استان بوشهر رکورددار کاهش ازدواج و افزایش طلاق

قعر نشین ازدواج در ایران

استان بوشهر به همراه استان‌های سمنان،البرز و اصفهان دارای کمترین نرخ ازدواج در سطح کشور اعلام شده اند
کد خبر: ۱۳۴۴۸۸۲

به گزارش جام جم آنلاین بوشهر؛ استان بوشهر به همراه استان‌های سمنان،البرز و اصفهان دارای کمترین نرخ ازدواج در سطح کشور اعلام شده اند. بر اساس اعلام اداره کل ثبت احوال استان بوشهر در مدت شش ماهه اول امسال تعداد 3هزار و 205 واقعه ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6/8 درصد کاهش را نشان می دهد این در حالی است که در همین مدت تعداد طلاق های به ثبت رسیده عدد 797 واقعه را نشان می دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/2 درصد افزایش داشته است.این آمار نشان می دهد که 25درصد از آمار ثبت شده در نیمه نخست امسال واقعه طلاق بوده است.

افزون بر این در سال 99 تعداد 6هزار و 863 واقعه ازدواج در استان بوشهر  به وقوع پیوسته است که در رتبه 27 در بین استان های دیگر قرار گرفته است. این آمار در مقایسه با سال98 رشدی حدود4/10 درصد را نشان می دهد. بر پایه همین گزارش در سال قبل2هزار و 115 واقع طلاق به ثبت رسیده است که نسبت به سال98 از رشد 9/8درصدی حکایت می کند.

مهرناز اسکندری ،معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان بوشهر با اشاره به تاثیر جریان حاکم بر شبکه های اجتماعی و تغییر رویکرد سبک زندگی اسلامی می گوید: مسئله بی‌رغبتی جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده آنچنان گسترده و آشکار است که حتی بدون نیاز به تحقیقات آماری ندارد و به صورت تجربه فردی هم می‌توان آثار و جلوه‌های آن را در اطراف خود مشاهده کرد.

ظهور نسل‌های جدید فناوری رایانه‌ای و موبایلی و پیدایش ظرفیت‌ها و زمینه‌های جدید، ارتباط‌های انسانی را بسیار آسان و گسترده کرده است. این زمینه‌ها و ظرفیت‌ها در کنار آثار مثبتی که می‌تواند بالقوه برای رشد، پویایی و تکامل مناسبات انسانی داشته باشد، پیامدهای ویرانگر و جبران‌ناپذیری را به مناسبات انسانی و سلامت روانی، اخلاقی، معنوی، و اجتماعی وارد ساخته و می‌سازد.

 وی اضافه می کند:براساس تحقیقات متعددی که از سوی مراکز مختلف صورت گرفته است، حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی جزء مهم‌ترین عوامل آسیب‌هایی مثل طلاق، خیانت، تجاوز به عنف و برخی دیگر از آسیب‌های اجتماعی است. متأسفانه در سال‌های اخیر در کشور ما، نرخ ازدواج سیر نزولی و پدیده طلاق و خیانت، سیر صعودی داشته است.بسیاری از جوانان شوق و رغبتی برای ازدواج نداشته و ترجیح می‌دهند نیازهای  خود را از راه‌های دیگر، به ویژه از راه وقت گذرانی درفضای  مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تأمین کنند.

اسکندری با بیان این که  سخت گیری های خانواده در شرایط ازدواج مانند خانه،ماشین،مهریه در کاهش آمار ازدواج نقش داشته دارد می افزاید : برخی از والدین بجای اینکه مشکل را حل کنند با بهانه‌ها و اشکال تراشی‌های خود مانع تسریع در ازدواج می‌شوند از جمله این کارها می‌توان به مهریه‌های سنگین، تجملات، خرج‌های سنگین. بهانه ادامه تحصیل و نداشتن ماشین، مسکن، و... اشاره کرد. در حالی که اگر ازدواج از تجملات و ولخرجی‌ها به دور باشد و انتظارات والدین بیش از توان جوانان نباشد. جوانان در امر ازدواج تشویق خواهند شد. نباید والدین در انتخاب وسواس بخرج دهند.

مسئولین نیز  باید با فراهم آوردن امکانات، اعطاء وام ازدواج، تسهیل تهیه مسکن و فراهم ساختن فرصت‌های شغلی متناسب با تجربه و تحصیل افراد،جوانان را در این امر خطیر تشویق کنند. از جمله کارهای مفیدی که می‌توانند انجام دهند این است که با دعوت کارشناسان و روان شناسان در برنامه‌های تلویزیونی و صدا و سیما به بیان فوائد تسریع در ازدواج بپردازند وآسیب های  تأخیر در ازدواج ( اعم از روحی، عاطفی، اجتماعی، شخصیتی و...) را بر شمارند و مردم را تشویق کنند تا از تشریفات و خرج‌های اضافی در این امر کم کنند.همچنین گاهی افراد به خاطر اینکه خیلی ایده‌آل فکر می‌کنند ازدواج خود را به تأخیر می‌اندازند آن‌ها دنبال همسری می‌گردند که از هر لحاظ ایده‌ال و سرآمد باشد باید به این افراد گفت که همان گونه که شما در فضایل کامل نیستید انسان‌های دیگر هم نقص‌هایی دارند پس  نباید والدین در انتخاب وسواس بخرج دهند

ضمن اینکه می توان با بهره گیری از مشاوره های قبل از ازدواج به افزایش شناخت جوانان برای انتخاب مناسب تر کمک کنند.

 

گزارش از علیرضا برازجانی جام جم آنلاین بوشهر.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها