رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

باید هشدارهای مربوط به کرونا را جدی بگیریم تا در آینده گرفتار موج دیگری نشویم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: در ماه‌های اخیر شاهد کاهش تزریق واکسن بودیم که این روند با توجه به واکسیناسیون درصد بالایی از جمعیت طبیعی است که جمعیت کمتری برای واکسینه شدن باقی بماند و در این حالی است که شاهد بودیم تفکراتی در جامعه منتشر شد که برخی از مردم را در روند واکسیناسیون سست کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: در ماه‌های اخیر شاهد کاهش تزریق واکسن بودیم که این روند با توجه به واکسیناسیون درصد بالایی از جمعیت طبیعی است که جمعیت کمتری برای واکسینه شدن باقی بماند و در این حالی است که شاهد بودیم تفکراتی در جامعه منتشر شد که برخی از مردم را در روند واکسیناسیون سست کرد.
کد خبر: ۱۳۴۹۵۵۴
به گزارش جام جم آنلاین زنجان، پرویز قزلباش اظهار کرد: همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی و تمامی بخش‌های بیمارستان‌ها و حوزه‌های بهداشتی تمام تلاش خود را بکار گرفتند و حتی تعدادی از همکاران ما جان خودشان را در این راه از دست دادند و ما همچنان هم درگیر این بیماری هستیم.

وی ادامه داد: بعد از بیست ماه علیرغم وجود مشکلات فراوان توانسته‌ایم در سطح کشور کارنامه قابل قبولی در حوزه پیشگیری و درمان ارائه دهیم، که این امر نتیجه کار تیمی، با همکاری مدیریت عالی استان، مدیران ادارات، نهادها و ارگان‌ها، رسانه‌ها و صداوسیما برای مقابله با ویروس کرونا است که یکی از برجسته‌ترین آنها طرح شهید سلیمانی است که طی این مدت توانستیم نسبت به پیشگیری، مقابله و مدیریت بیماری اقدام کنیم.

قزلباش با بیان اینکه خوشبختانه نتیجه این کار تیمی در سطح کشور و در سطح استان قابل قبول است افزود: طبیعی است که علیرغم کمبود منابع و محدودیت امکانات، قطعا نقدهای جدی به روند موجود در سطح استان و کشور وجود دارد و اینجا نقش رسانه‌ها حائز اهمیت است و ما هم قدردان عزیزان خبرنگار و اصحاب رسانه هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه روند ابتلا به ویروس کرونا در کشور رو به کاهش است گفت: ولی با توجه به تجارب کشورهای دیگر که آمار واکسیناسیون آنها بالاست شاهد روند افزایش ابتلا به کرونا هستیم و این هشدار باید بسیارجدی گرفته شود تا وارد موج ششم نشویم. ما نباید این ویروس را دست کم بگیریم، چراکه این ویروس هوشمند است و رفتارهای عجیبی دارد.

قزلباش تأکید کرد: خوشبختانه در کشور ما تزریق واکسن سرعت قابل ملاحظه‌ای به خود گرفته و استان زنجان جزو دو یا سه استان اولی بود که بیشترین حجم تزریق واکسن را نسبت به جمعیت خودش داشت و درحال حاضر حدود ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال ما دُز اول و حدود ۸۳ درصد هم، دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند و در مجموع تعداد یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۵۶۶ دُز واکسن تاکنون تزریق شده است.

وی تصریح کرد: یکی از چیزهایی که در دوران کرونا یاد گرفتیم این بود که نسبت به این ویروس خیلی خوش‌بین نباشیم چون ویروسی است که به راحتی با دور زدن سیستم‌های ایمنی بدن، به راحتی تغییر شکل می‌دهد و با شکل و لباس جدیدی نمایان می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به این موضوع که در ماه‌های اخیر شاهد کاهش تزریق واکسن بودیم افزود: این روند با توجه به واکسیناسیون درصد بالایی از جمعیت طبیعی است که جمعیت کمتری برای واکسینه شدن باقی بماند و در این حالی است که تفکراتی در جامعه منتشر شد که برخی از مردم را در روند واکسیناسیون سست کرد ولی خوشبختانه روند نزولی بیماری باعث شد که مردم راحت‌تر مراجعه کنند و این هشدار را جدی بگیرند که ممکن است ما در آینده گرفتار موج دیگری شویم.

به گفته  قزلباش اگر میزان واکسیناسیون بیشتر شود قطعاً میزان ابتلا به بیماری و میزان مرگ و میر کاهش می‌یابد.

وی  اظهار داشت: براساس تحقیقاتی که توسط دکتر صائینی در حوزه بهداشت انجام گرفته و با استناد به آمار اولیه، واکسیناسیون در سطح استان فقط در مورد بیماران بستری بالای ۱۸ سال، نشان می‌دهد که بیش از ۵ الی ۶ برابر افرادی که واکسن دریافت نکردند احتمال بستری شدنشان کمتر است.

قزلباش با بیان اینکه احتمال بستری شدن در بخش آی سی یو برای کسانی که واکسن دریافت نکرده‌اند ۴ برابر بیشتر از کسانی است که واکسن دریافت کرده‌­اند افزود: مقابله و پیشگیری از کرونا یکی از کارهای سخت ما بود که در کنار آن باید سایر خدمات خودمان را هم پیش می‌بردیم. بعد از ورود کرونا بسیاری از خدمات ما با مشکل مواجه شد و بیشتر تخت‌های ما را که بیش از ۲ هزار تخت بود، اشغال کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به فعالیت ۳۲ مرکز ۱۶ ساعته در دوران کرونا گفت: یکی از کارهای اساسی در استان، انجام تست‌های سرپایی، رهگیری و پیگیری بیماران بود که در این راستا، به ازای هر یک نفر ۱۲ نفر رهگیری شدند.

 قزلباش به کمک‌های خیران و انجمن‌ها در شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: خیران از ابتدا، پای کار بودند و به صورت نقدی و غیر نقدی و خودجوش کمک کردند و اگر کمک آن‌ها نبود مردم دچار آسیب بیشتری می‌شدند که در این راستا در بیمارستان ولیعصر (عج) که نیاز به افزایش تخت‌های ICU بود، با کمک انجمن کلیوی، دستگاه‌ها و بیماران دیالیزی به آنجا منتقل شد و بیماران سرطانی و شیمی‌درمانی هم با کمک انجمن مهرانه به آن مرکز منتقل شدند تا فضای کافی برای بیماران کرونایی در بیمارستان ایجاد شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها