یک عضو ارشد هیات مدیره بانک مرکزی افغانستان از وزارت خزانه‌داری آمریکا و صندوق بین المللی پول خواست در جهت محدود کردن دسترسی دولت طالبان به ذخایر افغانستان اقدام کنند یا خطر فاجعه‌ای اقتصادی را پذیرا باشند.
کد خبر: ۱۳۳۵۳۴۸

به گزارش جام جم آنلاین، طالبان با سرعتی خیره کننده افغانستان را تحت کنترل درآورد، اما بعید به نظر می رسد که به اکثر ۱۰ میلیارد دلار دارایی نزد بانک مرکزی افغانستان که بیشتر آن در خارج از این کشور است، دسترسی سریعی یابد.

دولت آمریکا اعلام کرده که دارایی های بانک مرکزی که دولت افغانستان در آمریکا دارد، در دسترس طالبان قرار نخواهد گرفت و صندوق بین المللی پول نیز تاکید داشته است که این کشور به منابع وام دهنده دسترسی ندارد.

در همین حال، «شاه مهرابی» استاد اقتصاددان کالج مونتگومری در مریلند و عضو هیات مدیره بانک مرکزی افغانستان از سال ۲۰۰۲، به رویترز گفت که افغانستان درصورت مسدود ماندن ذخایر بین المللی اش، با بحران اجتناب ناپذیر اقتصادی و انسانی روبه رو می شود.

وی گفت که قصد دارد این هفته با قانونگذاران آمریکایی دیدار کند و امیدوار است مذاکراتی با مقام های وزارت خزانه داری آمریکا نیز داشته باشد.

وی افزود: اگر جامعه جهانی خواستار جلوگیری از فروپاشی اقتصادی است، یک راه این است که به افغانستان اجازه دسترسی محدود و نظارت شده به منابعش را دهد.

مهرابی تاکید کرد: نداشتن دسترسی، رشد اقتصادی افغانستان را متوقف می کند و با ضربه مستقیم به مردم افغانستان، خانواده ها را به ورطه فقر بیشتر می کشاند.

وی پیشنهاد داد که آمریکا به دولت جدید در کابل هر ماه دسترسی محدود به منابع دهد که برای شروع از ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون دلار باشد و از سوی یک حسابرس مستقل تحت نظارت قرار گیرد.

وی افزود: دولت بایدن باید در مورد منابع مالی با طالبان گفتگو کند به همان نحوی که در مورد تخلیه افغانستان مذاکره کرد.

وی یادآور شد چنانجه دارایی ها همچنان به طور کامل مسدود بماند، تورم افزایش می یابد و مردم قادر به رفع نیازهای اولیه خود نیستند، بانک مرکزی نیز ابزار اصلی اش برای اجرای سیاست پولی را از دست می دهد.

مهرابی گفت که امکان بقای طالبان از طریق عوارض گمرکی، افزایش تولید تریاک یا فروش تجهیزات نظامی آمریکایی وجود دارد، اما افغان ها هر روز متضرر می شوند و در صورت دسترسی نداشتن به ارز، صرفا به کمک های بین المللی متکی خواهند بود.

وی افزود که پس از تقریبا ۲۰ سال مداخله آمریکا، اقتصاد افغانستان به شدت دلاری شده و به وارداتی متکی است که تا حد زیادی باید با ارز خارجی خریداری شود.

در همین حال، «اجمل احمدی» که تا قبل از اشغال کابل توسط طالبان ریاست بانک مرکزی افغانستان را برعهده داشت، گفت که حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی های این بانک به صورت ترکیبی از پول نقد، طلا، اوراق قرضه و سرمایه های دیگر در فدرال رزرو آمریکا نگهداری می شود.

ایالات متحده براساس تعهدی که پیشتر رئیس جمهوری اش داده بود روز گذشته (۳۱ اوت ۲۰۲۱ برابر با ۹ شهریور ۱۴۰۰) به حضور ۲۰ ساله در افغاستان به عنوان طولانی ترین جنگ خود پایان داد.

اگرچه طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی شادمانی بسیاری نشان داد، اما چالش های قابل توجهی پیش روی آن است زیرا اکنون طالبان به دنبال ایجاد یک دولت کارآمد است.

رهبران جدید باید پس از قطع کمک های آمریکا و کنترل تورم، مانع از یک بحران اقتصادی شوند، ضمن آنکه باید از جنگ داخلی با شبه نظامیان قومیت های گوناگون و از سرگیری فعالیت های داعش جلوگیری کنند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها