به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، محمد علی زلفی گل امروز در دوازدهمین نشست سراسری معاونان و مدیران بین الملل دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، مؤسسههای پژوهشی و پارکهای علم و فناوری، تاکید کرد: رؤسای دانشگاهها و معاونان و مدیران بین الملل دانشگاهها بستر را برای حضوری شدن دانشگاهها آماده کنند و خوابگاهها، سلف سرویسها و اماکن ورزشی را در صورت نیاز به تعمیرات بازسازی کنند.
وی تصریح کرد: رؤسای دانشگاهها از مدیران بودجه و تشکیلات دانشگاه خود بخواهند به سازمان مدیریت و برنامه ریزی مراجعه کنند، چرا که هماهنگ شده تا ۶ ماه مبالغی در ردیف بودجه و تجهیزات، در اختیار دانشگاهها قرار گیرد تا دانشگاهها برای بازسازی و تعمیر امکانات رفاهی به کار گیرند تا اگر دانشگاهها به صورت حضوری بازگشایی شدند، مشکلی برای پذیرایی از دانشجویان نباشد.
به گفته وزیر علوم، با رایزنی که انجام دادیم، مقرر شد اعتباری را نیز به صندوق رفاه دانشجویان اختصاص دهند. خواهش من از رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم این است که از دانشگاهها برای بازسازی، تعمیر خوابگاهها و سلف سرویسها حمایت کنند تا دانشگاهها بتوانند از امکانات صندوق رفاه استفاده کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاهها بحث دیپلماسی علمی را با مرجعیت علمی در کنار هم ببینید، گفت: دیپلماسی علمی را به گونهای جهت دهی کنید تا به مرجعیت علمی منجر شود و باید سعی کنیم این دو را تلفیقی داشته باشیم تا اثر هم افزایی آنها را که منجر به مرجعیت علمی میشود، ببینیم. در واقع برای اینکه دیپلماسی علمی به کمک دیپلماسی سیاسی کشور بیاید، باید از پتانسیل دانشگاهها استفاده کنیم، برای کمک به دیپلماسی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورمان حتماً باید برنامههای مدون و قابل اجرایی داشته باشیم.
زلفی گل با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد برون دادههای علمی کشور ما با مشارکت بینالمللی است، افزود: در شرایطی که رؤسای دانشگاههای ما باید تمام بودجه دانشگاه را صرف حقوق کنند، علیرغم این محدودیتها باید به خدمت دانشگاهیان دستمریزاد گفت.
وزیر علوم به راهکارهای تقویت دیپلماسی علمی اشاره کرد و افزود: برای جواب این سوال نیاز است که علاوه بر مطالعه تطبیقی ملی، مطالعه تطبیقی فرا ملی نیز انجام شود و لازم است که دکتر سالار آملی، معاون بین الملل وزارت علوم لیست دانشگاههایی که در این زمینه موفق عمل کردند را احصا کنند تا در اختیار سایر دانشگاهها قرار گیرد.
به گفته وی، باید مطالعات تطبیقی ملی و فراملی انجام داده و ببینم سایر کشورها در زمینه تقویت دیپلماسی علمی چکار کردهاند تا دیپلماسی علمی را قوی کنند، باید یاد بگیریم، ما که تافته جدا بافته از دنیا نیستم، باید از تجربیات دنیا به نحو مطلوب استفاده کنیم.
وزیر علوم در پایان خاطر نشان کرد: باید بدانیم دیپلماسی علمی در چه عرصههایی ممکن است، باید آن عرصهها را احصاء کرده و برای آن برنامهریزی داشته باشیم و میتوانیم آن را بومی کرده و بر اساس امکانات خودمان از آن استفاده کنیم.