود را با نام گیج گاه ساخت که در جشنواره فیلم‌فجر به عنوان کارگردان اولی توانست سیمرغ را از آن خود کند. او سازنده فیلم مستند هم بوده و با کارگردانان بسیاری همکاری داشته است. حال برای نخستین بار با ساخت سریال جناب‌عالی، نخستین تجربه کارگردانی‌اش را کسب می‌کند.

تهیه کننده: مصطفی رضوانی تهیه کنندگی سریال جناب عالی را به عهده دارد. او در این سال‌ها حضور پررنگی در عرصه سینما و تلویزیون داشته مستندهای متفاوتی هم ساخته است. او هم با ساخت این سریال نخستین تجربه سریال‌سازی را کسب کرده است. حال باید به انتظار نشست سریال تا چه میزان می‌تواند مخاطبان را
جلب کند.

امیرحسین رستمی: نقش اول سریال را با نام امیرعلی عالی بازی می‌کندکه دکترای رشته هماهنگی خوانده است اما با این حال بیکار است و به دنبال کار می‌گردد. همین موضوع منجر به اتفاقات با نمکی می‌شود که برایش رخ می‌دهد.

حسین سلیمانی: دوست صمیمی امیرعلی است اما برخلاف او دکترا ندارد و فوق‌لیسانس دارد. او هم همچون امیرعلی به دنبال کار می‌گردد. به همین دلیل مرتب کنار هم هستند.

بیتا سحرخیز: نقش نامزد امیرعلی را بازی می‌کند که شغلش خبرنگاری است. او یک خبرنگار جسور است که به نوشتن گزارش‌های چالشی علاقه‌مند است. تا به امروز این نقش را بازیگرانی بازی کردند، حال باید دید که سحرخیز چطور بازی کرده است.

نوشین مجلسی، فاطمه عودباشی/رسانه روزنامه جام جام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها