برابر با گزارش‌هایی که دیروز رسانه‌های اسرائیلی منتشر کردند اولین پرواز عربستان به اسرائیل در فرودگاه بن‌ گوریون بر زمین نشست.
کد خبر: ۱۳۴۴۱۴۴

درحال‌حاضر کشورهای حوزه خلیج‌فارس سیاست عادی‌ سازی روابط با رژیم‌ صهیونیستی را در پیش گرفتند و بعد از بحرین و امارات، خبرها حاکی از این است که رژیم‌سعودی هم در پی افزایش تعاملات سیاسی با اسرائیل است.

تاکنون بسیاری از تنش‌های منطقه ناشی از اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی در غرب آسیا بوده و اگر این کشور امکان و اجازه جولان بیشتر داشته باشد طبیعی است که این روند هم برای امنیت منطقه و ایران خطرآفرین خواهد بود.

گذشته از این اسرائیل طی سال‌های اخیر در یک مغازله سیاسی سطح روابط خود را با دولت جمهوری‌ آذربایجان بالا برده و یکی از دلایل بروز تنش در روابط میان جمهوری اسلامی ایران با این همسایه شمال‌غربی حضور نیروهای اسرائیلی در خاک آذربایجان و در نزدیکی مرزهای ایران است.

در چنین شرایطی طبعا جمهوری اسلامی ایران هم باید سیاست پیش‌برنده‌ای را برای حفظ منافع‌ملی و تامین‌امنیت منطقه دنبال کند.

در کنار اخباری که پیرامون اوجگیری مناسبات عربستان با رژیم‌صهیونیستی شنیده می‌شود حکام سعودی مدعی گام نهادن در مسیر برقراری روابط مجدد با جمهوری اسلامی ایران هستند.

در چنین شرایطی از یک‌سو تلاش‌های اسرائیل برای حضور بیشتر در مرزهای پیرامونی ایران و از سویی دیگر رفتار کج‌دار و مریز دولت عربستان برای برقراری رابطه با جمهوری اسلامی، محل تامل بسیار است.

تلاش‌های رژیم سلطنتی منطقه در جنوب خلیج‌فارس برای برقراری رابطه با آمریکا را به‌دلیل نداشتن پشتوانه مردمی است.

این دولت‌ها تنها راه ماندگاری خود را تکیه بر آمریکا می‌دانند و این ایالات‌متحده است که شرط حمایت خود از دولت‌های مرتجع عربی را برقراری رابطه با اسرائیل قرار داده و این در حالی است که مردم این کشورها ازجمله عربستان ضدرژیم صهیونیستی و حامی مردم فلسطین هستند اما بن‌سلمان و آل‌سعود به رابطه با رژیم‌صهیونیستی ملزم شده‌اند.

با این وصف درنهایت این کشورهای مرتجع هستند که به‌واسطه این رابطه ضرر خواهند کرد چون شواهد مسلم نشان می‌دهد رژیم‌صهیونسیتی در حال اضمحلال است و آمریکا هم در گرداب مشکلات گرفتار آمده و رو به افول است.

اتفاقا جمهوری اسلامی ایران بین ملت‌های کشورهایی که با اسرائیل رابطه برقرار کرده‌اند بیش از پیش محبوب می‌شود و این کشورها از این روابط خیانت‌آمیز سودی نخواهند برد؛ البته بقای حکومت‌های دست‌نشانده عربی منطقه بستگی به بقای رژیم‌صهیونیستی دارد و اینها روی هم اثر می‌گذارد.

این در حالی است که خود صهیونیست‌ها اعتراف کرده‌اند که اسرائیل رو به اضمحلال است و صاحب‌نظران و کارشناسان مسائل سیاسی آمریکا هم بر این باورند که این افول و اضمحلال نصیب ایالات‌متحده هم خواهد شد گرچه آمریکایی‌ها در تلاشند این ضعف را پنهان کنند اما شواهد حاکی از این روند روبه‌رشد سقوط قدرت آمریکاست.

نمونه روشن آن شکست مفتضحانه آنها در افغانستان است که به‌رغم صرف هزینه و همچنین به‌کاربردن نیروهای فراوان علیه افغانستانی‌ها اما ناچار به خروج نکبت‌بار شده‌اند.

این نکته را هم باید موردتوجه قرار داد که سیاست جمهوری اسلامی برقراری روابط سالم و بدون تنش با کشورهای منطقه است.

ما آماده تعامل منصفانه و توام با احترام متقابل با دولت عربستان هستیم و البته این مساله به معنای پذیرش یا مطلوبیت نظام سیاسی این کشور نیست بلکه یکی از مهم‌ترین دلایل اتخاذ این سیاست از سوی ایران وجود مکه و مدینه به عنوان دو شهر مذهبی در این کشور است و ایران می‌خواهد برای تسهیل زیارت حجاج این روابط را بهبود ببخشد اما در عین حال این اجازه را به عربستان نخواهیم داد تا در امور داخلی کشورمان دخالت کند.

اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه در حال افزایش است و ایران یک قدرت فرامنطقه‌ای است و نفوذ زیادی بر ملت‌های منطقه دارد بدون این‌که چشم طمع به سرزمین و دارایی‌های کشورهای پیرامونی داشته باشد.

منبع: محمدحسن قدیری‌ ابیانه - تحلیلگر روابط بین‌الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها