آراستگی و تناسب اندام

چرا مردها سخت تر لاغر می شوند؟

یک پژوهش جدید نشان می دهد که مردان بالای ۳۵ سال اغلب افزایش وزن خود را اجتناب ناپذیر می دانند. علاوه بر این، محققان دریافتند که بسیاری از مردان تعهدات خانوادگی و شغلی را مقصر چاقی می دانند.
کد خبر: ۱۳۵۶۰۴۱

به گزارش جام جم آنلاین، کند شدن چرخه سوخت و ساز می تواند یکی از معایب میانسالی باشد، اما آیا افزایش وزن واقعاً اجتناب ناپذیر است؟

شرکت‌ کنندگانی که در این مطالعه مصاحبه شدند، در برنامه‌ های غذایی کوتاه‌ مدت تا حدی موفقیت داشته اما مجدداً به‌ سرعت دچار افزایش وزن شدند، زیرا رژیم‌ های غذایی در درازمدت با شیوه‌های زندگی پرمشغله ‌شان ناسازگار نبود. محققان دانشگاه آنگلیا راسکین همچنین دریافتند که افزایش وزن باعث ایجاد احساس ناامیدی و کم ارزشی در مردان میانسال می شود.

شاخص توده بدنی (BMI) بیش از ۲۵ در دسته اضافه وزن قرار می گیرد، در حالی که هر میزانی بیش از ۳۰ واجد شرایط چاقی است. طبق بررسی اداره سلامت انگلستان، حدود دو سوم مردان بالای ۱۶ سال دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. در میان مردان بین ۳۵ تا ۶۴ سال، تقریباً یک سوم (۳۱ درصد) چاق هستند.

دکتر مارک کورتنیج (Mark Cortnage) پژوهشگر ارشد این مطالعات و مدرس ارشد دانشگاه آنگلیا راسکین گفت: ما اضافه وزن یا چاقی، غذا و رژیم غذایی و وضعیت سلامتی شرکت کنندگان را بررسی کردیم. خانواده و شغل دو عامل اصلی منتسب به وضعیت نامناسب آنها بودند و افزایش وزن نتیجه اجتناب ناپذیر انتخاب های زندگی شرکت کنندگان بود.

شرکت ‌کنندگان همچنین خوردن راحت را مقصر افزایش وزن خود می ‌دانستند، اما مصاحبه‌ شوندگان آگاهی کمی از سایر عوامل تغذیه ‌ای مانند انواع غذا و اندازه وعده‌ها نشان دادند.

در این راستا یکی از شرکت کنندگان اعلام کرد که من همیشه کاملاً فعال بودم و فوتبال بازی می ‌کردم، همیشه کاری انجام می ‌دادم ولی این کار متوقف شد، بنابراین قبل از آنکه متوجه بشوم، چاق شدم.
او در ادامه افزود: اکنون فشار بیشتری در محل کار وجود دارد زیرا من نقش مدیریتی بیشتری دارم. بنابراین مسئولیت بیشتر و زمان بیشتری در محل کار دارم که موجب انعطاف پذیری کمتری در هنگام غذا خوردن می شود.

محققان می گویند: بحث در مورد وزن اغلب مملو از ناامیدی بوده و نشان دهنده عینیت بخشیدن به از دست دادن عزت نفس است. با این حال، علی ‌رغم آگاهی از وضعیت روانی و خطرات سلامتی ناشی از ادامه رفتارهای غذایی بد، تلاش‌ جدی برای تغییر آنها وجود نداشت.

این شرکت کننده اضافه می کند که من احساس ناراحتی می کنم چراکه دیگر نمی توانم به راحتی لباس بخرم و این افزایش سایز بسیار ناخوشایند است.

نباید فراموش کنیم که سبک زندگی ما، به ویژه خانواده و شغل، چقدر بر افزایش وزن تأثیر دارد. دکتر کورتنیج می‌ گوید: این افزایش وزن در طول سال‌ها و دهه ‌ها اتفاق می ‌افتد و به همین دلیل، گزینه‌ های غذایی کوتاه ‌مدت بر مسائل عمیق ‌تر رفتاری و سبک زندگی تأثیر نمی‌ گذارند. چاقی در بریتانیا در میان مردان علیرغم پیام های بهداشت عمومی در حال افزایش است و یکی از عوامل کمبود زمان در بین مردان شاغل است.

این پژوهشگر ادامه می دهد: یکی از موضوعات در تحقیق ما این بود که چگونه برخی از مردان در گذشته ابتکارات کاهش وزن موفقیت آمیزی را انجام داده بودند اما به دلیل ناسازگاری رژیم های غذایی با سبک زندگی شان در درازمدت دوباره اضافه وزن پیدا کردند. اگرچه آنها اغلب به غذا خوردن راحت اشاره می کردند، اما شرکت کنندگان از سایر عواملی که باعث افزایش وزن می شوند آگاهی ضعیفی نشان دادند.

دکتر کورتنیج در انتها نتیجه می گیرد: بسیاری از مردان در مورد غذا خوردن، انتخاب غذا، ادغام رژیم های غذایی و شیوه های مدیریت وزن پایدار نیاز به آموزش دارند تا درک کامل تری از روابط بین غذا و سبک زندگی پیدا کنند.

منبع: سیناپرس

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها