مرگ و میر کرونایی در سطح جهان چطور رخ داد؟

دایره های مرگ (عکس)

شمار فوتی های کرونا هولناک است؛ 4 میلیون و 525 هزار و 235 نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و انواع سویه هایش جان خود را از دست داده اند.
کد خبر: ۱۳۳۵۰۸۸

به گزارش جام جم آنلاین ، نرخ مرگ ناشی از بیماری ویروس کرونا به نسبت کل جمعیت مبتلایان که حدود 217 میلیون و 989 هزار و 863 مورد است در حدود 2 درصد ارزیابی می شود.

بیشترین حجم از مرگ و میر کرونایی در کشور ایالات متحده آمریکا رخ داده است، جایی که تا امروز 656 هزار و 393 قربانی داشته است.

این کشور روند واکسیناسیون را از مدت ها پیش آغاز کرده و با واکسیناسیون موفق شد نرخ مرگ و میر روزانه را به شدت کاهش بدهد.

هم اکنون سویه دلتا، ویروس غالب در آمریکاست.

آمریکا بر روی نقشه مرگ کرونایی جهان بزرگ ترین دایره را دارد بدان معنا که بیشترین مرگ رخ داده در این کشور است.

دومین دایره بزرگ بر روی نقشه کره زمین روی کشور برزیل قرار گرفته است. این کشور آمریکای جنوبی بیش از 579 هزار قربانی کرونایی داده است. برزیل با توجه به اینکه جمعیت کمتری در مقایسه با آمریکا دارد بنابراین نرخ مرگ بدترین هم ثبت کرده است.

سومین دایره بزرگ کرونایی آن سوی دنیا و بر روی نقشه کشور هند است. در این کشور پرجمعیت آسیایی تا امروز بیش از 438 هزار نفر فوت کرده اند.

این کشور رکورددار مرگ کرونایی در جهان هستند اما فاجعه مرگ کرونایی در برخی دیگر از کشورها نیز به شدت به وقوع پیوسته است.

 

مورد عجیب مکزیک و پرو

در مکزیک نرخ مرگ و نرخ ابتلا (با توجه به جمعیت این کشور ) اصلا با هم همخوانی ندارد به عبارت دیگر نرخ مرگ نسبت به جمعیت مبتلایان این کشور بسیار زیاد است.

هم اکنون در جدول جهانی ابتلا به کرونا مکزیک در رده پانزدهم قرار گرفته است. این کشور تا امروز 3 میلیون و 341 هزار و 264 مورد ابتلا داشته ؛ یعنی بسیار کمتر از آمریکا، برزیل، هند، روسیه، بریتانیا و یا فرانسه. اما با این حال آمار مرگ این کشور به طرز هولناکی به نسبت جمعیت مبتلایان بالاست، یعنی بیش از 258 هزار نفر. مکزیک با این نرخ مرگ در رده چهارم بدترین نرخ مرگ و میر کرونایی در میان سایر کشورهای جهان قرار گرفته است.

وضعیت پرو هم مانند مکزیک است. تعداد فوتی های این کشور آمریکای لاتین به نسبت کل مبتلایانش بسیار بالا و هولناک است. 2 میلیون و 149 هزار و 591 مبتلا در برابر بیش از 198 هزار فوتی. پرو با چنین آمار هولناکی در رده پنجم بدترین مرگ و میر ناشی از کرونا قرار دارد.  به این ترتیب بعد از آمریکا، برزیل، هند و مکزیک پنجمین دایره بزرگ مرگ متعلق به این کشور است.

 

پراکندگی دایره های مرگ

کشور بعدی که در رتبه بعدی و وحشتناک مرگ قرار گرفته روسیه است. این کشور شمال اروپا بیش از 179 هزار مرگ ثبت کرده هر چند در منابع دیگر آمار فوتی این کشور بیش از 183 هزار نفر ثبت شده است.

کشور آسیایی اندونزی دایره بزرگ و وحشتناک بعدی را روی نقشه خود ثبت کرده است؛ بیش از 132 هزار مرگ.

دایره بزرگ بعدی کشور بریتانیا را با بیش از 132 هزار مرگ دیگر نشان می دهد. کشورهای قلمرو پادشاهی بریتانیا یعنی انگلیس، ایرلند جنوبی، ولز و اسکاتلند واکسینه کامل شده اند اما موج دیگری به سراغ قلمروهای این کشور آمد. 

 ایتالیا نیز که زمانی یکی از مراکز بزرگ جهانی کرونا به شمار می رفت اکنون وضعیت آرام تری پیدا کرده تا جایی که بسیاری از نقاط توریستی این کشور بازگشایی شده اند اما به هرحال این کشور نیز یکی از بدترین مرگ های کرونایی را ثبت کرده است. بیش از 129 هزار مرگ کوویدی در این کشور رقم خورد.

کلمبیا هم با 124 هزار قربانی دایره وحشتناک بعدی را در اختیار دارد. این کشور در آمریکای جنوبی قرار دارد و وضعیت بسیار بد و سیاهی را از لحاظ کرونایی پشت سر گذاشت.

 

ایران هم هست

در میان دایره های هولناک مرگ و میر فرانسه دایره بزرگ بعدی را در اختیار دارد. 114 هزار و خرده ای در این کشور در پی ابتلا به کرونا فوت کرده اند.

آرژانتین در آمریکای لاتین و ایران در خاورمیانه دیگر رکوردداران مرگ کرونایی محسوب می شوند. اولی با بیش از 111 هزار قربانی و دومی با بیش از 107 هزار قربانی.

آلمان با بیش از 92 هزار فوتی، اسپانیا با بیش از 84 هزار فوتی و ترکیه با بیش از 56 هزار فوتی در رتبه های بعدی بدترین رکورد مرگ و میر در جهان قرار گرفته اند و دایره های بزرگ بعدی متعلق به آنهاست.

در ماه آگوست یعنی ماهی که تمام شد میانگین مرگ روزانه بین 7 تا 11 هزار نفر بود. کمترین عدد 7 هزار و خرده ای و بیشترین عدد 11 هزار خرده ای بود. در ماه اخیر مرگ و میر کرونایی در بسیاری از نقاط جهان به خصوص ایران افزایش یافت. واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش شدید آمار مرگ و میر ناشی از کرونا خواهد داشت.

دایره های مرگ (عکس)

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها