بیشتر وقت معلمها صرف این می شود که تکلیف بدهند و تکلیف ها را بررسی کنند. بسیاری از کمدی ها و تراژدی های کلاس ریشه در همین تکالیف دارند.
کد خبر: ۱۳۵۳۳۴

دانش آموز یاد می گیرد درباره تکالیف خانه اش دروغ سر هم کند، از روی دست دوستانش کپی کند، در راه مدرسه دفتر تکالیفش را «گم کند» یا آن را در خانه «جا بگذارد». والدین اغلب نمی دانند در مورد تکالیف خانه دانش آموز چه کمکی می توانند به او بکنند. دانش آموز از انجام دادن تکالیفش تجربه کسب می کند تا کارهایش را خودش انجام دهد و ارزش اصلی تکالیف در همین امر نهفته است.
این کار در میان محدودیت ها، به او آزادی می دهد تا زمان و طول کارش را مشخص کند. پدر یا مادری که گوشزد می کند، غر می زند و پافشاری می کند، مهر بطلان بر مزیت اصلی تکالیف خانه می زند. بسیاری از والدین نگرانند و می خواهند در انجام تکالیف به فرزندانشان کمک کنند. در این کمک خطری هست.
ممکن است دانش آموز چنین برداشت کند که به تنهایی هیچ کاری را نمی تواند انجام دهد. بهترین کمک ، کمک غیرمستقیم است. والدین می توانند در حاشیه بمانند و به جای شرکت فعال در انجام دادن تکالیف دانش آموز، راحتی او را فراهم کرده و حمایتش کنند و گاه و بیگاه نکته ای را برای او روشن کنند. آنها باید بیشتر گوش بدهند و راه را نشان دهند و از دانش آموز بخواهند که خودش به تنهایی به مقصد برسد.
تکلیف فعالیتی منظم و هدفدار است که از سوی معلم تعیین می شود و دانش آموز آن را در مدرسه یا منزل انجام می دهد. انجام تکلیف باعث مسوولیت پذیری و وقت شناسی ، بالا بردن قدرت ابتکار و برنامه ریزی و همچنین اعتماد به نفس و پشتکار در دانش آموز می شود و همچنین باعث ارتباط میان دانش آموز و والدین او نیز خواهد شد.
انواع تکلیف: تمرینی ، آماده سازی ، امتدادی و خلاقیتی
تکلیف تمرینی: به تقویت مهارت ها و دانشهای کسب شده می پردازد و معمولا به صورت کتبی ارائه می شود و به عنوان مثال: از دانش آموز خواسته می شود با توجه به محتوای درس چند تمرین از درس را انجام دهد یا کلمات جدید درس را بنویسد.
تکلیف آماده سازی: جهت آماده سازی دانش آموز برای درسهایی که در روزهای آینده داده خواهد شد.به عنوان مثال: جمع آوری مطالب برای ارائه کنفرانس در کلاس.
تکلیف امتدادی: به فعالیتی گفته می شود که بعد از تدریس معلم ، سبب درک عمیق تر و پایدارتر موضوع دومی شود که معمولا خارج از مدرسه صورت می گیرد. به عنوان مثال: بعد از تدریس جغرافی دانش آموز خواسته شود که در مورد منطقه زندگی خود (آب و هوا و محصولات و...) تحقیق کرده و مطالبی را به کلاس ارائه دهد.
تکلیف خلاقیتی: یعنی دانش آموز آموخته هایش را با یکدیگر ترکیب کرده و در مسائل مختلف به کار گیرد و راه حل های جدیدتری از آن بسازد. این تکلیف می تواند کتبی ، شفاهی یا عملی باشد. به عنوان مثال : نوشتن مطالب درباره شعرها و ضرب المثل ها و پرداختن قصه ها و داستان های جدید و تخیلی و اجرای آنها به صورت نمایش.
تکلیف ترجیحا توسط خود معلم و در حضور دانش آموز رسیدگی و بررسی شود و نقاط ضعف تذکر داده شده و نقاط مثبت مورد تشویق قرار گیرد.
اگر تکلیف دانش آموز تصحیح نشود کم کم در انجام تکلیف وقت لازم را از دست می دهد. اگر تکلیف با تکالیف قبلی مقایسه نشود دانش آموز سعی و کوشش برای بهبود آنها از خود نشان نمی دهد و تکلیف را بی دقت انجام می دهد.
ممکن است در حین انجام تکلیف دچار اشتباه شده و مطلبی را غلط یاد بگیرد که در صورت بررسی آنها به اشتباه خود پی برده و سعی در برطرف کردن آن خواهد کرد. از خط زدن تکلیف جدا خودداری کرده و با امضا و نوشتن تاریخ ، صحت کار دانش آموز را تایید کرد و با تشویق کردن او انگیزه به نحو احسن انجام دادن تکلیف را افزایش داد.


رقیه اکبری کهریزی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها