عملیات کمان ۹۹ درست یک روز پس از اولین حمله رژیم بعث عراق به ایران یعنی یکم مهر صورت گرفت.
کد خبر: ۱۳۳۹۱۵۲

به گزارش جام جم آنلاین، «دفاع‌پرس» در ادامه نوشت: در این عملیات ۲۰۰ جنگنده ایرانی در پاسخ به تجاوز عراق از پایگاه‌های هوایی اهواز، تهران، همدان، سنندج، تبریز، بوشهر، کرمانشاه و اسلام‌آباد، تاسیسات و زیرساخت‌های هوایی، مخازن سوخت و انبارهای مهمات، رادارهای هدایت‌کننده هواپیماهای جنگی، برج‌های مراقبت و کنترل سامانه‌های فرماندهی، مراکز مخابراتی و انواع آنتن‌ها در مناطق کرکوک، موصل، الرشید، حبانیه، ناصریه، شعیبیه، کوت و المثنی را هدف قرار دادند.

این عملیات یکی از مهم‌ترین و مخوف‌ترین عملیات‌ های نیروی هوایی ارتش در طول دفاع مقدس محسوب می‌شود.

سرهنگ خلبان محمد اسماعیل شریفان، مدیر پژوهش پژوهشکده دکترین در دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی در خصوص این عملیات می‌گوید: قدرت هوایی به عنوان یکی از قدرتمندترین و مخوف‌ترین نیروهای حاضر در جنگ‌ها محسوب می‌شود که در میدان نبرد می‌جنگیدند و شب و روز نداشتند، چون شب و روز شهرها و مناطق عملیاتی بمباران می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: نیروی هوایی پای ثابت تمام عملیات‌ها و بخش اعظمی از قدرت نظامی است. روزهایی که جهان‌آرا به همراه نیروهای مردمی و تفنگداران دریایی در خرمشهر خانه به خانه جنگ را مدیریت می‌کردند و شهید اقارب‌ پرست اجازه نمی‌داد لشکرهای زرهی وارد خرمشهر شوند و همت و زین‌الدین در حال مقاومت بودند، بمباران مستمر خلبانان جنگنده‌های ارتش باعث شد عراق پشت دزفول زانو بزند و خاکریز ما در دب حردان زده شد. در حقیقت ما اجازه پیشروی دشمن را گرفتیم.

شریفان بیان می‌کند: کمان ۹۹ به عنوان عملیاتی پرشتاب، مشتی محکم و خط بطلانی بر حیثیت صدام زد. مهم‌ترین عملیات علیه نیروی هوایی دشمن بود که دست دشمن را از اهداف سطحی کوتاه کرد. در این ماموریت قوی‌ترین ابزارها به کار گرفته شدند و شهدای زیادی را در نیروی هوایی تقدیم و ثابت کردیم قدرت هوایی توانمند بوده است. هر گاه از سردر پایگاه وارد می‌شویم بوی شهدا به مشاممان می‌رسد.

سرتیپ جواد محمدیان از خلبانان نیروی هوایی ارتش نیز در خصوص عملیات کمان ۹۹ اظهار می‌کند: ماموریت‌های تعریف‌شده نیروی هوایی که به ما آموزش داده بودند پنج مورد بود. یکی از آنها حمله به نقاط حساس و عمق استراتژیک دشمن بود. زمانی که عراق حمله کرد ما در خدمت شهید بقایی و درگیر غائله کردستان بودیم. منطقه کمی متشنج بود و احتمال حمله عراق را می‌دادیم. همراه شهید اقبالی و اکبری در حال گشت‌زنی بودیم و ۱۲:۳۰ ظهر از پرواز برگشتیم. ساعت ۱۳:۳۰ بود که صدای بمباران عراق آمد و دیدیم چند سوخوی عراقی از بالای سر ما عبور کردند.

محمدیان تصریح می‌کند: نیروی هوایی همیشه طرح‌های عملیاتی در هر پایگاهی برای خود داشت که اگر حمله‌ای شود بدانیم باید چه کنیم. طرح‌های عملیاتی و اهداف پایگاه تبریز از پیش تعیین شده بود. ابتدا گفتند چهار فروند هواپیما به پایگاه موصل برود و فردا عملیات فراگیری انجام شد.

این خلبان نیروی هوایی ارتش بیان می‌کند: روز عملیات کمان ۹۹ در حدود ۴۰ فروند هواپیما از پایگاه تبریز به عملیات رفتند و ۳۰ هواپیما نیز کار پوشش هوایی منطقه را انجام می‌دادند. به خلبانان هواپیماهای پوششی گفته بودند ماموریت شما کمتر از کار بمباران دیگر هواپیماها نیست، چون اگر دشمن پایگاه هوایی ما را بزند جایی برای پرواز وجود ندارد. عراق یک تک به پایگاه هوایی زد اما فقط یک هواپیما از دست رفت و تبریز واقعا دامی برای عراقی‌ها شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها