مدیرکل استاندارد

۴۶واحد تولیدی فاقد استاندارد آذربایجان‌شرقی به مراجع قضایی معرفی شد

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی گفت: ۴۶ واحد تولیدی این استان در سالجاری به علت عدم انطباق تولیدات آنها با نشان استاندارد اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شدند.
کد خبر: ۱۳۲۷۵۰۰

به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی ، ساسان فرشی حق رو، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این تعداد ۲۴ مورد اعلام جرم برای واحدهای تولید فلزی، هفت مورد برای واحدهای تولید مصالح ساختمانی، سه مورد برای واحدهای تولید صنایع غذایی، سه مورد برای واحدهای تولید اوزان، یک مورد برای واحد تولید مصنوعات طلا، چهار مورد برای واحدهای ارایه خدمات و چهار مورد برای فروشگاه های عرضه مواد صادر شده است.

وی با بیان اینکه همزمان با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا، نمونه برداری و بازدیدهای فنی کارشناسان این اداره کل از واحدهای تولیدی استان تشدید یافته است، اظهار کرد: فروشندگان و خریداران مواد غذایی نیز باید در موقع خرید و فروش در مورد نحوه نگهداری کالا و تاریخ انقضای آن ها حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

نمونه برداری از یک هزار و ۸۳۱ کالای مراکز تولیدی آذربایجان شرقی

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: در سه ماه نخست امسال بیش از یک هزار و ۸۳۱ فقره نمونه برداری از واحدهای تولیدی تحت پوشش این اداره کل و در اجرای طرح طاها در راستای وظایف قانونی سازمان ملی استاندارد و حمایت از مصرف کننده انجام شده است.

فرشی حق رو ادامه داد: بعد از نمونه برداری، آزمون ها طبق استانداردهای مربوطه انجام شده و چنانکه مغایری با استاندارد مربوطه داشته باشد تذکرات و یا اخطارهای لازم به واحدهای تولیدی داده می شود و در موارد بحرانی و تکرار عدم انطباق طبق قانون به مراجع قضایی معرفی می شوند.

وی یادآوری کرد: همه محصولات تولید داخل که مشمول استاندارد اجباری هستند باید به درج کد ۱۰ رقمی منحصر به فرد در زیر نشان استاندارد روی بسته‌بندی کالا اقدام کنند تا مردم بتوانند با ارسال این کد به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ اطلاعات مربوط به کالا مانند نام واحد تولیدی، نام محصول، وضعیت پروانه کاربرد علامت استاندارد و تاریخ انقضای آن را کسب کنند.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون بیش از یک هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی در این استان دارای نشان استاندارد بوده که تمامی این واحدها دارای مدیر کنترل کیفی است.

فرشی حق رو با اشاره به آغاز فرایند انتخاب واحدهای نمونه استان برای معرفی به سازمان ملی استاندارد افزود: امسال انتخاب واحدهای نمونه استان بر اساس ۱۴ شاخص مانند داشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد برای تمامی فرآورده های تحت پوشش استاندارد اجباری، استمرار در حفظ پروانه کاربرد علامت استاندارد، نداشتن سابقه عدم انطباق محصولات، برگزاری دوره های آموزشی، مشارکت در تدوین استانداردهای ملی و بین المللی، میزان صادرات و رعایت مصرف انرژی انجام می شود.

وی اظهار کرد: براساس ارزیابی سال گذشته سازمان ملی استاندارد واحدهای نمونه آذربایجان شرقی ۳۰ درصد از واحدهای نمونه ملی کشور را به خود اختصاص داده بودند و از بین ۲۰ واحد تولیدی و صنعتی نمونه ملی، ۶ واحد مربوط به این استان بود.

صدور سه هزار و ۹۳۰ گواهینامه ارزیابی انطباق صادراتی و وارداتی 

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه نظارت بر کلیه کالاهای وارداتی و صادراتی مشمول مقررات استاندارد اجباری در مبادی رسمی کالا از وظایف قانونی اداره کل استاندارد است، گفت: در این مدت سه هزار و ۹۳۰ گواهینامه ارزیابی انطباق صادراتی و وارداتی در استان صادر شده است.

فرشی حق رو افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۳۳ فقره گواهینامه از نوع ارزیابی انطباق کالاهای صادراتی و یک هزار و ۸۹۷ فقره از نوع ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی است.

وی یادآوری کرد: بیشترین اقلام صادراتی در سال جاری شامل خشکبار، مشتقات نفتی و مصالح ساختمانی بوده که پس از ارزیابی و بررسی کارشناسان این اداره کل و کارشناسان آزمایشگاه های همکار تایید صلاحیت شده به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و عراق صادر شده است.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب به منظور فراهم کردن امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین المللی و کنترل کیفیت کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب خارجی نیز جزو  وظایف سازمان ملی استاندارد است.
فرشی حق رو ادامه داد: بسته حمایتی سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر تسهیل فضای کسب و کار در حوزه صادرات و واردات کالا و تامین مواد اولیه تدوین و ابلاغ شده و صاحبان واحدهای تولیدی استان می توانند از این بسته حمایتی برای صادرات و واردات کالاها و تامنی مواد اولیه استفاده کنند.

صدور ۶۷۱ گواهینامه ایمنی عملکرد آسانسور در آذربایجان شرقی

وی با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی و مالکان مجتمع‌های مسکونی و تجاری و خدماتی از نظر قانونی موظف به ایمن و استانداردسازی آسانسورهای مجموعه‌های خود هستند، اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال ۶۷۱ گواهینامه ایمنی عملکرد آسانسور در استان صادر شده است.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سال ۱۳۷۸ اجرای استاندارد اجبار بودن تامین، نصب و بازدیدهای دوره ای آسانسور اعلام شده است، گفت: تمام آسانسورهای نصب‌ شده در استان از سال ۸۲ تحت پوشش استاندارد ملی ایران و دستورالعمل‌های آن قرار گرفت و با هماهنگی های به عمل آمده با شهرداری، ساختمان‌های دارای آسانسور فقط در صورت اخذ گواهینامه ایمنی آسانسور پایان کار می‌گیرند.
فرشی حق رو افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی و مالکان مجتمع‌های مسکونی و تجاری و خدماتی برای درخواست بازرسی فنی از آسانسور نصب شده تنها می توانند از طریق ثبت درخواست در سامانه ملی مدیریت بازرسی آسانسور به نشانی lift.isiri.gov.ir  اقدام کنند.

وی یادآوری کرد: مطابق قانون کسانی که به تولید کالاها و ارائه خدمات مشمول مقررات استاندارد اجباری، بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران و یا تاییدیه آن، اقدام کنند به حبس تعزیری درجه ۶ یا جزای نقدی درجه سه و یا هر ۲ مجازات محکوم می شوند.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: اگر حادثه ای برای کاربران آسانسور هنگام استفاده روی دهد، کلیه مسوولیت های حقوقی و کیفری آن بر عهده مدیر یا مالک ساختمان است.

فرشی حق رو ادامه داد: گواهینامه‌های ایمنی عملکرد آسانسور با اعتبار یک‌ ساله صادر می‌شود و هر سال برای تمدید گواهینامه استاندارد نیاز به بازرسی مجدد و اخذ تاییدیه‌های سرویس‌های ماهانه است.
وی اظهار کرد: برای تایید اصالت گواهینامه عملکرد آسانسور با ارسال پیامک حاوی شناسه ۱۰ رقمی ملی آسانسور که نصب آن داخل کابین آسانسور اجباری است به سامانه پیامکی به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ اطلاعاتی مبنی بر داشتن اعتبار گواهینامه آسانسور و یا عدم اعتبار آن ارسال می شود.

۳۱ پروانه اجباری و تشویقی واحدهای تولیدی استان ابطال شد

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: در این مدت ۳۷ پروانه اجباری و ۹ پروانه تشویقی صادر، ۴۴ پروانه اجباری واحدهای تمدید،  ۳۱ پروانه اجباری و تشویقی ابطال و ۷۰ پروانه اجباری و تشویقی تعلیق شده، ۵۷۴ مورد از واحدهای تولیدی تحت پوشش و تاسیسات گاز بازرسی فنی و ۳۰۲ مورد از تجهیزات شهربازی و زمین های بازی بازرسی بعمل آمده است.

فرشی حق رو، آزمون ۱۵۳ دستگاه باسکول های وسایل نقلیه چرخدار جاده ای، ۱۲ مورد آزمون انگ فلزات گرانبها از واحدهای تولیدی دارای کد شناسایی و ارایه آموزش به یک هزار و ۸۱۲ نفر از مدیران کنترل کیفیت، کارشناسان استاندارد و سایر افراد برون سازمانی استان را از دیگر فعالیت های این اداره کل اعلام کرد.  

وی یادآوری کرد: بازرسی و نمونه برداری کارشناسان این اداره کل از مصنوعات تولیدی طلا و فلزات گرانبها در ۲ بخش شامل مراکز تولید و سازنده ها و ویترین طلا فروشی ها برای تعیین عیار آن ها با همکاری اتحادیه طلا فروشی ها در سطح استان انجام می شود.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها