گفت‌وگو با علی خطیر درباره عزیزی‌خادم و فدراسیون فوتبال

معذرت می‌خواهم ما گولش را خوردیم!

 علی خطیر؛ چهره شناخته‌شده فوتبال ایران. کسی که او را یک استقلالی می‌دانند اما خودش می‌گوید:«من دوره‌های فوتبالی زیادی را رفته‌ام و یک فوتبالی هستم.»
کد خبر: ۱۳۵۲۱۹۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، خطیر حرف‌های زیادی در سینه دارد؛ کسی که قبل از انتخابات فدراسیون فوتبال پا به پای عزیزی‌خادم شمشیر زد اما در نهایت او هم در کنار کسانی قرار گرفت که عطای کار با فدراسیون جدید را به لقایش بخشید. خطیر به دلیل حمایت از عزیزی‌خادم از جامعه فوتبال عذرخواهی می‌کند و می‌گوید:«من یک سری تفکرات و پیش‌بینی‌ها داشتم که متاسفانه محقق نشد و اتفاقاتى افتاد که باعث شد بابت حمايتم از عزيزى‌خادم از جامعه فوتبال عذرخواهی کنم. من نیتم کمک به فوتبال بود و ۷-۸ ماه برای برنامه‌ای که نوشتم و به برنامه «برفا» معروف شد، وقت گذاشتم. قبل از انتخابات مدام صحبت از برنامه بود و بعد هم در تلویزیون مدام از نيروى انسانی و فدراسيون دانش‌بنیان که من به شخصه با این کلمه دانش‌بنيان مخالف بودم ولی بعد انتخابات اتفاقات دیگری رخ داد و کلا خلاف اين شعارها انجام شد و انگار برنامه «برفا» هم مثل برف آب شد. اگر نگاهی به صحبت‌هاى آقاى عزيزى‌خادم در فوتبال برتر قبل از انتخابات بیندازید می‌بینید هیچ‌کدام از آن شعارها محقق نشده و نخواهد شد چون اراده به تغيير نيست و پتانسيل لازم در فدراسيون جهت تغيير وجود ندارد.»

او در پاسخ به این سوال که چرا عزیزی خادم به همین راحتی دوستان و حامیان خودش را از دست می‌دهد، گفت:« اگر از ابتدا می‌دانستم قرار است مسیر فوتبال به این سمت برود و فضای دیگری باشد و از فضای برنامه‌محورى خارج شود امکان نداشت به این شخص در مسير انتخابات کمک کنم. معذرت‌خواهی من به همین دليل بود و احساس می‌کنم ما گول خوردیم و به آدمی که شعار برنامه‌محوری می‌داد اعتماد کردیم. معذرت‌خواهی من به این خاطر بود که این فدراسیون آنی نشد که انتظارش می‌رفت و قرار بود باشد. این آقا برنامه‌ها را طوری چیده که همه کارها به خودش ختم شود و دبیرکل هم نقش امضاکننده دستورات ایشان را دارد و در واقع ماشین امضا باشد.»
خطیر با انتقاد از این‌که عزیزی‌خادم بارها و بارها گفته که برای تیم‌ملی هواپیمای اختصاصی گرفتم و تا ساعت ۱۲ شب بیدار بودم و ... ادامه می‌دهد:«اولا که این کار جزو وظایف رئیس فدراسیون نیست و دوم اين‌كه در فدراسیون‌های قبلی هم انجام می‌شد. مگر قبلا با شتر مسافرت می‌کردند که ایشان هواپیما گرفته است؟ قبلا تیم‌ملی در چادر می‌خوابیده که حالا ایشان می‌گوید هتل گرفتم؟ این کار روالی بوده که همه فدراسیون‌ها از ۵۰ سال قبل انجام می‌دادند و کار جدیدی نیست. فدراسیون‌های قبلی جار نمی‌زدند چون کار معمولی بوده و تازه مديران لايه ۳ و ۴ فدراسیون اين كارها را انجام می‌دادند. به طور نمونه در دوره فدراسيون آقای تاج، آقای زنوزی یک هواپیما را رنگ کرد و كامل در اختیار فدراسيون فوتبال و تیم‌ملی ايران  گذاشت ولی نیامدند داد بزنند. مخاطب آگاه و زرنگ است و اینها‌ را می‌فهمد و می‌تواند بین موفقيت تیم‌ملی و مدیریت نادرست این‌ اشخاص دیوار بکشد. یعنی چه هتل و هواپیما گرفتم و و دائم در حال تبليغ كردن و منت گذاشتن روی جامعه فوتبال هستند؟»
از خطیر سوال کردیم که آیا شما راهکار یا پیشنهادی برای خروج از این وضع دارید؟ چرا که عزیزی‌خادم حداقل سه سال دیگر رئیس فدراسیون خواهد بود که او چنین واکنشی نشان داد:«البته ایشان چند جا گفتند كه من ۱۲ سال دیگر هم هستم، چون مثل اين‌كه روی خوبان عالم خيلى حساب كرده‌اند! فارغ از شوخی، بنده خیلی به آینده این فدراسیون امیدوار نیستم و فضاى فدراسيون مثبت نيست. تخصص و دانشی در این فدراسیون نمی‌بینم و اگر باشد همان دوستانی هستند که از قبل بودند. تقريبا نزدیک به ۸۰ نفر به فدراسیون فوتبال اضافه شده که تقريبا هیچکدام متخصص نیستند. این اصلا زیبنده فدراسیون و حتی کشور ما نیست که آدم‌ها زمان انتخابات با یک سری شعار و برنامه بیایند و خودشان را جوری که نیستند جلوه دهند و بعد که برنده شدند همه چیز فراموش شود و بخواهند با فضای رسانه‌ای آن را جمع کنند. هر روز در مصاحبه خودت از خودت تعریف کنی و هیات رئیسه خودت از شما تعریف کنند که نمی‌شود. باید بگذاری منتقد حرف بزند و جامعه فوتبال انتقاد کند. نقد هم که نمی‌پذیری و کسی هم اگر نقد کند با واكنش منفى شما روبه‌رو می‌شود. در كل من روند حركتى فدراسيون را مثبت نمی‌بینم.»
معاون سابق ورزشی باشگاه استقلال با اشاره به شرافتی که رسانه‌ها دارند حرف‌هایش را این طور ادامه می‌دهد:«یک مدت گفتند رسانه‌ها کارت هدیه گرفتند ولی اینها تا یک مقطعی جواب می‌دهد. چرا بعدش حمایت نکردند؟ رسانه را که نمی‌توانی با کارت هدیه بخری. رسانه آدم‌های باشرفی دارد که در نهایت به منفعت فوتبال فکر می‌کنند. رسانه وقتی چیز بدی می‌بیند یک بار به خاطر ارتباط چشمش را می‌بندد، دو بار می‌بندد ولی بار سوم دیگر نمی‌پذیرد و انتقاد می‌کند. الآن همه رسانه‌ها از هر جناح و رنگى به عملكرد فدراسيون انتقاد می‌كنند. اخيرا هم ایشان همه اين رسانه‌ها و منتقدان را یک عده آدم فراموش‌کار خوانده است. اتفافا رسانه‌ها فراموشكار نيستند بلكه شما فراموشكاريد كه چه وعده و وعيدهايى داده بوديد.»
خطیر درباره تصمیم علی کریمی برای کاندیداتوری در انتخابات فدراسیون فوتبال می‌گوید:«حضور علی کریمی و افراد فوتبالی در انتخابات فدراسيون فوتبال مطمئنا يك اتفاق مثبت است و امیدوارم این شجاعت در بقیه پیشکسوتان هم بوجود بيايد و وارد صحنه شوند ولی چیزی که برای من اهمیت دارد این است که پیشکسوتان ما اگر می‌خواهند وارد مدیریت شوند باید بدانند که مدیریت فوتبال یک علم است و پیشکسوتان عزيز اگر می‌خواهند وارد مدیریت فوتبال شوند باید خط خودشان را كامل مشخص کنند. نمی‌شود همزمان سرمربی و سرپرست باشی و مدتی مدير فوتبالى شوی. با این حال این‌که علی کریمی این شجاعت را به خرج داد و این مرز را شکاند و اعلام آمادگی کرد اتفاق خوبی بود.»
مازیار فیروزی / روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها