گفت‌وگو با هادی ابراهیمی، مدیرکل مرکز صداوسیمای مازندران

«تبرستان» بسته محتوایی کاملی برای مخاطب دارد

دکتر هادی ابراهیمی، استادیار و عضو هیات علمی دانشکده فلسفه رسانه، متولد۱۳۵۳ روستای کیاپی ساری است.
دکتر هادی ابراهیمی، استادیار و عضو هیات علمی دانشکده فلسفه رسانه، متولد۱۳۵۳ روستای کیاپی ساری است.
کد خبر: ۱۳۲۳۱۰۷

او در گذشته مدیر واحد آموزش و تحقیقات صدا و سیمای مازندران بوده و در ادامه تجربه‌های کاری خود چندماهی در دولت نهم به عنوان فرماندار تنکابن فعالیت داشته‌است البته حضور او در دولت دهم نیز ادامه داشته و توانسته به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران منصوب شود.

حضور او در این مسؤولیت خیلی طولانی نبوده و در عرض چند ماه به سمت معاونت سیاسی ـ امنیتی استانداری منصوب می‌شود. پس از این اتفاق همه هادی ابراهیمی را به عنوان جوان‌ترین معاون سیاسی یک استانداری در سال‌های پس از انقلاب می‌شناسند.

در نهایت ابراهیمی در سال‌های اخیر مجددا به سازمان صداوسیما برگشته و به مدیریت مرکز تبرستان منصوب شده‌است. نکته جالب در مورد این مدیر اهل ساری این است که خودش در گذشته به عنوان یک خبرنگار عادی در صداوسیما فعالیت می‌کرده و حالا توانسته عهده‌دار سمت مدیریت مرکز استان مازندران شود.

به عنوان مدیر صداوسیمای تبرستان، چقدر از تاریخچه و ضرورت تاسیس این مرکز اطلاع دارید؟

صدا و سیمای مرکز مازندران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از انتزاع از گیلان مستقل شد و با توجه به گستردگی استان که آن زمان گلستان هم جزو مازندران بود، با یک شبکه سیما و سه شبکه رادیو شامل ساری، گرگان و چالوس (رادیو دریا) یکی از پرترافیک‌ترین مراکز استانی محسوب می‌شد.پیرامون ضرورت فعالیت مراکز استان‌ها باید تأکید کرد رسانه‌ملی با ایجاد شبکه‌های استانی، انحصارشکنی کرده و با پایتخت‌زدایی تعدیلی، عملا رسانه‌ملی را به پازلی بزرگ با قطعات متعدد تبدیل کرده که موفقیت نهایی آن منوط به چگونگی شکل‌یابی فعالیت‌های استان‌ها با اتکا به قابلیت‌های گسترده آنهاست.نباید تردید کرد رسانه‌ملی گسترش عددی و مشارکت عملی مخاطبانش را مرهون همین مراکز استان‌هاست که به‌مثابه پایگاه‌های مردمی، رسانه را متعلق به همه مردم کرده و با این‌کار، صدا و سیما موفق به دریافت و پرداخت صدا و مطالبات مردم شده است.

به نظرتان در دوره مدیریت شما، شرایط صداوسیمای مرکز استان مازندران چه روندی داشته؟

در پاسخ به این سوال شعر مولانا به ذهنم رسید که می‌گوید:
خوشتر آن باشد که سر دلبران
گفته آید در حدیث دیگران

کاش این سوال را از همکارانم می‌پرسیدید. با این حال می‌توانم این را توضیح بدهم که همت من مصروف انتصاب و به‌کارگیری مدیران از میان کارکنان همین مرکز بوده و کسی را از سایر مراکز به مازندران نیاوردم و برای تحقق آن جوانان و با تجربه‌ها را همزمان به‌کار گرفته و در این رابطه امید به ارتقای سازمانی در همکارانم را تقویت شده‌است. در کنار این مساله تلاش شده‌است بخش‌های عمده‌ای از بدهی‌های چندمیلیاردی گذشته به برنامه‌سازان پرداخت و مطالبات مالی داخلی و بیرونی سازمان به روزرسانی شود. ساخت برنامه‌ها را با تقویت مدیریتی، نگرشی، نگارشی، ارزشی، برآوردی و غیره به مرزی از تحول محتوایی رساندیم که امروز می‌توان ادعا کرد مخاطب شبکه‌استانی نیازی به ترک آن ندارد و می‌تواند پکیج کاملی را در آن ملاحظه کند. اینها گوشه‌ای از تلاش‌ها بوده و به نظرم عناوین برجسته دریافت متعدد مدال‌ها و عناوین مختلف در حوزه فرهنگ و رسانه توسط مرکز تبرستان نشان می‌دهد در دوره اخیر تولیدات‌مان به نسبت از ارتقای کمی و کیفی برخوردار بوده‌است.

در حال حاضر تجهیزات صدا و سیمای مرکز مازندران چه وضعیتی دارد؟

تجهیزات فنی صدا و سیما را می‌توان به بخش‌های فناوری تولید و زیرساخت‌های توزیع و انتشار محتوا تقسیم‌بندی کرد. صدا و سیمای مرکز مازندران از لحاظ زیرساخت‌های توزیع و انتشار محتوا از وضعیت مطلوبی برخوردار است. تجهیزات انتقال و انتشار شبکه‌های ملی و استان و هم دستگاه‌های انتقال سیگنال ارتباطات زنده تجهیزات نوین، به‌روز و متناسب با استاندارد HD است.در زمینه تجهیزات تولید محتوا در این سال‌ها اقدامات خوبی انجام شد. نصب و راه‌اندازی استودیو پخش و خبرتلویزیونی HDو راه‌اندازی استودیو تولید تلویزیونی HDاز جمله این اقدامات بوده‌است. دیگر استودیوی تولید نیز در آینده نزدیک بازسازی و HD خواهد شد.مهم‌ترین نیاز زیرساختی مرکز، واحد سیار تلویزیونی با استاندارد HD است که به ویژه در پخش مسابقات ورزشی از ضروریات محسوب می‌شود و مورد دیگر افزایش سطح پوشش سامانه دیجیتال برای تمام مردم شریف استان است.

بینندگان شبکه تبرستان بیشتر شامل چه گروه سنی می‌شود؟

بی‌تردید به تناسب تنوع موضوعات، برنامه‌ها با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و به استناد نظرسنجی‌ها به‌هیچ عنوان نمی‌توان چنین تفکیکی به عمل آورد.از کودک، نوجوان، جوان، بزرگسال و حتی کهنسال گرفته تا شهر و روستا و نیز اقشار و مشاغل مختلف اعم از شرق تا غرب استان به اعتبار عناوین و محتوا و نحوه ساخت برنامه‌ها، مرکز مازندران دارای مخاطبان متعصب و پیگیر بوده و به همین دلیل شاهد مشارکت متکثرشان در برنامه‌ها به‌خصوص در برنامه‌های اجتماعی هستیم.

فرهنگ بومی- محلی تا چه انداره در تولیداتی که تحت مدیریت شما بوده، مورد توجه قرار گرفته‌است؟

رسانه‌استانی با تأکید بر فرهنگ بومی محلی، عملا نیازهای قومیتی را رفع کرده و از مصادره فکری و فرهنگی اقوام ایرانی توسط سارقان فرهنگ و تاریخ اقوام جلوگیری به عمل آورده و در اصل نوعی بصیرت قومیتی ایجاد کرده تا آنها دچار تعصبات القایی کاذب نشده و از مسیرهای اصلی خارج نشوند. بنابراین برنامه‌های ساخته شده با هدف تأمین مطالبات منطقی اقوام، عملا مصونیت قومی را به ارمغان آورده‌است.

استان مازندران مهد نخبگان فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است، برنامه شما برای استفاده از این نخبگان و رجال شاخص و سرآمد چه بوده‌است؟

ما بیشتر برنامه‌ها را با تعریف در ساخت و بافت، کارشناس‌محور تولید می‌کنیم تا بسیاری از حرف‌ها و تحلیل‌ها و روشنگری‌ها را با زبان کارشناسان به مخاطبان انتقال دهیم. این قالب‌گذاری‌ها، فرصت‌سازی‌های ما برای استفاده از نخبگان استانی در گرایش‌های مختلف است.

جوان‌گرایی و تنوع مجری و گوینده در شبکه‌استانی چگونه است؟

مرکز مازندران یکی از موفق‌ترین استان‌ها در پرورش و شکوفایی استعدادها در عرصه اجراست و از این لحاظ ضمن حفظ سرمایه‌های قبلی، چهره‌های جوان و جدیدی هم در رادیو و تلویزیون و خبر به‌کارگرفته‌شده‌اند.

با توجه به این‌که از شرق تا غرب مازندران، رنگین‌کمان فرهنگ و هنر است، عدالت را در تولید برنامه‌ها و معرفی این ظرفیت‌ها چگونه رعایت می‌کنید؟

عدالت جغرافیایی و منطقه‌ای با گرایش فرهنگی و هنری با تأکیدات مؤکد رعایت شده و در هیچ دوره‌ای ما شاهد این میزان از غلظت حضور مردم همه نقاط استان در برنامه‌هایمان نبوده‌ایم.

طرح‌ها و اولویت شما برای سال آینده چیست؟

قطعا ما یک‌سال آینده را با ایجاد فرصت‌های نو برای ترمیم نقایص و خلأهای ناشی از تحریم‌ها، سوءمدیریت‌ها، غفلت‌ها و عدم به‌کارگیری درست قابلیت‌ها، جبران فرصت‌سوزی‌ها، هدایت منطقی نظام مدیریتی با به‌کارگیری کارشناس‌ها و جدی‌تر کردن نقش‌آفرینی منتقدها و ساخت برنامه‌های مستند، پردازشی و میزگردها در عرصه‌های اجرایی و نظارتی، همراه با نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها در نظر داریم و بر همین اساس هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی خواهیم کرد. تولید محتوا و زیرساخت‌های موردنیاز بسیار در هم تنیده و تفکیک ناپذیرند.حتی در برخی موارد فناوری به تولید، جهت و سمت و سو می‌دهد. بر این اساس تولید محتوای فاخر نیاز به تجهیزات نوین و بستری به روز جهت توزیع دارد.

افزایش کیفیت تولید و پخش شبکه‌استانی و در نهایتHD سازی در بازه زمانی دوساله اصلی‌ترین اولویت زیرساختی ماست. امیدوارم با مساعدت‌های معاون محترم توسعه و فناوری رسانه و همراهی مسؤولان استان و عمل به تفاهم‌نامه منعقده، این مهم به انجام برسد.

ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها