ورزش ایران چه جنجال‌هایی را پشت سر گذاشت؟

پایان پرحاشیه یک قرن

مگر می شود ورزش را بدون حاشیه و حرف و حدیث تصور کرد؟ اصلا نان برخی در همین حاشیه هاست و بدون آن در عرصه ورزش حرفی برای گفتن ندارند.
کد خبر: ۱۳۵۸۳۶۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، واقعیت این است که بدون تعارف برخی از حاشیه های ورزش جذاب و هیجان انگیز هستند اما برخی دیگر با وجود اینکه «کلیک خور» به نظر می رسند واقعا ارزش ندارند و فقط برای یک مقطع کوتاه توجهات را به خود جلب می کنند. این حاشیه های کوتاه و کلیک خور بیشتر در دسته اخبار منفی قرار می گیرند و ممکن است حاکی از رسوایی اخلاقی، مشکلات مالی و چیزهایی مشابه آن باشد.

سال 1400 نیز مملو از رخدادهای تلخ و شیرین برای ورزش ایران بود و در این میان حاشیه های مختلف یکی پس از دیگری عرض اندام کردند. از دعواها گرفته تا عزل و نصب ها و از مشکلات شخصی ورزشکاران گرفته تا چندین و چند داستان زرد دیگر...

آنچه در ادامه می آید مروری بر جذاب ترین حاشیه های ورزشی سال 1400 است.

 

فدراسیون خبرسازان

درباره فدراسیون فوتبال هر چه بگوییم کم گفته ایم. حواشی آن هنوز ادامه دارد و قائله قرار نیست به این زودی ختم شود. عزل شهاب الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون در جلسه ای که با حضور اعضای هیات رئیسه برگزار شد اوج اخبار و حواشی مربوط به فدراسیون فوتبال و اصلا کل ورزش ایران بود. برای برکناری او دلایل زیادی وجود داشت از جمله حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا، ابهامات مالی، نادیده گرفتن قوانین اساسنامه فدراسیون و چندین دلیل دیگر. فدراسیون فوتبال بی شک در صدر حاشیه سازان ورزشی امسال قرار دارد.

 

داستان بی پایان خوبان عالم

الف – الف و محل استقرارش در کلاک کرج و البته تاثیراتش بر روی فوتبال ایران هنوز محل بحث است. این جادوگر مطرح فوتبالی به صورت علنی با فدراسیون فوتبال همکاری داشت و حتی این ادعای گزاف مطرح شد که این جادوگر عامل صعود سریع تیم ملی به جام جهانی بوده است. به هرحال او یکی از دلایل اصلی عزل رئیس فدراسیون فوتبال بود چرا که عزیزی خادم چند بار به وضوح از او صحبت کرد و نظریه «خوبان عالم» مطرح شد. البته یک نکته اساسی وجود دارد: عزیزی خادم رفت اما جادوگران طبق روال گذشته به حضور غیرقانونی خود در فوتبال ادامه می دهند.

 

اتوبوس جنجالی

فایل صوتی محمدحسین کنعانی زادگان مدافع ملی پوش که در رابطه با قرار و مدارهای او در اتوبوس تیم ملی فوتبال ایران بود جنجال گسترده‌ای در فوتبال ایران به پا کرد و این بازیکن را تا پای محرومیت از تیم ملی پیش برد. اما با وجود اینکه واکنش ها نسبت به این فایل صوتی شدید بود و تصور می رفت محرومیت سنگینی در انتظار بازیکن خاطی باشد اما او باز هم به تیم ملی دعوت شد تا به قول یکی از رسانه ها کنعانی زادگان از اتوبوس تیم ملی پیاده نشود.

 

توییت جنجالی ستاره پورتو

«باید عرض کنم که بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی... از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند و ولی متاسفانه مشکلات جایی دیگر است». این توییتی است که مهدی طارمی در واکنش به صحبت های اسکوچیچ که گفته بود بازیکنان ایران تاکتیک پذیر نیستند، زده شد. نتیجه این توییت چه بود؟ خط خوردن مهدی طارمی از تیم ملی و به وجودآمدن یکی از بزرگ ترین حواشی سال. طارمی در نهایت بعد از دو بازی غیبت به تیم ملی برگشت اما خیلی ها پرسیدند: جرم توییت طارمی از اتفاق مربوط به اتوبوس سنگین‎تر بود که این محروم شد و آن یکی نه؟!

 

ماجرای زهره و اردنی ها

تیم ملی فوتبال زنان ایران برای نخستین بار راهی رقابت های جام ملت‌های آسیا شد و این اتفاق وقتی رخ داد که در دیدار انتخابی این رقابت‌ها که در ازبکستان بین ایران و اردن برگزار شد زهره کودایی ضربه‎های پنالتی حریف را مهار کرد تا اتفاق بزرگی رقم بخورد. او بعد از این اتفاق تبدیل به قهرمان شد. البته بعد از این مسابقه اردنی ها جنسیت دروازه بان اخلاق مدار تیم ملی را زیر سوال بردند و از کنفدراسیون آسیا تقاضای معاینه جنسیت کردند. این اتفاق با واکنش‌های شدید از سوی کاربران و هواداران ایرانی روبرو شد و زهره کودایی که تا پیش از این چهره ای شناخته شده نبود ناگهان به قهرمان میلیون ها نفر تبدیل شد. حمایت ها از دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران بسیار دلگرم کننده و وسیع بود.

و در نهایت این زهره بود که با تیم ملی فوتبال ایران راهی جام ملت های آسیا شد و سه بازی هم در ترکیب ثابت بود هر چند 12 گل دریافت کرد.

 

آقای فتوشاپ

یکی دیگر از حاشیه های بی رقیب ورزش ایران تقابل نمایشی مارتین فورد با هالک ایرانی یعنی سجاد غریبی بود. این دو قرار است در یک مسابقه نمایشی هنرهای رزمی ترکیبی در قفس در تاریخ 13 فروردین به مصاف هم بروند. اما ملاقات آنها قبل از مسابقه اصلی که دیگر رسم این دست از رقابت های رزمی شده حسابی جنجال کرد. دیگر همه ما صحنه پرتاب شدن  هالک ایرانی با یک ضربه مارتین فورد را دیده ایم. واکنش های مجازی به این اتفاق یک موج بزرگ بود و اکثر کاربران به فتوشاپ بودن عکس های قبلی سجاد در شبکه اجتماعی رسمی اش واکنش های منفی و چکشی نشان دادند. البته غریبی هنوز می گوید آن اتفاق حاصل نامردی مارتین فورد بود چون اصلا قرار بر برخورد فیزیکی وجود نداشت. و البته هنوز هم می گوید عضلاتش فتوشاپی نیست. این هم ناگفته نماند که غریبی هنوز توضیح نداده که قد 190 سانتی اش چطور ناگهان به 175 سانتی متر رسیده است.

 

سردار آزمون و ...

واقعیت این است که داستان هایی شبیه آنچه که برای سردار آزمون در روسیه رخ داد و زندگی شخصی او را در تمامی شبکه های اجتماعی بر سر زبان ها انداخت دو دهه پیش و حتی یک دهه پیش هم به وفور در میان بزرگ ترین ستاره های فوتبال ایران هم اتفاق می افتاد. اما تفاوت در این است که آن زمان نه اینستاگرام بود و نه تلگرام و توییتر. بنابراین آقای ستاره که جنجال بزرگی به وجود آورده بود بدون اینکه واکنش خاصی از سوی هواداران ببینید به ایران برمی گشت و آب هم از آب تکان نمی خورد. اگر سردار آزمون واقعا در زندگی شخصی اش آن اشتباه را کرده باشد واقعا قابل اغماض نیست اما نمی توان نقش شبکه‌های اجتماعی را در لو دادن خصوصی ترین زوایای زندگی او کتمان کرد. البته سردار دیگر در روسیه نیست و مدتی می شود که راهی بوندسلیگای آلمان و باشگاه بایرلورکوزن شده است.

 

لباس دردسرساز

مهدی مهدوی کیا سرمربی تیم ملی فوتبال امید نیز ناخواسته یکی از حاشیه های بزرگ ورزش را رقم زد. عکس های منتشر شده از بازی ستارگان عرب و ستارگان جهان که با حضور مهدی مهدوی کیا برگزار شد حاوی یک نکته جنجالی بود و آن هم به درج پرچم رژیم صهیونیستی در کنار پرچم سایر کشورها بر روی لباس بازیکنان از جمله مهدوی کیا بود. تعدادی از بازیکنان عرب حاضر در این مسابقه، پرچم اسراییل روی پیراهن را خط خطی کردند و بعد این لباس را پوشیدند اما این تنها اتفاق نبود. مهدوی کیا بعد از این دیدار با واکنش های زیادی روبرو شد که اکثر آنها حمله و انتقاد بود. حتی تصور می شد که او از هدایت تیم ملی امید کنار بکشد اما در نهایت این اتفاق نیفتاد.

 

گابنی غیرمجاز

باشگاه گل گهرسیرجان نیز پدید آورنده دیگر حاشیه بزرگ ورزش در سال 1400 بود. در واقع همه چیز به بازیکن گابنی این تیم برمی گردد. این بازیکن بایناما نام داشت اما مشخص شد حضور این بازیکن به این دلیل در لیگ برتر فوتبال ایران غیرقانونی است که بر خلاف رزومه ساختگی او بازی ملی ندارد. این پرونده پیچیدگی های زیادی داشت و پای افراد زیادی وسط کشیده شد و حتی فدراسیون فوتبال هم در این میان مقصر بود. یک جست‌وجوی پنج دقیقه‌ای می توانست راست و دروغ تعداد بازی های ملی این بازیکن را مشخص کند. در این میان گل گهر هم اصرار عجیبی به استفاده از این بازیکن گابنی داشت. سه باشگاه استقلال، سپاهان و پیکان از باشگاه گل گهر به دلیل استفاده غیرقانونی از یک بازیکن خارجی شکایت کردند. در نهایت گل گهر هم حسابی نقره داغ شد، از جریمه 700 میلیونی گرفته تا اعلام حکم سه بر صفر بازنده مقابل پیکان و البته کسر امتیاز. این عاقبت استفاده از بازیکنی بود که به جای تیم ملی از کوچه های گابن به یک تیم در لیگ برتر ایران آمد.

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها