رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهیدبهشتی در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

به شدت نگران پیک ششم هستیم / مردم از دوز دوم استقبال نمی کنند

استاد تمام ویروس شناسی علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی می گوید بسیاری از مردم گمان کرده اند که کرونا تمام شده و این نگرش می تواند ایجادکننده یک پیک بلند کرونایی باشد.
کد خبر: ۱۳۴۶۲۶۶

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر علیرضا ناجی استاد تمام ویروس شناسی علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی همین دانشگاه در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه با پیک ششم موج کرونا در کشور عنوان کرد: یک سری اطلاعات نگران کننده در رابطه با موج ششم دریافت کرده ایم. حرکت سینوسی موج ششم آغاز شده است. 

ناجی گفت: هم اکنون در ایران به صورت میانگین روزانه بیش از 10 هزار نفر مبتلا می شوند و علاوه بر آن تعداد فوتی ها نیز با افزایش تعداد مبتلایان بالا می رود. این حرکت سینوسی کرونا و پایداری مربوط به آن بسیار نگران کننده است.

استاد تمام ویروس شناسی علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی افزود: ما باید به این نکته توجه کنیم که پیک های چهارم و پنجم ویروس کرونا با همین اطلاعات نگران کننده آغاز شدند. هم اکنون شهرهای مختلف قرمز شده اند که حاکی از نرخ بالای ابتلاست.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهیدبهشتی یادآور شد: اگر تصمیمات درستی در رابطه با کرونا اتخاذ نشود و تعجیل در بازگشایی مراکز آموزشی و سایر اماکن وجود داشته باشد احتمال این وجود دارد که پیک ششم را هم به وضوح ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال تا زمانی که کووید در جهان وجود داشته باشد پیک را هم می بینیم. اما اینکه چقدر دامنه کرونا بالا و پایین می رود و چقدر بتوانیم آن را کنترل کنیم بسیار مهم است.

ناجی تاکید کرد: تصمیم گیری به موقع در برنامه ریزی مناسب قطعا از ایجاد یک موج بلند کرونایی جلوگیری می کند.

استاد تمام ویروس شناسی علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی اذعان داشت: یکی از مواردی که پیک های کرونایی را رقم می زند عدم تمکین مردم از پروتکل های بهداشتی است. اکنون گزارش ها مبنی بر این است که رعایت بهداشت فردی در رابطه با این بیماری همه گیر به شدت کاهش پیدا کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهیدبهشتی بیان داشت: اخباری که به مردم می دهیم و یا بازگشایی هایی که انجام می شود این تصور را به وجود می آورد که کرونا تمام شده است. کرونا تمام نشده و سر جای خود قرار دارد. هنوز هم این ویروس در کشور چرخش بسیار بالایی دارد.

ناجی گفت: اخبار امیدوارکننده درباره کرونا و واکسیناسیون قطعا مردم را به این سمت می برد که کرونا تمام شده است. اصلا این چنین نیست.

وی بیان داشت: یک قانون کلی این است که ما هر چقدر بگذاریم ویروس کرونا بچرخد این روند باعث ایجاد جهش های جدید می شود. این جهش ها نیز منجر به ایجاد سویه هایی می شود که خصوصیات بیولوژیکی خاص خود را دارند.     

ناجی عنوان کرد: برخی از این سویه ها می توانند قدرت انتقال بیشتری داشته باشند و یا اینکه ایمنی گریزی بیشتری را نشان بدهند. به هر حال امکان جهش ویروس ها چیزی است که همیشه وجود دارد.

این مقام مسئول گفت: ما هر چقدر سهل انگاری کنیم و هر چقدر ویروس گردش بیشتری در جامعه داشته باشد احتمال به وجود آمدن سویه های مختلف هم هست.

استاد تمام ویروس شناسی علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: هم اکنون مقدار زیادی واکسن در جامعه موجود است. چیزی که نگران کننده است به عدم استقبال بسیاری از مردم از زدن دوز دوم واکسن کروناست. با توجه به اینکه واکسن زیادی در کشور وجود دارد مردم باید استقبال قابل توجهی به عمل بیاورند و دوز دوم خود را بزنند.

ناجی در پایان گفت: مردم تحت هیچ شرایطی نباید رعایت پروتکل های بهداشتی را نادیده بگیرند. از بازگشایی پرعجله اماکن عمومی به خصوص مراکز آموزشی نیز باید جلوگیری شود. درصد افراد واکسینه شده در جامعه باید از چیزی هم که هست بالاتر برود تا با خیال راحت تری اقدام به بازگشایی مدارس و دانشگاه ها کنیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها