چرا المپیک ۲۰۲۱ را هیچ‌کس دوست ندارد؟

تنهایی توکیو

 اینجا دیگر ضرب‌المثل «یک جای کار می‌لنگد» کاربرد ندارد، باید در این ضرب‌المثل مشهور ایرانی دست برد و نوشت« همه جا، سر تا پا و بالا و پایین می‌لنگد».
کد خبر: ۱۳۲۶۹۰۴
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،شاید این توصیف مناسبی برای المپیک توکیو باشد، رقابت‌هایی که هر چقدر به آن نزدیک می‌شویم هم جنجال درباره آن بیشتر می‌شود و هم مخالفت و هم البته خطرات آن افزایش پیدا می‌کند. حقیقت این است که هیچ‌کس این المپیک خطرناک و کرونایی را نمی‌خواهد.

 فریاد یکصدا

لوگوی ثابت و همیشگی المپیک حالا به جای پنج دایره تبدیل شده به پنج ویروس کرونا. چندی پیش نشریه تایمز نوشت با توجه به شیوع شدید ویروس کرونا در کشورهای جنوب شرقی آسیا، برگزاری المپیک تصمیمی بلاهت‌بار است. اما کو گوش شنوا؟  ژاپنی‌ها با علم به این‌که مردم این کشور راضی به میزبانی کشورشان از المپیک نیستند هر چند وقت یک بار سلسله نظرسنجی‌های متعددی را برگزار کردند. در نظرسنجی نخست بیش از ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان مخالفت خود را با میزبانی کشورشان در شرایط همه‌گیری کرونا برای برگزاری المپیک اعلام کردند.
دومین نظرسنجی نشان داد میزان مخالفت به بالای ۵۰ درصد رسیده است. سومین نظرسنجی به بالای ۷۰درصد رسید.  چهارمین نظرسنجی بدتر هم شد به طوری که بیش از ۸۰ درصد مخالفت خود را اعلام کردند.  الان وضعیت جالبی به وجود آمده است. مسؤولان برگزاری رقابت‌ها یا در رودربایستی مانده‌اند که دیگر نظرسنجی نمی‌گذارند و یا این‌که ترس از رسیدن مخالفت به بالای ۹۰ درصد دارند و به همین دلیل دیگر نظرسنجی نمی‌گذارند. مردم ژاپن دیگر نمی‌دانند به چه زبانی بگویند این المپیک کرونایی را نمی‌خواهند. البته دلیل دیگر مردم ژاپن برای مخالفت با میزبانی این است که این کشور با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و در دوران کرونایی نیز نرخ بیکاری در این کشور بالا رفت.
 

 دودستگی روزنامه‌ها

جنجالی‌ترین المپیک تاریخ، دودستگی بی‌سابقه روزنامه‌های ژاپنی را به هم دنبال داشت. از آن سو رسانه‌ای مثل کیودو از هیچ کوشش و تلاشی برای کوباندن مسؤولان دولت ژاپن و مسؤولان برگزاری المپیک فروگذار نکرد اما از آن سو خبرگزاری شینهوا چنان گزارش‌های حیرت‎ آور و مثبتی چاپ کرد که شاید حتی خودشان هم تعجب کردند، گزارش‌هایی با عناوینی مثل « برترین المپیک تاریخ» در راه است! در این گزارش به این اشاره شده بود حساسیت مسؤولان برگزاری المپیک نسبت به برگزاری این رویداد آنقدر بالاست که قطعا همه چیز به بهترین شکل ممکن برگزار خواهد شد.  در این میان آساهی دیگر رسانه برتر ژاپنی‌ها بی‌طرفی خود را اعلام کرد و تنها در رابطه با واقعیات نوشت، حالا چه مثبت و چه منفی.

 انفجار کرونایی؟

همین چند روز پیش گروهی از دانشمندان و ویروس‌شناسان ژاپنی در مطلبی برگزاری المپیک را به این توصیف کردند که انگار بمب بر سر ژاپنی‌ها بریزند. دلیل هم این بود: جمع شدن اشخاص، ورزشکاران و مربیان از ملیت‌ها و کشورهای مختلف در ژاپن به معنای این است که احتمال دارد آنها ویروس‌هایی جهش یافته را با خود به ژاپن بیاورند.
این ویروس‌های جهش یافته را دیگر همه باید به خوبی بشناسیم: دلتا (هندی)، دلتا پلاس (نپال)، آلفا (انگلیس) ، بتا (آفریقا) و گاما (برزیل) و لامبدا (پرو). اینجا کمی هم تخفیف به خرج دادیم و نامی از دیگر جهش یافته‌های کم اهمیت‌تر دیگر مثل واریانت فیلیپینی و یا چند جهش یافته آمریکایی مثل اپسیلون نیاوردیم.  محققان می‌گویند ترکیب این ویروس‌های بسیار خطرناک به خصوص دلتا با دیگر جهش یافته‌های دیگر می‌تواند به تشکیل یک ویروس هیولاوار شود. صدای پای این هیولا را کسی می‌شنود؟  چند روز پیش یک سایت درباره خطرات ویروس کرونای دلتا نوشت این ویروس انسان را می‌بلعد، حالا درباره ویروس هیولای ترکیبی چه می‌خواهند بنویسند؟

بشین، حرف نزن، سکوت کن

کلی مقررات و محدودیت برای ورزشکاران شرکت‌کننده در این رقابت‌ها گذاشته‌اند. نباید کسی را در آغوش بکشند، نباید تحرک زیادی داشته باشند، نباید فریاد بکشند و نباید بیش از اندازه در اماکن و محل تمرین تردد داشته باشند.  حتی کیودو چند روز پیش خبر عجیبی داد. نه تنها حضور تماشاگران در المپیک ممنوع شده بلکه حتی ممکن است تعداد حضور سرپرستان و مربیان دستیار در کنار تیم‌ها و ورزشکاران کم و کمتر شود که این موضوع خود قطعا اعتراضات گسترده‌ای را به دنبال خواهد داشت.
 

 تماشاگر بی‌تماشاگر

تصور کنید، المپیکی که مردم کشورش آن را نمی‌خواهند، بی‌تماشاگر هم باشد. این تصمیمی است که چند روز پیش گرفته شد و بر اساس آن افتتاحیه بدون حضور تماشاگران عادی و فقط با حضور افراد بلندپایه برگزار خواهد شد. توکیو چقدر تنهاست. اما دولت ژاپن به هر شکل ممکن باید آن را برگزار کند. حتی اگر ده‌ها ویروس جهش یافته به ژاپن حمله کنند و حتی اگر مخالفت در نظرسنجی‌ها به ۱۰۰ درصد برسد. و حتی اگر از همین الان هم چند شرکت وابسته و غیروابسته به المپیک خود را کنار بکشند تا همین اول کار بیش از هشت میلیون دلار درآمد خالص از دست ژاپنی‌ها برود. ژاپن اگر المپیک را به طور کلی لغو کند آنگاه طبق برآوردها حداقل ۱۶ میلیارد دلار خسارت می‌خورد و زور این میزان خسارت فعلا به دلتا و بقیه واریانت‌ها چربیده است.  تنهاترین و جنجالی‌ترین المپیک تاریخ در راه است. این المپیک حتی اگر برگزار هم نشود برای همیشه تاریخی و جنجال‌ساز باقی خواهد ماند.
هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش / روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها