یافته های تازه درباره تاثیر کووید بر تخریب بافت های مغز ؛

کرونا تالاموس مغز را کوچک می کند

مطالعه هشدار دهنده در رابطه با عوارض طولانی مدت کرونا نشان می دهد این بیماری منجر به  از دست رفتن طولانی مدت ماده خاکستری و سایر بافت های مغز می شود.
کد خبر: ۱۳۲۱۷۸۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از news-medical، شواهد گسترده ای از آسیب شناسی های مرتبط با مغز در ارتباط با بیماری کرونا وجود دارد.

یکی از رایج ترین و شدیدترین عوارض مغزی «مه مغزی» نام دارد. موارد دیگر همانند از دست رفتن حس بویایی و چشایی نیز مرتبط با علائم مغزی بیماری ناشی از ویروس کرونا است.

تجزیه و تحلیل سیستم عصبی و مغز پس از مرگ نشان داده است که ویروس به طور گسترده ای در مغز گسترش یافته است.

بیشتر تحقیقات در این رابطه بر روی بیماران شدید و بستری شده بوده است.

در یک تحیق شرکت کنندگانی که قبل از شروع بیماری همه گیر کرونا در یک مطالعه مغزی شرکت کرده بودند  برای یک سری آزمایش های دیگر دعوت به همکاری شدند.

فقدان قابل توجهی از ماده خاکستری اطراف سیستم بویایی و چشایی در برخی از این افراد که به کرونا هم مبتلا شده بودند، رویت شد. همچنین «بیوبانک» که یک مرکز تحقیقاتی و داده ای طولانی مدت در انگلستان است و اطلاعات ژنتیکی و بهداشتی عمیق را جمع آوری و جمع آوری می کند به این پروژه کمک زیادی کرد چرا که از سال های قبل از بروز همه گیری کرونا ، هزاران نفر را تحت تصویربرداری چند منظوره از مغز قرار داد.

نویسندگان توانستند 394 نفر را که در یک مطالعه قبلی در این پروژه بیوبانک انگلیس شرکت کرده بودند و به کرونا هم مبتلا شده بودند مورد بررسی دقیق مغزی قرار داد. در این تحقیق جنس، سن و نژاد افراد هم مورد توجه قرار گرفت.

از مغز این افراد MRI انجام شد و تصویربرداری های متعدد دیگری از میزان جریان خون مغز این افراد هم کردند.

این آزمایشات نشان داد افراد دچار اختلالاتی مغزی شده اند.

عوارض مغزی در اطراف قشر اربیتوفرونتال جانبی سمت چپ قرار داشتند و بخش دیگری هم در بخش فوقانی چپ بودند.

سایر اثرات در بین بیماران بستری شده است  از جمله از دست دادن ماده خاکستری در مناطق مرتبط با حافظه در نیمکره چپ و قطب گیجگاهی نیمکره راست نیز رویت شد.

همچنین این آزمایشات نشان داد حجم تالاموس مغز افراد کمتر شده است. در واقع بخشی از نتیجه آزمایش چنین بود: افرادی که به کووید19 آلوده شده اند احتمال دارد با کوچک شدن سایز تالاموس مغز روبرو شوند.

بسیاری از نتایج مشاهده شده در اینجا کاملاً مشابه نتایج مرتبط با بیماری آلزایمر یا سایر اشکال زوال عقل است. این نگرانی را ایجاد کرده است که ممکن است پیامدهای طولانی مدتی در انتظار بیماران بهبود یافته از بیماری کرونا باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها