یک مطالعه جدید نشان می دهد آنتی بادی که پس از سرماخوردگی در افراد ایجاد می شود می تواند ویروس ایجاد کننده کووید19 را از بین ببرد.

به گزارش جام جم آنلاین، سرماخوردگی و سارس تحت خانواده ای معروف به ویروس کرونا قرار می گیرند که باعث بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی می شوند.

با این حال اعتقاد بر این بود که آنتی بادی هایی که به انواع ویروس های کرونا از جمله سرماخوردگی واکنش نشان می دهند در برابر ویروسی که منجر به کووید می شود کار نمی کنند.

اما اکنون تحقیقات دانشمندان حاکی از چیز دیگری است. در نمونه های خون بهبودیافتگان کرونایی، محققان سطح بالایی از سلول های ایمنی تولید شده در طی دوره بیماری سرماخوردگی را یافتند.

نماینده این تیم ، از موسسه تحقیقاتی «اسکریپس» در لا ژولای کالیفرنیا  اظهار داشت: این یافته ها می تواند به دانشمندان در ساخت واکسن جدید یا درمان مبتنی آنتی بادی کمک کند.

تیم تحقیقاتی دریافتند که آنتی بادی توسط نوعی سلول سیستم ایمنی بدن تولید می شود که به عنوان سلول B حافظه شناخته می شود.

سلول های حافظه B بر روی سطح پاتوژن های مهاجم قفل می شوند و آنها را برای تخریب توسط سلول های ایمنی دیگر مشخص می کنند. این سلول ها همچنین می توانند سالها - حتی دهه ها - در جریان خون گردش کنند و در صورت وجود عفونت دیگر ، سیستم ایمنی بدن می تواند آنها را فراخوانی کند.

برای این مطالعه ، که در مجله Nature Communications منتشر شده است این تیم نمونه های خون شرکت کنندگان را قبل از همه گیری و در طی همه گیری بررسی کرده است.

نویسنده ارشد این تحقیق یعنی آندرابی که یک محقق در بخش ایمنی شناسی و میکروبیولوژی است گفت: با بررسی نمونه های خون جمع آوری شده قبل از همه گیری و مقایسه افراد با نمونه هایی از بیماران مبتلا به کرونا ما قادر به تعیین انواع آنتی بادی هایی بودیم که با ویروس های خوش خیم واکنش نشان می دهند.

نتایج نشان داد که سطح آنتی بادی های سلول B حافظه در نمونه های خون افرادی که به کووید19 آلوده شده اند بیشتر از کسانی است که هرگز آلوده نشده بودند.

تیم تحقیقاتی می گوید این نشان می دهد قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی می تواند تولید آنتی بادی ها را در صورت آلوده شدن با ویروس کرونا به صورت جدی تری تحریک کند.

آزمایش ها نشان داد که آنتی بادی ناشی از سرماخوردگی حتی ممکن است ویروس سارس را هم غیرفعال کند.

آنها همچنین دریافتند که آنتی بادی سرماخوردگی به پایه پروتئین سنبله (پروتئین S) موجود در ویروس های کرونا متصل می شود  که از آن برای ورود به سلول ها و آلوده کردن آنها استفاده می شود.

این کشف برای درک چگونگی محافظت در برابر ویروس های کرونا مهم است.

در بخشی از گزارش این تیم تحقیقاتی نوشته شده: ویروس کرونای کشنده دیگری احتمالاً در آینده دوباره ظهور خواهد کرد و هنگامی که چنین شد ، ما می خواهیم آمادگی بهتری داشته باشیم. شناسایی آنتی بادی یک بیماری مثل سرماخوردگی پیشرفت امیدوارکننده ای در راه ساخت واکسن یا درمان موثرتر در برابر بیماری خطرناکی مثل کروناست.