jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۳۲۶۰۵۰   ۲۱ تير ۱۴۰۰  |  ۱۱:۱۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یک گروه بین المللی از محققان شواهدی مبنی بر وجود یک ابرنواختر جدید را کشف کردند.

یک محقق ژاپنی هدایت این تیم را برعهده دارد. این کشف فرضیه یک تیم ژاپنی در ۴۰ سال پیش را اثبات می‌کند.
پدیده نجومی ابرنواختر زمانی روی می‌دهد که یک ستاره به پایان عمر خود می‌رسد و طی فرآیندی به نام فروپاشی گرانشی منفجر می‌شود.
نوموتو کینیچی (Nomoto Kenichi) استاد دانشگاه توکیو فرضیه آزاد شدن الکترون پس از انفجار ستاره و ایجاد ابرنواختر را در ۴۰ سال پیش مطرح کرد. وی نشان داد که پس از انفجار ستاره از هسته آن الکترون آزاد می‌شود.
یک نجوم شناس آماتور به نام هیراماتسو دائیچی (Hiramatsu Daichi) در سال ۲۰۱۸ یک ابرنواختر را درست پس از انفجار ستاره آن کشف کرد. او و هم کلاسی‌های وی در دانشگاه سانتا باربارا (Santa Barbara) در کالیفرنیا سطح انرژی و اجزای ناشی از این انفجار را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که این ابرنواختر از نوع الکترونی است.

در ادامه بخشی از اظهارات هیراماتسو دائیچی پخش شد که گفت: من بسیار خوشحالم که توانستیم این مسئله را حل کنیم. این سوال ۴۰ سال پیش و از طریق رصد‌های انجام شده مطرح شده بود. به نظرم اینکه یک محقق ژاپنی به یک تیم تحقیقاتی ملحق شده و توانسته است این مسئله را با آن‌ها حل کند از اهمیت زیادی برخوردار است.
نوموتو کینیچی استاد دانشگاه توکیو هم از اینکه فرضیه او پس از ۴۰ سال اثبات شده است ابراز شگفتی کرد.