گفت‌وگو با عاطفه رضوی، یکی از علاقه‌مندان سیمین دانشور در صدمین سالروز تولد این نویسنده

سیمین، عاشق زندگی بود

شهرداری تهران به دنبال طرح جامع «مکان رویداد» با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی اجتماعی

فاصله خانه نیما تا جلال گذر فرهنگی می‌شود

 آنهایی که درباره چهره‌های برجسته ادبیات معاصر اطلاعاتی دارند، می‌دانند یکی از صیمیمی‌ترین و عاطفی‌ترین روابط میان ادبای هم‌روزگار ما، رابطه‌ای است که میان دو خانواده نامدار در شعر و داستان برقرار بوده است. خانواده آقای اسفندیاری و آقای آل‌احمد در محله دزاشیب تهران.
کد خبر: ۱۳۴۷۵۱۳
آقای اسفندیاری یا همان نیما یوشیج در آن سال‌های سخت به‌شدت تحت فشار از دو سو بود، یکی از جانب سنت‌گرایان و مدافعان شعر موزون و مقفا که از جسارت نیما به عادت‌های زبانی و ذهنی‌شان خشمگین بودند و دیگری از جانب سیاستمداران حزبی که می‌خواستند نیما را به عنوان یک چهره برجسته روشنفکری آن روزگار زیر پرچم خود بیاورند. در آن سال‌ها، نیما یک مدافع جدی و محکم داشت، جلال آل‌احمد و البته همسرش سیمین دانشور. جلال در محافل روشنفکری و دانشجویی از نیما دفاع می‌کرد، اما رابطه میان این دو خانواده نامدار به مسائل ادبی و هنری محدود نمی‌شد. میان خانواده‌ها پیوند و علاقه‌ای از جنس همسایگی‌های قدیمی و البته شکلی از محبت جوان‌ترها به پیرتر‌ها دیده می‌شود. هرکس مقاله جلال را درباره مرگ نیما بخواند، می‌فهمد که این رابطه از چه جنس بوده است. جلال در آن مقاله که عنوانش «پیرمرد چشم ما بود» درباره زندگی و سرسختی‌های نیما می‌گوید و پایان‌بندی مقاله که با توصیف چهره شاعر که در خواب ابدی فرورفته است، بسیار تکان‌دهنده است، به‌خصوص آنجا که جلال می‌گوید بر سر پیکر نیما تفألی به قرآن کریم می‌زند و این آیه می‌آید که: «والصافات صفا...»
حالا خبری در سایت شهر به نقل از معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیبا سازی شهرداری تهران، منتشر شده که برمبنای آن سازمان زیباسازی شهرداری، طرحی را در قالب طرح جامع مکان رویداد با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی- اجتماعی پایتخت در دست اقدام دارد.
شاپور دیوسالار خبر داده است که شهرداری تصمیم دارد حد فاصل خانه نیما یوشیج تا خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور که در فاصله ۲۵۰متری از یکدیگر قرار دارد، به گذر فرهنگی تبدیل کند و دلیل این امر نیز قرار گرفتن این دو ملک در نزدیکی هم و ارتباط نزدیک نیما و جلال در دوران حیات است.
وی با اشاره به طرح احداث قدمگاه صالحیه در منطقه یک تهران گفت: «اگر بتوانیم ارتباطی بین دو رویداد فرهنگی قدمگاه صالحیه و خانه نیما و جلال ایجاد کنیم، به نوعی می‌توان گفت به سیاست سازمان زیباسازی در ایجاد نقاط فرهنگی و مکان رویداد نزدیک شده‌ایم.»
او در تشریح روند بازسازی خانه نیما یوشیج، گفت: «سازمان زیباسازی از خانه نیما یوشیج ملکی به‌ مانند ویرانه‌ای تحویل گرفت که به محل پاتوق معتادان تبدیل و بنای ساختمان در حال آوار شدن بود.»
معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران افزود: «در اولین گام از روند بازسازی، خانه نیما در سال ۹۸، تملک و طرح مرمت و بازسازی این ملک در دستور کار معاونت فنی سازمان زیباسازی قرار گرفت و در اولین گام، اقدام‌های اضطراری لازم برای خانه نیما انجام شد.»
دیوسالار ادامه داد: «از سوی مشاور، طرح کامل مرمت و بازسازی به شکل خانه موزه فعال تهیه شد تا از این طریق بتوان از خانه نیما یوشیج با استفاده از مواردی چون خانه شعر بهره برد.»
وی افزود: «یکی از موضوعات در افتتاح خانه نیما توجه به شکل بهره‌برداری این مکان است، زیرا اختلاف‌نظرهایی در این بخش وجود دارد که امیدواریم ظرف مدت یک هفته شکل بهره‌برداری از خانه نیما نیز به سرانجام برسد.
معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شهرداری تهران برای نحوه بهره‌برداری از خانه نیما یوشیج به چه شکل است، گفت: «باتوجه به هزینه‌های انجام‌شده در این بخش، پیشنهاد ما واگذاری بهره‌برداری خانه نیما به بخش خصوصی است.»
معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که هزینه مرمت و بازسازی خانه نیما یوشیج چه مبلغی است، گفت: «مرمت و بازسازی خانه نیما برای مدیریت شهری رقمی بالغ بر ۵/۴ میلیارد تومان هزینه داشته است.»
دیوسالار در تشریح دیگر طرح‌های در دست اجرای مدیریت شهری که مراحل پایانی خود را سپری می‌کند، بیان کرد: «چند طرح نیمه‌کاره در دستور مدیریت شهری است که یکی از آنها پیاده‌راه شهریار و پهنه فرهنگی رودکی است.»
در همین حال دیروز خانه نیما یوشیج با حضور جمعی از مقامات شهرداری تهران پس از مرمت افتتاح شد.
 
گروه فرهنگ و هنر / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها