نتایج کارآزمایی حیوانی گویای اثربخشی آن بوده است

واکسن روماتیسم مفصلی به زودی وارد مرحله کارآزمایی بالینی خواهد شد

محققان دانشگاه تولدو درمان جدیدی را برای آرتریت روماتوئید کشف کرده‌اند. استراتژی درمانی مبتنی بر واکسن این محققان در مطالعات اولیه روی حیوانات موفقیت‌آمیز بوده است و محققان به دنبال انجام مطالعات بالینی بیشتری در ادامه این تحقیقات برای بررسی کارایی این واکسن در انسان هستند.
محققان دانشگاه تولدو درمان جدیدی را برای آرتریت روماتوئید کشف کرده‌اند. استراتژی درمانی مبتنی بر واکسن این محققان در مطالعات اولیه روی حیوانات موفقیت‌آمیز بوده است و محققان به دنبال انجام مطالعات بالینی بیشتری در ادامه این تحقیقات برای بررسی کارایی این واکسن در انسان هستند.
کد خبر: ۱۳۴۱۰۲۴
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیواطلس، این تحقیق به پروتئینی به نام «۱۴-۳-۳ زتا» بستگی دارد. ریتو چاکراورتی، محقق اصلی این مطالعه جدید، به دلیل نقش مشکوک این پروتئین در تعدادی از بیماری‌های خود ایمنی، چندین سال است که روی ۱۴-۳-۳ زتا مشغول مطالعه است.

فرضیه اولیه این بود که این پروتئین نقش مهمی در شروع روماتیسم مفصلی ایفا می‌کند. اگر این عامل باعث ایجاد بیماری می‌شد، غیرفعال کردن ژن مرتبط با این پروتئین در مدل‌های موشی روماتیسم باید در وهله اول از بروز بیماری جلوگیری کند.

اما در کمال تعجب محققان، دقیقاً عکس این اتفاق رخ داد. وقتی پروتئین ۱۴-۳-۳ زتا در موش‌ها حذف می‌شد، پیشرفت بیماری را سریع‌تر نشان می‌دادند. به طور خاص، محققان بیان کردند که به نظر می‌رسد در حیوانات با از بین رفتن آنتی‌بادی‌هایی که علیه ۱۴-۳-۳-۳ زتا ایجاد شده است، به وجود آمدن رماتیسم مفصلی القا می‌شود؛ بنابراین این تیم تحقیقاتی، واکسن مبتنی بر پروتئین جدیدی را برای تحریک تولید آنتی‌بادی‌های ضد ۱۴-۳-۳-۳ زتا توسعه دادند که با موفقیت از پیشرفت بیماری در چندین مدل حیوانی جلوگیری کرد.

چاکراوورتی می‌گوید: «برای ما بسیار شگفت‌انگیز بود که رماتیسم مفصلی در حیواناتی که واکسن دریافت کرده بودند به طور کامل ناپدید شد. گاهی اوقات راهی بهتر از یافتن تصادفی وجود ندارد. ما بر اساس فرضیه‌ای که داشتیم به یک نتیجه اشتباه رسیدیم، اما اتفاقا این اشتباه موجب به دست آوردن بهترین نتیجه شد. این نوع یافته‌های علمی حوزه‌های زیستی بسیار مهم است.»

هنوز خیلی زود است که تحقیقات ایمنی و سمیت در مورد این واکسن انجام شود. یعنی هنوز مشخص نیست این نوع واکسن درمانی پیشگیرانه در انسان بی‌خطر است یا خیر، اما چاکراوورتی به نتیجه این تحقیقات خوش‌بین است. او می‌گوید این یافته‌ها می‌تواند به یک مسیر کاملاً جدید برای تحقیقات آینده در مورد درمان‌های جدید روماتیسم منتهی شود.


چاکراوارتی می‌گوید: «ما سالهاست هیچ کشف بزرگی در زمینه درمان یا پیشگیری از رماتیسم مفصلی نداشته‌ایم. رویکرد ما در این زمینه کاملاً متفاوت است. این یک استراتژی مبتنی بر واکسن است که هدف جدیدی را در نظر گرفته است و امیدواریم بتواند رماتیسم مفصلی را درمان یا از آن جلوگیری کند. به نظر می‌رسد که این یافته‌های جدید ظرفیت بالایی برای دستیابی به روشی جدید در خصوص مقابله با این بیماری داشته باشد.»

نتایج این مطالعه جدید در مجله معتبر علمی PNAS منتشر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها