مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: تمایل برای سرمایه گذاری در این منطقه از سوی سرمایه گذاران ایرانی و افغانستانی افزایش یافته و طی یک سال گذشته مشکلات بسیاری از توسعه در این منطقه رفع شده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: تمایل برای سرمایه گذاری در این منطقه از سوی سرمایه گذاران ایرانی و افغانستانی افزایش یافته و طی یک سال گذشته مشکلات بسیاری از توسعه در این منطقه رفع شده است.
کد خبر: ۱۳۴۳۲۵۹
 به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی محمد رستمی افزود: مشکل چندین ساله در دوغارون مانع توسعه آن شده بود که از سال گذشته با تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی دوغارون زمینه توسعه آن فراهم شده و شرایط رو به بهبودی است بطوری که وضعیت کنونی قابل مقایسه با ۱۰ سال قبل نیست.
وی ادامه داد: پس از ابلاغ طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، مراحل اداری تملک زمین بطور کامل انجام شد و هم اینک مراحل آماده سازی زمین شامل جدول کشی و خیابان کشی آن در حال انجام است تا بتوان زمینه را برای واگذاری قطعات زمین به سرمایه گذاران فراهم کرد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: در حال حاضر ۷۹۵ هکتار از مجموع هشت هزار و ۷۰۰ هکتار زمین منطقه ویژه اقتصادی دوغارون بطور کامل تملک شده و متقاضیان بسیار اعم از ایرانی و افغانستانی برای سرمایه گذاری در آن اعلام آمادگی کرده اند.
وی در باره تصویب نشدن طرح "تبدیل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به منطقه آزاد" نیز افزود: این امر مربوط به نقصان در زیرساختها نیست بلکه ناشی از وضعیت شهرستان تایباد است.
رستمی ادامه داد: تایباد فقط با کشور افغانستان ارتباط دارد و راه دسترسی به آبهای آزاد برای آن میسر نیست اما وجود مناطق آزاد برای جزایری مانند قشم و کیش که به آبهای آزاد دسترسی دارند، می تواند نتیجه بهتری داشته باشد.
وی گفت: شاید هم عدم تصویب این طرح به خاطر سنگین نشدن بار دولت در شرایط کنونی بوده است.
منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شرق شهرستان تایباد در مرز ایران و افغانستان قرار گرفته و راه‌اندازی آن در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
دوغارون مهمترین مرز صادراتی ایران و مهمترین مرز زمینی کشور افغانستان برای ارتباط با دنیای خارج به ویژه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود. همچنین یکی از مهمترین معبرها در مسیرهای ترانزیتی مهم جهان از جمله کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال - جنوب و کریدور حمل و نقل اروپا، قفقاز، آسیا، کریدور ۱۶ هزار کیلومتری جاده ابریشم و بزرگراه آسیایی است.
گمرک دوغارون با قدمت ۱۰۰ ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.
بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شوند.
تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.


  



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها