پروژه‌های عمرانی مانند راهسازی از مهمترین اهداف یک کشور محسوب می‌شود که باید با در نظر گرفتن تجهیزات گسترده و کاملاً به روز به مرحله‌ی اجرایی دست یابد. برای مثال اگر نیاز به ساخت پل، تعمیر جاده‌ها، بهبود شرایط بزرگراه و مواردی از این دست باشد، باید از تجهیزات و ماشین آلات راهسازی پیشرفته کمک گرفته شود.
کد خبر: ۱۳۱۷۱۱۷
ما در این مطلب قصد داریم درباره‌ی انواع ماشین آلات راهسازی صحبت کنیم و هر کدام را به اختصار توضیح دهیم. حتماً می‌دانید که این‌گونه ماشین آلات باید به روش‌های پیشرفته حمل و برای پروژه‌های مختلف به مکان‌های گوناگون انتقال داده شوند.قیمت قطعات و تجهیزات صنعتی
 
انواع ماشین آلات راهسازی

انواع تراکتور و بولدوزرها

از تراکتور می‌توان بعنوان یکی از مهمترین وسایل راهسازی نام برد. هدف از استفاده از تراکتورها پیش بردن قطعات یا بارها به جلو است. ضمناً با توجه به اینکه امکان نصب لوازم مکانیکی بر روی این وسیله است می‌توان کارآیی‌های مختلفی از آن را در نظر داشت. از این وسیله می‌توان در جابجایی توده‌ای از خاک‌ها، کمک به خش کردن خاک، هل دادن اسکریپرها و همچنین پاک کردن گودال‌های کف معادن استفاده کرد. تراکتورها دارای انواع زیر هستند:

•  تراکتورهای چرخ زنجیری

این نوع از تراکتور در انواع مختلفی وجود دارد و با توجه به نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تراکتورهای چرخ زنجیری بر حسب اندازه، وزن و قدرت دسته‌بندی می‌شوند. توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید از این دستگاه برای عملیات راهسازی استفاده کنید، بهتر است که به وزن آن دقت کنید تا تراکتور به خوبی بتواند با مقاومت فشاری پایین و قدرت کششی خوب مورد استفاده قرار بگیرد.
 
انواع ماشین آلات راهسازی

• تراکتورهای چرخ لاستیکی

این نوع از تراکتور به خوبی می‌تواند عملیات هل دادن یا کشیدن را در راهسازی انجام دهد. تراکتورهای چرخ لاستیکی در انواع دو چرخ و چهار چرخ موجود هستند.

بیل‌های مکانیکی

از دیگر ماشین آلات راهسازی بیل مکانیکی است که البته در ساخت و ساز ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود. از این وسیله بیشتر در عملیات خاکی بکارگیری می‌شود. بیشترین استفاده از این ماشین آلات راهسازی برای گود برداری خواهد بود. توجه داشته باشید که این وسیله از سه بخش ارابه، اتاقک گردان و بخش الحاقی جلوی ماشین تشکیل می‌شود. گفتنی است که بیل‌های مکانیکی در انواع زیر وجود دارند:

• بیل مکانیکی با جام معکوس

نوعی از بیل‌های مکانیکی هستند که اصطلاحاً کج بیل نامیده می‌شوند. البته به آنها بیل کششی نیز گفته می‌شود. این نوع بیل هم از نوع مکانیکی وجود دارد و هم از نوع هیدرولیکی که در واقع ضروری از هر کدام که لازم باشد، استفاده خواهد شد. بیشترین کارآیی این نوع از بیل‌ها در حفاری است.
 
انواع ماشین آلات راهسازی

•بیل مکانیکی با سیستم کابل

به بیل‌هایی که دارای یک اتاقک گردان هستند که این اتاقک بر چرخ‌ها سوار است و در ابتدای آن نیز یک بیل وصل شده است، بیل مکانیکی با سیستم کابلی گفته می‌شود. این نوع بیل نیز در انواع مکانیکی و هیدرولیکی وجود دارد.

•بیل کششی

این بیل از چند بخش مهم مانند اتاقک فرمان، چرثقیل و جام بیل کششی تشکیل شده است. از این نوع بیل به راحتی می‌توان در زمین‌های مختلف استفاده کرد چرا که قابلیت بکارگیری از سطح اتکاء بالاتر و پایین‌تر خود را دارد. گفتنی است که از بازوی این بیل نیز می‌توان برای حفاری و خالی کردن موادهای کنده شده‌ی زمین بهره برد.

•جرثقیل

این وسیله از ماشین آلات راهسازی برای بلند و جابجا کردن اجسام سنگین بکار گرفته می‌شود. البته ناگفته نماند که استفاده‌های دیگری نیز می‌توان از چرثقیل انجام داد که اگر به انتهای تیر بلند آن دستگاه‌های مدنظر را متصل کنیم به راحتی برای پیش بردن اهداف دیگر نیز قابل استفاده خواهد بود.
 
انواع ماشین آلات راهسازی

•اسکریپر

این وسیله از تجهیزات ماشین آلات راهسازی وظیفه‌ی بارگیری، جابجا کردن و تخلیه موادهای خاکی را بر عهده خواهد داشت. اسکریپر از چند بخش مختلف تشکیل شده است که از جمله می‌توان به قسمت بارگیر، قسمت تخلیه مواد و دیوار جلویی اشاره کرد. همچنین در نظر داشته باشید که این دستگاه در انواع موتوردار و بدون موتور وجود دارد که هر کدام از آنها در مواقع لزوم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

•لودرها

از لودر بعنوان یکی از وسایل مهم در بخش راهسازی نام‌برده می‌شود. لودرها به دلیل انعطاف بسیار مناسب‌شان بسیاری از کارها را به راحتی می‌توانند انجام دهند. از جمله موارد استفاده از این وسیله می‌توان به ایجاد خاکریزه، پر کردن گودال و مواردی از این دست اشاره کرد. ضمناً از انواع معروف و پراستفاده لودرها نوع چرخ پلاستیکی وجود دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها