در نشست خبری سلسله شب شعرهای آیینی حضور عنوان شد؛

شاعران امروز به رسانه‌های تأثیرگذار تبدیل شده اند

سلسله شب شعرهای آیینی «حضور» به زودی در فرهنگسرای رسانه برگزار می شود. شاید بپرسید نسبت میان شعر و رسانه چیست و چرا این نشست‌ها در این فرهنگسرا برگزار می شود؟ رئیس این فرهنگسرا دیروز در یک نشست رسانه ای به این سؤال پاسخ داد.
کد خبر: ۱۳۵۷۷۹۹
به گزارش خبرنگار جام جم، مهدی شکیبایی در این نشست با تأکید بر اهمیت شعر گفت: ترویج سواد رسانه ای و بهتر بگوییم بصیرت رسانه ای وظیفه اصلی ما در فرهنگسرای رسانه است و در کنار رسانه‌های نسل اول و رسانه‌های نوپدید سعی کرده ایم از ابزار و قابلیت‌های دیگر هم خودشان امروز در قامت رسانه‌ها هستند، استفاده کنیم که یکی از مؤثرترین آنها ادبیات و به ویژه شعر است.
شکیبایی گفت: ما تاکنون در این فرهنگسرا سلسله جلسه‌های ادبی پراکنده ای برگزار کرده ایم که به موضوعات آیینی پرداخته ایم اما تصمیم گرفتیم به طور جدی تر به شعر بپردازیم چرا که زملنی شاعران بودند که برای رساندن صدای خود به رسانه‌ها نیاز داشتند اما امروزه دیگر شاعران خود به اندازه رسانه‌ها تأثیرگذارند و مانند مفهوم شهروند خبرنگار، شاعر خبرنگار هم داریم که بلافاصله و به سرعت پیام تولید و منتشر می کند. شعر انقلاب و دگرگونی‌های قالبی سیده فاطمه موسوی شاعر و دبیر علمی این سلسله جلسات هم با بیان اینکه شعر آیینی، تنها شعر مختص اهل بیت(ع) نیست، گفت: هرکجا که صدای مظلومان بلند است و انسانیت و اسلام درخطرند، شعر انقلاب اسلامی حضور دارد و این مسأله مختص امروز نیست چنانکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شاعرانی چون استاد مهرداد اوستا و حاج علی انسانی بخاطر سرودن شعر برای امام و انقلاب به زندان افتادند و شکنجه‌های ساواک در دوران اختناق پهلوی را تحمل کردند.
وی شعر انقلاب اسلامی را اتفاقی مهم در تاریخ ادبیات فارسی توصیف کرد و گفت: انقلاب اسلامی هم از نظر محتوا و مضمون و هم از از نظر قالب در شعر تحولات مهمی ایجاد کرد.
موسوی در توضیح این صحبت خود گفت: رواج قالب‌های جدیدی مانند غزل مثنوی از ویژگی‌های سبکی دوران بعد از انقلاب است، ضمن اینکه شاعران انقلاب اسلامی تغییرات فرمی هم در قالب‌های شعر ایجاد کردند. برای مثال غزل که تا پیش از این به عنوان قالب شعری مخصوص شعر عاشقانه شناحته می شد، در دوران دفاع مقدس به قالبی برای شعرهای روایی و حماسی تبدیل شد و کلیشه‌های ذهنی درباره این قالب شعری شکسته شد.
موسوی شعر آیینی را فراتر از موضوع غم و مرثیه ارزیابی کرد و گفت: همچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی شهید سردار سلیمانی را قهرمان ملی و امتی توصیف کردند، شعر آیینی هم باید در همه عرصه‌ها هم کیفی و هم کمی رشد کند و به شعر امتی و ملی تبدیل شود. تولید محتوا در دستور کار است.
محمدمهدی عبداللهی شاعر و دبیر اجرایی این سلسله نشست‌ها هم با بیان اینکه در روزگار ما نمی توان در تقابل حق و باطل، بی تفاوت نشست و هر دو طرف را راضی نگه داشت گفت: شاعر نمی تواند در این دعوا و تقابل خود را کنار بکشد و تنها تماشاگر صحنه باشد. امروز شاعران ما بخصوص شاعران آیینی برای حمایت از مظلومان در اقصی نقاط عالم و بیان مضمون‌های مختلف دینی و ملی آماده و در صحنه اند و از این منظر شعر آیینی تنها در بیان معارف اهل بیت( ع) خلاصه نمی شود.
وی شعرهای شاعران ایرانی در خصوص جنایات ستمکاران جهان از جمله جنایات رژیم سعودی در یمن را به عنوان شاهد حرف‌هایش مطرح کرد و گفت: باید به مرحله ای برسیم که شاعران، دیدگان بیدار انقلاب اسلامی باشند، شعری که در خدمت اهداف و آرمان‌های انقلاب باشد، نه یک کتاب و دو کتاب بلکه باید هزاران دیوان سروده و منتشر شود چرا که شعری که برای تببین آرمان‌های امام (ره) و رهبر معظم انقلاب سروده شود، زبان گویای مردم خواهد بود و ما نیز در سلسله نشست‌های آیینی حضور سعی داریم که حضور شاعران در گام دوم انقلاب را پررنگ تر رقم بزنیم و به همین دلیل تنها به برگزاری شب شعر بسنده نخواهیم کرد و هدف ما تولید محتواهای ادبی با موضوعات مختلف انقلابی و انتشار آنهاست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها