بیش از 800 شی کوچک پشت سیاره نپتون شناسایی شده اند که کمک می کند تا سیاره فرضی جدید سیستم خورشیدی کشف شود، سیاره که به نام سیاره 9 شناخته می شود.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، محققان نتایج یک تحقیق شش ساله را بر روی نقشه سیستم خورشیدی بیرونی کهکشان گزارش کرده اند. این گزارش «تحقیق انرژی سیاه» نام دارد   که از یک تلسکوپ در رصدخانه آمریکایی Cerro Tololoدر ارتفاعات آند شیلی استفاده می کند.

در گزارش آنها 815 شی فرا نپتونی رویت شده که 461 شی برای اولین بار رویت شده است.

آنها به این دلیل اشیای فرانپتونی نامیده می شوند که  بیشتر از هر سیاره کوچک یا کوتوله در منظومه شمسی با نپتون مرتبط هستند.

مطالعه بیشتر حرکات و مدار آنها می تواند تأثیر گرانشی نهمین سیاره رسمی بعد از نپتون یعنی سیاره نهم را آشکار کند.

تنها ماه گذشته بود که تیم دیگری از متخصصان نقشه مکانی احتمالی سیاره نهم را در فاصله 46.5 میلیارد مایلی از خورشید ترسیم کردند.

این تحقیق جدید توسط دکتر پدرو برناردینلی در گروه فیزیک و نجوم دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است.

با کشف این سیاره جدید و تعاملات بین کهکشانی تصور می رود که سیاره شماره 9 درست پشت سر نپتون قرار داشته باشد.

البته نپتون پیش از این باعث شده بود تا نام سیاره از روی یک جسم بزرگ کهکشانی برداشته شود. این سیاره پلوتون نام داشت.

در سال 2006  اتحادیه بین المللی نجوم ، یک گروه جهانی از متخصصان نجوم ، تعریفی از سیاره ای ایجاد کرد که بر اساس آن یک سیاره باید بزرگ ترین نیروی گرانشی را در مدار خود داشته باشد. نپتون فاقد این ویژگی بود.

از آنجا که گرانش نپتون بر سیاره همسایه آن یعنی پلوتون تاثیر می گذارد ، پلوتون مدار خود را باگازها و اجسام یخ زده خنثی می کند. این بدان معناست که پلوتون از دایره سیاره ها خارج شد. اما با فاصله 15 سال مجددا یک سیاره دیگر در حوالی نپتون در حال شناسایی است.