جاده‌های مرگ"؛ تیتری تکراری، اما همچنان تلخ

کابوس شب‌ها و روز‌های مردم استان کردستان در جاده‌های مرگ تمامی ندارد و روزی نیست که خبر تصادف در این استان تیتر روزنامه‌ها و سایت های خبری نباشد.
کد خبر: ۱۳۳۰۰۱۶

به گزارش جام جم آنلاین  کردستان، ایران یکی از کشور‌های رکورد دار در مرگ و میر‌های جاده‌ای در جهان است، استاندارد نبودن جاده‌های بین شهری در کشور یکی از دلایل این تصادفات است، جاده‌های کشور ما با دوری از معیار‌های بین المللی که ایمنی مسافران را تامین می‌کند، به عامل مرگ بسیاری از مردم تبدیل شده که به امید سفر و تفریح راه جاده‌های کشور را پیش می‌گیرند و قربانی جاده‌ها می‌شوند.

نگاهی به حوادث جاده‌ای در ایران نشان می‌دهد متأسفانه به‌دلیل حادثه خیز بودن برخی نقاط جاده‌ای کشور و فرسودگی ناوگان عمومی بویژه اتوبوس‌ها و کامیون‌ها، عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و فرهنگ ناصحیح رانندگی و مهم‌تر از همه آنها، خطای انسانی باعث شده آمار و مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده‌ای عدد بالا و قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند اگر اصلاحات لازم در خصوص نقاط حادثه خیز کشور انجام گیرد و همچنین ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای نوسازی و بهسازی شود و البته رفع و کاهش عوامل دیگر در دستور کار قرار گیرد به‌طور قطع آمار مرگ و میر جاده‌ای روندی کاهشی به خود خواهد گرفت.

تردیدی نیست که مرگ نابهنگام یک انسان که از قضا اکثراً جزء نیرو‌های کارآمد، جوان و موثر جامعه است چه آسیب‌هایی را از نظر روحی و روانی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می‌سازد.

همیشه زنگ خطر در جاده‌های کردستان با صدای رسا شنیده می‌شد، اما روند توسعه‌ای در مسیر‌های جاده‌ای استان آنچنان به کندی پیش می‌رفت که همین اردیبهشت امسال در کمتر از ۴۸ ساعت ۶ جوان و نوجوان کردستانی در جاده سنندج به مریوان جان خود را ازدست دادند.
 
هرچند گفته می‌شود که در تصادفات رانندگی سه وجه راننده، خودرو و جاده دخیل هستند، اما استان کردستان تاکنون در بخش جاده‌ای کارنامه قابل قبولی نداشته است.

مرگ ۶ جوان کردستانی  در کمتر از ۴۸ ساعت

استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن راه بین‌شهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز فرعی و عریض است.

می‌توان گفت یکی از دلایل اینکه کردستان از ارتباطات بهینه زمینی (ریلی و جاده ای) با مناطق درونی کشور و سرزمین‌های آن سوی مرز از زیر ساخت‌های مناسب بهره چندانی نبرده، همین مسئله است.

جاده قدیم سنندج - مریوان به دلیل پیچ‌های زیاد و شرایط نامناسب همواره یکی از حادثه خیزترین مسیر‌های کردستان بوده است که اردیبهشت امسال در این محور تصادف یک تریلر با یک خوروی سواری منجر به فوت سه نفر از همشهریان شد.

با فاصله زمانی کمتر از ۲۴ ساعت، در همان نقطه شاهد تصادف دیگری بودیم که منجر به فوت سه نفر دیگر شد.

 مرگ ۶ نفر در یک نقطه آن هم در فاصله زمانی کمتر از ۲۴ ساعت یکبار دیگر زنگ خطر‌ها را به صدا در آورد.

کابوس تردد در جاده های کردستان

به گفته پزشکی قانونی استان کردستان در سال ۹۹ حدود ۳۶۰ نفر براثر تصادفات جاده‌ای جان خود را ازدست دادند که از این تعداد ۳۰۲ نفرآقا و ۵۵ نفر خانم هستند. به این آمار عدد ۶ هزار و ۱۰۷ را که تعداد مصدومان تصادفات جاده‌ای است را هم باید اضافه کرد.
 
علیرغم بازتاب گسترده اینگونه حوادث در رسانه‌های محلی و استانی و همچنین هشدار به مسئولان مربوطه، متاسفانه سال هاست اقدام اساسی در این خصوص صورت نگرفته به گونه‌ای که مقایسه آمار حوادث سالانه نشان می‌دهد این رقم نسبت به سال ماقبل آن افزایش داشته است.

پزشکی قانونی اعلام کرده که سال ۹۸، ۳۴۳ نفر فوتی ناشی از تصادفات جاده‌ای داشته ایم که ۲۶۴ نفر آقا و ۷۹ نفر خانم می‌باشد؛ بنابراین آمار می توان به افزایش ۴ درصدی مرگ و میر در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ اشاره کرد.

محور سنندج به مریوان پرترددترین محور استان است

یکی از نقاط پرتردد استان محور سنندج-سروآباد-مریوان-باشماق به طول ۱۴۱.۵ کیلومتر است. روزانه ۷ هزار و ۳۲۵ دستگاه انواع خودروی سنگین از این مسیر عبور میکنند. این مسیر با ثبت تردد ۱۷ درصدی و میانگین تردد ساعتی ۱۵۱ دستگاه، سهم مهمی را حمل و نقل بین المللی ایفا میکند. محور سنندج- مریوان- بامشاق یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های استان است.

مسیر ترانزیتی بندر شهید رجایی به مرز باشماق مریوان دومین مسیر ترانزیتی پر تردد در کشور می‌باشد. به گونه‌ای که در پایانه مرزی باشماق بیش از ۲.۶ تن کالا با بیش از ۴.۹ میلیارد دلار مبادله می‌گردد.
 
رامبد نوذری معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان در باره‌ی محور سنندج- مریوان- بامشاق اظهار داشت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال برای ایمنی راه‌ها در این محور هزینه شده است.

حدود ۲ هزار عدد تابلو‌های اخطاری انتظامی و تجهیزات ایمنی و... در این محور نصب شده هم چنین ۳.۵ کیلومتر روشنایی طولی,۲۷۶۰۰۰ متر خط کشی و ۵۶۰ متر حفاظ بتنی برای افزایش ایمنی و کاهش حوادث جاده‌ای انجام شده است، اما باز هم برای ایمنی کافی و برای جلوگیری از تکرار تصادقات در این محور بالغ بر ۳۸۰۰ میلیلرد ریال اعتبار مورد نیاز است.
 
نوذری افزود: ۲۳۲۴۰ متر حفاظ گاردریل,۴۸۹ متر طول نیوجرسی,۴۷۳۸ عدد تابلو علائم ,۵۰ عدد چراغ چشمک زن و ۱ عدد روشنایی نقطه‌ای از جمله اقدامات دیگر می‌باشد که در این جاده‌ها به انجام رسیده است.

 وقوع تصادفات جاده‌ای پیامد‌های ناگواری را به همراه کماکان شاهد مرگ و میر تاسف بار افراد جامعه در این محور‌ها خواهیم بود.

ساخت راه‌های جایگزین برای محور‌های حادثه خیز از راهکار‌های بسیار مناسب برای جلوگیری از تصادفات دارد. تلفات انسانی، بدترین پیامد هر تصادف می‌باشد نقاط حادثه خیز در کردستان باید شناسایی و در باره‌ی ایمنی جاده‌ها فکر اساسی حاصل شود در غیر این صورت می باشد.

در راستای عملکرد ایمنی راه‌ها و حذف نقاط حادثه خیز ۱۷ نقطه حادثه خیز در محور سنندج مریوان شناسایی شده است که از این تعداد ۱۲ نقطه کار عملیاتی آن به پایان رسیده و ۵ نقطه دیگر در حال انجام است.

محور اصلی سنندج مریوان با توجه به اهمیت ویژه ترافیکی و اقتصادی تنها راه مواصلاتی پایانه مرزی باشماق از این محل عبور میکند ضمن این که دلایل زیادی باعث توسعه خرابی‌ها در جسم و روسازی راه‌ها می‌باشد.

اتمام جاده سنندج به مریوان آن هم بعد از ۱۶ سال در نهایت پروژه جاده جدید سنندج - مریوان با حضور وزیر راه و شهرسازی در تاریخ ۸ تیرماه امسال بعد از سال‌ها به بهره‌برداری رسید.
 
طول پروژه جاده جدید سنندج - مریوان (واریانت تیژتیژ - گاران) ۵۲ کیلومتر است که در ۶ قطعه اجرا شده و در طول مسیر سه تونل همرو با یک‌هزار و ۳۲۶ متر، گزردره با ۳۵۵ متر و باغان با یک‌هزار و ۹۴۰ متر دارد.

احداث جاده جدید سنندج - مریوان در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان در سال ۱۳۸۸ مصوب شد از نظر حجم ترافیک و نیز ایجاد گره‌های بین‌راهی و همچنین تجهیز امکانات لجستیکی تاثیر بسزایی دارد و به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم استان کردستان به ویژه مرزنشینان دو شهرستان سروآباد و مریوان مطرح بوده است.

به گفته مسوولان راه و شهرسازی کردستان، برای اجرای پروژه جاده جدید سنندج - مریوان ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

با بهره‌برداری این پروژه، مسیر سنندج ـ مریوان ۳۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.

ارتقای ایمنی جاده و تسریع در روند توسعه تجارت و توسعه اقتصادی منطقه با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ایجاد منطقه آزاد بانه مریوان و کاهش تصادفات از تاثیرات مثبت افتتاح این پروژه است.

دلیل اول افزایش چشمگیر ترافیک عبوری به مقصد بازارچه باشماق و بالعکس، طی سنوات اخیر می‌باشد که قسمت عمده بار ترافیکی مذکور ناشی از عبور تانکر‌های سوخت بوده و البته آمار تصادفات قابل توجه تانکر‌های سوخت و تریلر‌های چند محور خود موید عدم کشش کافی محور مذکور و طرح هندسی ضعیف از طرفی و از طرفی نیز ساختار زمین شناسی منطقه و ضعف شدید در جسم راه و در نتیجه روسازی و آسفالت می‌باشد که توسعه خرابی‌ها را بیش از پیش به همراه دارد.

                                                                                              زهره نادری مقدم-جام جم کردستان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها