برنامه عصری نو به تهیه‌کنندگی موسی نظری هر روز روانه آنتن می‌شود

اجرای رادیویی زیر چتر نمایش

«عصری نو» تلاش کرده با زبان نمایش، حرف‌هایش را بزند؛ حرف‌هایی از جنس سلامت برای جامعه ای که این‌روزها بیش از هر دوره دیگری نیازمند آگاهی‌بخشی در این حوزه است. برای آگاهی هرچه بیشتر از جزئیات برنامه با موسی نظری، تهیه‌کننده و مسعود خواجه‌وند، مجری به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۱۳۴۸۶۷۰

بیان مفاهیم آموزشی زیر چتر اثری نمایشی؛ این یک راهکار برای ارتباط با مخاطب است که البته باید با خلاقیت همراه باشد. در این نگاه مخاطب به طور غیرمستقیم پیام‌های آموزشی و آگاهی‌بخشی مطرح شده را در می‌یابد سپس با مرور روایتی که در اجرایی نمایشی شنیده، تلاش می‌کند آن‌را تحلیل کند. در حوزه سلامت، تجربه اجرای نمایشی در یک برنامه‌رادیویی ترکیبی جذاب به نظر می‌رسد. حوزه سلامت و بهداشت عموما یکی از حوزه‌های پر دغدغه مخاطبان است و نکات ریز و درشت این حوزه، دستمایه‌های بسیاری به تولیدکنندگان هنرهای نمایشی می‌دهد تا پیام‌های مورد نظر را با مردم به اشتراک بگذارند. این تجربه امروز در رادیوسلامت در حال بروز و ظهور است؛ در جایی که گاهی برنامه‌های سلامت‌محور به دلیل محتوا، دچار سختی و جذابیت نداشتن برای مخاطب می‌شوند «عصری نو» تلاش کرده با زبان نمایش، حرف‌هایش را بزند؛ حرف‌هایی از جنس سلامت برای جامعه ای که این‌روزها بیش از هر دوره دیگری نیازمند آگاهی‌بخشی در این حوزه است. برای آگاهی هرچه بیشتر از جزئیات برنامه با موسی نظری، تهیه‌کننده و مسعود خواجه‌وند، مجری به گفت‌وگو نشستیم.

موسی نظری، تهیه‌کننده درباره جزئیات برنامه عصری نو که برای نخستین بار اواسط آبان امسال روی آنتن شبکه سلامت رفت گفت: برنامه عصری نو در ساختار جدیدش از ۱۵آبان از ساعت ۱۷ و ۳۰ تا ۱۹ از رادیوسلامت روی آنتن رفت.
وی یادآور شد: در این برنامه با یک ساختار جدید رادیویی کار را شروع می‌کنیم که مثالش را در برنامه رادیویی دیگری نداشتیم. در این ساختار جدید سه دانشجوی پزشکی که گوینده رادیوی مراکز استانی هستند در رشته پزشکی قبول می‌شوند و همزمان برای فعالیت در رادیو سلامت حضور پیدا می‌کنند. هلما از گیلان، رضا تهران و محسن از تبریز سه دانشجویی هستند که برای این برنامه رادیویی درنظر گرفته‌شده‌اند.

اجرای رادیویی زیر چتر نمایش
شنوندگان خسته نمی‌شوند
این تهیه‌کننده با اشاره به ساختار نمایشی این برنامه تصریح کرد: این سه نفر در عصری نو این برنامه را اداره می‌کنند و به ایفای نقش می‌پردازند. یکی از نقاط قوت این برنامه که آن‌را از سایر برنامه‌های ترکیبی استفاده می‌کند بُعد استفاده از گویش‌های محلی است که از آن استفاده می‌کنیم. در این نگاه تلاش کردیم به قومیت‌های مختلف اشاره کنیم و در ادامه سراغ دانشجویان پزشکی دیگر استان‌ها خواهیم رفت و این نقش‌ها به برنامه اضافه می‌شوند.
نظری در ادامه یادآور شد: اتفاقات طنز و جالبی هم در این برنامه داریم که مطمئنم شنوندگان از شنیدن این برنامه خسته نمی‌شوند و در کنار لبخندی که به لبانشان می‌نشیند، نکات آموزنده ای را یاد می‌گیرند.
وی گفت: آیتم و میان‌برنامه‌های مختلفی نیز در نظر گرفته شده که از جمله آنها می‌توان به مسابقه زنده ترازو به عنوان یکی از بخش‌های جذاب اشاره کرد. در این بخش مخاطبان به صورت تلفنی در برنامه عصری نو حضور می‌یابند و به سوالات پزشکی پاسخ می‌دهند. ما شاخص توده بدنی آنان را محاسبه می‌کنیم و سوالاتی را می‌پرسیم که هر سوال، مشخصه‌ای براساس وزن و کیلو دارد تا مخاطبان وزنشان را کم کنند تا اصطلاحا به بی‌ام‌ای مورد نظر برسند.
تهیه‌کننده برنامه عصری نو افزود: یکی دیگر از آیتم‌های این برنامه، «من و میکروفونم» است که سارا اکبری آن‌را اجرا می‌کند. در این بخش تلاش کرده‌ایم از هنجارها و نابهنجاری‌های شهری گزارش‌هایی را در برنامه
ارائه کنیم.
نظری ادامه داد: همچنین در این برنامه در تماس اورژانسی نیکی خردمند، خبرنگار برنامه با پزشکان اورژانس بیمارستان‌های مختلف ارتباط می‌گیریم و حال و هوای دکتر اورژانس بیمارستان‌های مختلف و نکات آموزشی را می‌پرسیم.
وی توضیح داد: «محله من» آیتم دیگری است که گزارشگران استانی محله‌های معروف توصیف می‌شوند و اهالی این محله‌ها در ارتباط با رادیو از این مهم حرف می‌زنند که چگونه یک محله به شهرت می‌رسد و علت شهرت هر محله از ساکنان پرسیده می‌شود.
این تهیه‌کننده رادیو افزود: در مجموع، جنگ رادیویی عصری نو در کنار لطافت عصرگاهی و آموزش پزشکی و تندرستی، لبخندی را بر لب مخاطبان می‌نشاند تا وقتی به منزل می‌رسند انرژی دوباره بگیرند و لحظات خوش و نابی را بگذرانند.
امیدوارم شنوندگان رادیوسلامت این برنامه را بشنوند و در برنامه مشارکت داشته‌باشند. این برنامه یک هفته در میان عصرها پخش می‌شود و از گروه تغذیه به مخاطبان محترم ارائه خواهدشد.
برنامه‌ای با بخش‌های جذاب
مسعود خواجه‌وند مجری برنامه عصری نو درباره تجربه خود از نخستین اجرای این برنامه گفت: برنامه عصری نو که ۱۵ آبان نخستین قسمت آن روی آنتن رفت به تهیه‌کنندگی موسی نظری یک برنامه نمایشی محور است و در آن سه شخصیت که سه دانشجوی رشته پزشکی ترم اول از سه شهر مختلف هستند، در تهران درس می‌خوانند. این سه گوینده که در استان خود به عنوان گوینده فعالیت می‌کردند برای اجرای برنامه رادیویی به شبکه سلامت می‌آیند و در برنامه عصری نو شروع به اجرا می‌کنند. وی ادامه داد: عصری نو موضوع سلامت‌محور دارد، البته همه موضوعاتی که فراخور زمان و حال جامعه است در برنامه عصری نو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه آموزش آنلاین یا برخط یکی از موضوعاتی بود که به آن پرداخته شده است. این مجری و بازیگر تاکید کرد: این برنامه بخش‌های مختلفی دارد بخش‌های گزارشی دارد؛ همچنین بخش جذاب محله ما در برنامه گنجانده شده است. در این بخش از مردم می‌خواهیم جذابیت‌های محله خود را با ما در میان بگذارند تا از آنها گزارش تهیه کنیم. بخش مسابقه به تعامل شنونده‌ها در روند برنامه کمک می‌کند و سوالات تقریبا در حوزه سلامت و پزشکی است و به اطلاعات سلامت‌محور و تغذیه‌ای مخاطبان کمک می‌کند.
خواجه‌وند درباره تعامل مخاطبان با برنامه عصری نو عنوان کرد: قطعا هر برنامه‌ای به فکر تعامل نزدیک با مخاطبان خود است؛ حالت نمایش‌گونه طور این برنامه به این تعامل کمک می‌کند تا بتوانیم شنوندگانی که با این سه شخصیت حسی نزدیک‌تر دارند ارتباط بهتری با برنامه بگیرند. معتقدیم در رادیو هیچ برنامه‌ای بدون مخاطب معنا ندارد و عصری نو نیز از این قاعده مستثنا نیست.
وی بازخورد مخاطبان نسبت به برنامه اول عصری نو و ارتباط آنان با برنامه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توقع این حجم از استقبال را در نخستین برنامه نداشتم و این موضوع به گروه ما انرژی مضاعفی می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم همه عزیزان با عصری نو همراه شوند. تلاش ما ین است برنامه‌ای در شان مخاطبان آماده کنیم و بی‌صبرانه منتظر تعامل بیش از پیش مخاطبان با عصری نو هستیم. ما به عنوان گروهی که از دل مردم برآمده‌اند پشت میکروفون می‌رویم و امیدوارم بتوانیم به موضوعات بیشتری که دغدغه مردم است،‌بپردازیم.

اجرای رادیویی زیر چتر نمایش

دشواری‌ برنامه‌های نمایشی
مسعود خواجه‌وند که یکی از گویندگان برنامه است، یادآور شد: با این‌که سال‌هاست به عنوان گوینده با برنامه‌های مختلف در خدمت رادیوسلامت بودم با توجه به تحصیل در رشته بازیگری و فعالیت در این رشته، قرابت بیشتری با برنامه‌های نمایش‌محور دارم و بهتر با این سبک از برنامه‌ها ارتباط می‌گیرم اما برنامه‌های نمایش‌محور دشواری‌های خود را دارد. شما در قالب یک شخصیت که خودتان نیستید، قرار می‌گیرید و شنونده‌ای که صدای ما را در برنامه مختلف می‌شنود، بخواهد باور کند من نوعی مسعود خواجه‌وند نیستم و محسن عصری نو هستم، نیاز به زمان دارد و باید با تبحر و اجرایی خاص شنونده را به این باور برسانید که با شخصیت جدیدی روبه‌رست و هرچه در این راه موفق‌تر باشیم می‌توانیم باور مخاطب را نسبت به شخصیت‌ها عمیق‌تر کنیم تا شنوندگان سه کاراکتر را به عنوان سه دانشجوی پزشکی که کار گویندگی رادیو نیز می‌کنند، بپذیرند.

فاطمه عودباشی - رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها