اقتصاد افغانستان و سیستم بانکی این کشور به دلیل آنچه بحران نقدینگی اعلام شده است در معرض سقوط قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۳۳۹۷۲۲

به گزارش جام جم آنلاین، «جان اگلند» دبیرکل شورای پناهندگان نروژ امروز دوشنبه اعلام کرد که سیستم بانکی افغانستان به دلیل کمبود پول نقد در مرحله فروپاشی قرار دارد و پیامدهای اقتصادی آن ممکن است فاجعه بار باشد.

اگلند که در حال حاضر برای دیدار از افغانستان، در این کشور به سر می‌برد، در بیانیه‌ای در همین زمینه گفت: اقتصاد افغانستان از کنترل خارج شده است. سیستم رسمی بانکی ممکن است هر لحظه به دلیل کمبود پول نقد سقوط کند. من با خانواده‌هایی صحبت کرده‌ام که به من می‌گویند با چای و تکه‌های کوچک نان بیات گذران زندگی می‌کنند.

وی همچنین گفت که سقوط اقتصادی افغانستان مملو از وخیم‌تر شدن اوضاع بشردوستانه است که در آن حتی ابتدایی‌ترین خدمات هم از کار خواهد افتاد.

وی از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا «فورا یک توافق چند جانبه» برای تثبیت وضعیت اقتصادی در افغانستان، تامین مالی خدمات عمومی مناسب و حل بحران نقدینگی انجام دهند.

وزارت خزانه داری آمریکا نیز در همین راستا اعلام کرده بود واشنگتن به همکاری با موسسات مالی، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی برای تسهیل ورود محصولات کشاورزی، دارو و سایر منابع ادامه می‌دهد در حالی که تحریم‌ها علیه طالبان، شبکه حقانی و دیگران را حفظ می‌کند.

پیشتر و در همین رابطه صدها نفر با تظاهرات در کابل خواستار آن شده بودند که آمریکا میلیاردها دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان را در خارج از این کشور به دلیل تلاش دولت جدید طالبان برای مهار بحران اقتصادی، آزاد کند.

یکی از تظاهرات کنندگان در این رابطه گفت: ما می‌خواهیم آنها این پول را آزاد کنند زیرا این فقط پول افغانستان است. این پول افغان‌ها و تجار ما است که برای خرید غذا و دارو استفاده می‌شود.

«ذبیح الله مجاهد» معاون وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی دولت موقت طالبان و همچنین سخنگوی این گروه اعلام کرده بود که طالبان هنوز منتظر پاسخ واشنگتن در مورد رفع مسدود سازی دارایی‌های افغانستان است و قبلاً از سازمان ملل و بانک جهانی درخواست انجام این کار را کرده است.

طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، ذخایر مالی بین‌المللی بانک مرکزی افغانستان تا پایان ماه آوریل سال جاری، مبلغ ۹.۴ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها