برنامه مجله سالمندی به تهیه‌کنندگی ملیحه کاظمی از رادیو پخش می‌شود

برنامه‌ای برای سالمندان

روند روبه رشد سالمندی یکی از دغدغه‌های این روزهای مسؤولان است و در جای جای صحبت‌های مدیران بارها از نگرانی درباره افزایش سالمندی در جامعه و دغدغه برای حل مسائل مربوط به این گروه صحبت شده است.
کد خبر: ۱۳۵۶۹۰۲

به گزارش جام جم، اگر بخواهیم کمی صریح باشیم جمعیت کشور رو به سالمندی می‌رود و کاهش زاد و ولد، کشور را به سمت وسوی سالمندشدن پیش می‌برد. فارغ از بررسی علل و عوامل این اتفاق، بروز و ظهور جمعیتی از سالمندان در یک تا دهه پیش رو این امر را ضروری می‌کند که این قشر را در راستای آگاه سازی به مسائل و مشکلاتشان کمک کنیم و در این میان رسانه نقشی اساسی در اطلاع رسانی دارد. بسیاری از مواقع اطلاعات نادرست درباره مسائل روحی و جسمی پیش روی جامعه سالمندی از طریق شبکه‌های مجازی قرار می‌گیرد و در این راه، رسانه ملی و به‌خصوص رادیو به عنوان رسانه‌ای که از دیرباز با سالمندان امروز همراه بوده، نقشی اساسی در ارائه اطلاعات درست دارد. بنابراین برنامه مجله سالمندی که به همت رادیو سلامت تهیه شده و هر شنبه از این شبکه رادیویی پخش می‌شود، تلاش کرده با سالمندان همراه شده و به مسائل و مشکلات پیش روی این قشر بپردازد. برای اطلاع از جزئیات این برنامه با سردبیر و تهیه کننده مجله سالمندی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

بررسی مسائل پیش روی سالمندان

زهرا حاجی زاده، کارشناس - مجری و مشاوره برنامه مجله سالمندی به جام‌جم گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای شبکه سلامت در بحث سالمندی جمعیت مطرح بوده ، موضوع اصلاح سبک زندگی و ارتقای سلامت سالمندان است. وی ادامه داد: این برنامه شنبه‌ها به‌طور زنده ساعت ۱۵ تا ۱۶ از گروه بهداشت و تندرستی رادیو سلامت روی آنتن می‌رود. گوینده برنامه مجله سلامت توضیح داد: یکی از ضرورت‌هایی که در تهیه برنامه مجله سالمندی لحاظ شد، این است که ۱۰درصد جمعیت ما سالمند است که حدود ۱۰میلیون نفر می‌شوند و بالاترین رشد سالمند شدن جمعیت در حال رخ دادن است و بر این اساس نیاز داریم سالمندان مشکلات روز خود را در رسانه‌ها ببینند تا حوزه جسم و سلامت روان آنان هم مورد ارزیابی قرار گیرد.
حاجی زاده تاکید کرد: رویکرد ما در مجله سالمندی اطلاع رسانی است و در کنار این امر و سبک زندگی، مشکلات روز را نیز بیان می‌کنیم. مثلا درباره علائم کووید در سالمندان در برنامه صحبت و انزوای اجتماعی سالمندی را در دوره کرونا بررسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: این‌که ارتباطات اجتماعی سالمندان چگونه برقرار باشد، مورد ارزیابی ما قرار می‌گیرد. بسیاری از سالمندان داروهای زیادی مصرف می‌کنند و بیماری‌های زمینه‌ای زیادی دارند و دچار سکته‌های قلبی ومغزی می‌شوند ازاین رو هشدارها و چک‌آپ‌ها برای آنان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

گفت‌وگوی پزشکی

سردبیر مجله سالمندی یادآور شد: دیابت یکی از مشکلات مهم سالمندان است و سرطان نیز در این میان وجود دارد، بنابراین لازم است سالمندان بدانند چه بیماری‌هایی نیاز به غربالگری دارد. پیشگیری‌ها در سطوح مختلف ارزشمند است و به این موضوع می‌پردازیم.

حاجی زاده درباره دیگر بخش‌های برنامه گفت: گفت‌وگوی پزشکی داریم که مشکلات سالمندان را مطرح می‌کند. مشکلات روان و اختلالات شناختی در سالمندان نیز یکی دیگر از مسائلی است که در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در حوزه سلامت جسم به اختلال دستگاه گوارش و ریوی و قلبی و مسائلی همچون سالمندی سالم نیز می‌پردازیم.

وی تصریح کرد: از جمله مواردی که در برنامه به آن پرداخته می‌شود، این است که یک سالمند سالم چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان سالمندی سالم را تجربه کرد و سالمندی مصادف با ناتوانی نیست و اگر سالمند سبک زندگی درست داشته باشد، می‌تواند سالمندی را تجربه کند.

این گوینده رادیو یادآور شد: سالمندان با ارسال پیامک یا تماس با برنامه ارتباط دارند و ضمن اعلام رضایت از برنامه ، موضوعات مورد نظر خود را بیان می‌کنند تا به آن بپردازیم. برخی مسائل همچون ازدواج سالمندان در برنامه مورد توجه قرار می‌گیرد که کمتر به آن پرداخته می‌شود و شاید برخی خانواده‌ها نسبت به این موضوع نگاه خوبی نداشته باشند در صورتی‌که این مسائل برای سالمندان ضروری است.

شهروند ارشد

حاجی زاده ادامه داد: حتی مراقب از سالخوردگان در سرای سالمندان در این برنامه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به بخش توان‌یاب در این برنامه تصریح کرد: استفاده از وسایل کمک توانبخشی یکی دیگراز مسائلی است که به آن می‌پردازیم. استفاده از عصا و واکر یکی از این وسایل است که می‌تواند از سقوط جلوگیری کند،زیرا سقوط و شکستگی لگن به مرگ سالمند منجر می‌شود. بسیاری از سالمندان در استفاده از سمعک مشکل دارند و با آن سازگار نیستد و یک سالمند باید بداند هر چند وقت یک بار چکاپ شنوایی داشته باشد.

این گوینده رادیو درباره بخش شهروند ارشد برنامه مجله سالمندی گفت: هر سالمند یک شهروند ارشد است و گزارشگران ما با سالمندان گفت‌وگو می‌کنند تا بدانیم آنها در بازنشستگی چه زندگی‌ای دارند و دراین دوران چقدر کار می‌کنند و چه مشکلاتی در حوزه خانواده و فرزندان داشته و چه نیازهایی در جامعه دارند.

حاجی زاده ادامه داد: از دیگر مسائل مطرح شده در برنامه این است که سالمندان در تردد خود و برای آمدن به پارک چه مشکلاتی دارند و حرفشان با فرزندانشان و مسؤولان چیست؟

وی تاکید کرد: در بخش دیگری نیز از سالمندان می‌خواهیم درباره یک باور اظهار نظر کنند. هدف ما این است سالمندان ما دوران سالمی را تجربه کنند. هشت میلیون جمعیت کشور نیازهایی دارند که تلاش می‌کنیم به این مشکلات در برنامه بپردازیم تا از انزوای سالمندان جلوگیری کرده و به سؤالات آنان پاسخ دهیم.

توجه به سالمندی

ملیحه کاظمی، تهیه کننده برنامه مجله سالمندی درباره این برنامه اظهار کرد: برنامه مجله سالمندی هر هفته شنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۶ روی آنتن می‌رود. این برنامه به تبعیت از نامش، مخاطب خود را دارد و باید در آن به سالمندان و سالمندی توجه ویژه‌ای شود و افرادی که وارد این بخش از زندگی می‌شوند علاوه بر بار سنگین تجربه، ممکن است دارای مشکلات جسمانی باشند و در این برنامه از نگاه سلامت جسمی به مسائل سالمندان توجه می‌شود.

وی ادامه داد: ما هر هفته می‌کوشیم یکی از مسائلی را که در سن بالا ممکن است برای جسم سالمندان به وجود آید، مورد توجه قرار دهیم و راهکارهای ارتقای کیفی زندگی این عزیزان را بررسی کنیم.

تهیه کننده مجله سالمندی توضیح داد: در برنامه، بخش‌های مختلفی داریم. در بخش شهروند ارشد، گفت‌وگوی صمیمانه با یکی از سالمندان داریم که درباره تجربیات و حال و هوای سالمندی خود با ما صحبت می‌کنند و به مسائل اجتماعی و شهری می‌پردازند.

پاسخگوی پرسش‌های مردمی

کاظمی ادامه داد: در دوران کرونا نیز گروه سالمندی مشکلات متعددی داشتند و می‌کوشیم از این منظر به این دوران نظر کنیم. وی توضیح داد: یک هفته من تهیه این برنامه را به‌عهده دارم و یک هفته نیز نازیلا نظمی، تهیه این برنامه را ‌عهده‌دار است. سردبیر برنامه، زهرا حاجی زاده است و شنبه‌ها گویندگی برنامه را هم به‌عهده دارد که به همت گروه بهداشت و تندرستی به مدیریت دکتر باهنر تولید می‌شود. ارتباط با مخاطبان از طریق سامانه ۳۰۰۰۰۱۰۲ و تلفن پخش است و سالمندان از این طریق سوالاتشان را با ما مطرح می‌کنند.

کاظمی گفت: کارشناس برنامه براساس پرسش‌های مطرح شده پاسخگوست و اگر مشکل مربوط به مسأله آن روز نباشد در برنامه مرتبط پاسخ داده می‌شود. شنبه‌ها معمولا ارتباط مخاطبان با برنامه بسیار خوب است و سالمندان برنامه را دنبال می‌کنند و امیدوارم توانسته باشیم با این گروه سنی ارتباطی مؤثر و اطلاعات مفیدی در اختیار آنان قرار داده باشیم.

فاطمه عودباشی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها