در اکران نوروزی فیلم «موقعیت‌ مهدی» موفقیت خود را در جشنواره فیلم‌فجر در اکران نوروزی و در مواجهه با طیف وسیع‌تری از تماشاگران تکرار کرد

خط‌شکنی موقعیت مهدی

به تصویر کشیدن شجاعت‌ها، شهامت‌ها و ایثار مردم در دفاع از کشور و کیان خویش در دفاع‌ مقدس خصوصا موجب ثبت رشادت افرادی در تاریخ خواهدشد که جزو آدم معمولی‌ها بوده‌اند.
کد خبر: ۱۳۵۸۸۱۷

 وجود صدهاهزار روایت درباره مردمی که قهرمانانه با دست خالی ولی با ایمان و اعتقاد برای ادای‌تکلیف شرعی خود از کشور، ناموس و عزت خود در برابر متجاوزان جانفشانی کردند، بستری فراهم کرده است که این حماسه را در قاب سینما یا تلویزیون ثبت کند و ضمن آن‌که موجب ماندگاری و مانایی شود، الگویی سراسر عزت و پایمردی برای نسل جوان شود.

برای این‌که از یاد نبریم ما هنوز هم در جنگیم ولی دشمن عوض شده است. نسل جوانی که جنگ را ندیده و فقط شنیده‌ است.

کجایند آنها که شنیده‌ها را دیده‌اند، برای آنها پرسش است که در جنگ تحمیلی هشت‌ساله، چه گذشته و مردم عادی برای دفاع از شهر، کشور و ناموس‌شان چه کردند و آنها در قبال خون دویست و چندهزار شهید، آزاده، ایثارگر، جانباز و خانواده‌های آنها چه تکلیفی دارند، وارث چه هستند و باید چه کنند که میراث‌دارانی خوب باشند.

اعتقادات دینی، رقت قلب، رأفت و انسانیت که در لحظه لحظه دفاع‌ مقدس بین رزمندگان و مسؤولان عالی‌رتبه لشکری و کشوری ایران مشاهده می‌شد، حتی در سخت‌ترین لحظات، وجه تمایز دفاع‌مقدس ما و روایت‌های بومی از رفتارهای قهرمانانه مردم در دفاع‌مقدس است.

تصویرگری این همه مظلومیت و آن مقدار از انسانیت کاری مشکل است و تنها از توان هنرمندان برمی‌آید. مخاطبان حق دارند از متولیان رسانه‌ها فیلم‌هایی مطالبه کنند که تصویری در شأن خود، رسانه، و قهرمانان حماسه دفاع‌مقدس پرافتخار ملت ایران به نمایش در آید.

انتظار بر آن است که رسانه‌ها با وفاداری به چارچوب‌های اخلاقی و قانونی با نمایش واقعیات دفاع‌مقدس و قهرمانان آن روایتی افتخارآمیز را در اذهان مخاطب ثبت کنند؛ روایتی که تشکیل‌دهنده بخش مهمی از هویت ملی ماست؛ فیلم‌هایی همچون«موقعیت مهدی»، «چ»، «آژانس شیشه‌ای»، «مهاجر» و...

وقت آن است سازندگان فیلم‌هایی با مضمون قهرمانان ملی، با درک حقوق مخاطب در قیاس با آنچه هویت‌ ملی وی را تشکیل می‌دهد، بینندگان را با چارچوب‌هایی قانونی و الزامات مترتبه آشنا کنند و تبیین و روایتی درست به مخاطبان انتقال دهند تا آرمان‌های مقدس ایران اسلامی به درستی در ضمیرشان نهادینه شود. طبعتا هر نوع فیلم اکشن جنگی، فیلم دفاع‌ مقدسی نیست.

باید این قوانین را به روز کرد تا حق مخاطب بر رسانه‌ آن هم در موضوعی با این اهمیت محفوظ باشد و هویت ملی و یادمان‌های پرافتخار وسیله‌ای برای گرفتن مقام، جایزه، کسب شهرت، و... قرار نگیرد.

علاقه مخاطبان ایرانی به فیلم‌ها و تولیدات حوزه دفاع‌ مقدس بسیار چشمگیر است، از این رو، متولیان رسانه‌ها با درایت کامل نباید بگذارند از این منظر ارزش‌های والا به شکلی ناصحیح تحریف شود و از این ظرفیت بی‌نظیر در تبیین، واقع‌نگاری، انتقال مفاهیم، و رخدادها با بهترین و به‌روزترین امکانات، شیوه‌های تولید، زیرساخت‌ها و جلوه‌های ویژه برای مخاطبان بیان و ماندگار شود.

علی فهیم دانش - مدیرکل امور بین المللی رسانه ملی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها