شمارش معکوس برای خطرناک ترین رویداد ورزشی تاریخ آغاز شده است؛ المپیک توکیو.
کد خبر: ۱۳۲۷۱۴۵

به گزارش جام جم آنلاین ، المپیک توکیو که سال گذشته به دلیل شیوع همه گیری ویروس کرونا یک سال به تعویق افتاده بود از اول مرداد ماه در توکیو پایتخت ژاپن آغاز می شود آن هم در شرایطی که حجم عظیم و گسترده ای از مخالفت ها با برگزاری آن با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان وجود دارد.

شوق و اشتیاقی که همواره برای آغاز المپیک وجود داشت اکنون کاملا از بین رفته است.

با توجه به همه گیری بیماری کرونا و شیوع یک جهش یافته بسیار خطرناک و کشنده به نام دلتا ، المپیک به مانند اژدهایی خفته است که پنج روز دیگر دهان خود را باز می کند.

در حالی که جهان به شدت با کرونا درگیر است برگزاری المپیک می تواند یک تراژدی انسانی دیگر را رقم بزند. چیزی مثل یک زلزله یا یک تسونامی؛ با این تفاوت که اینبار نه فقط ژاپن که کل ملت های جهان را درگیر خواهد کرد.

برخی از نشریات همانند تایمز و گاردین حتی برگزاری المپیک را به انفجار یک بمب اتمی دیگر در کشور ژاپن تشبیه کرده اند.

البته دردسرها و اتهامات دیگری هم وجود دارد.

نشریه گاردین گزارش داده که در برخی مراحل مناقصه مربوط به برگزاری المپیک و جنجال های مربوط به سرقت ادبی در رابطه با لوگوی رقابت ها و سایر موارد نیز المپیک توکیو به شدت بدنام شده است.

دولت ژاپن تا امروز هر کاری کرده نتوانسته رضایت مردم کشورش را برای جلب نظر آنها نسبت به المپیک به دست بیاورد. تلاش های دولت این کشور در جهت ارزش های برابری جنسیتی و تنوع مندرج در منشور المپیک هم کار ساز نبود.

از سویی دیگر اعضای برگزاری کمیته المپیک نیز کم حاشیه درست نکرده اند.

بر اساس گزارش گاردین مدتی پیش یکی از مدیران بلند پایه یکی از همتایان خود را در جلسه ای «خوک» خطاب کرده بود.

گزارش های مختلف حاکی از آن است که تفرقه شدیدی بین اعضای بلندپایه برگزاری المپیک توکیو وجود دارد.

توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک نیز به ژاپن سفر کرده اما استقبال از او آنچنان بد بوده که به طور واضح نشان میدهد چه چیزی در انتظار المپیک توکیوست.

در مقابل محل هتل اقامت توماس باخ چندین تجمع علیه برگزاری المپیک از سوی خود ژاپنی ها شکل گرفت و باخ روزهای سختی را در این کشور سپری می کند.

دولت ژاپن خوب می داند اگر المپیک را به تعویق بیندازد و یا بدتر از آن ، به طور کلی لغو کند آنگاه ضرری معادل 34 میلیارد دلار در انتظار این کشور خواهد بود که با هیچ چیزی قابل جبران نیست. همین الان هم برخی از شرکت های داخلی و اسپانسرهای مختلف از حمایت مالی رقابت ها کنار کشیده اند که دردسرهای زیادی را ایجاد کرده اند.

اما این خسارت کلا برای مردم ژاپن مهم نیست. آنها خواهان این هستند که المپیک یا لغو  و یا اینکه به تاریخ دیگری موکول شود که البته هر دو کاملا منتفی است چرا که دولت ژاپن کوچک ترین تمایل و تصمیمی برای انجام این کار ندارد.

پیش از این یوشیهیده سوگا ، نخست وزیر ژاپن عملا اعتراف کرد که او برای اعمال قدرت ناتوان است.

در حالی که المپیک چند روز دیگر آغاز می شود جنبش ها علیه جنجالی ترین المپیک تاریخ آغاز شده است.

پنج روز دیگر در حالی شاهد افتتاحیه رقابت ها آن هم با حضور کمتر از هزار تماشاگر هستیم که سرزمین آفتاب تابان وارد پنجمین مرحله از همه گیری ویروس کرونا شده است.

این المپیک تماشاگر ندارد و فقط مقامات بلندپایه سیاسی به ورزشگاه خواهند رفت.

البته سازمان دهندگان رقابت ها قول داده اند که هیچ مشکلی پیش نیاید اما همین الان هم از پنهان کاری دولت ژاپن در راستای شیوع ویروس کرونا بین ورزشکاران مستقر در دهکده برگزاری رقابت ها به گوش می رسد.

مسئولان برگزاری رقابت ها هر چقدر قوانین خودرا سختگیرانه تر می کنند به همان میزان مخالفت ها بیشتر می رود. انگار که این قوانین هیچ فایده ای ندارد.

در هیچ دوره ای از المپیک به اندازه اکنون جنجال و تنش وجود نداشته است.

میلیون ها ژاپنی این المپیک را نمی خواهند و این یک واقعیت تاریخی در ورزش جهان محسوب می شود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها