بررسی‌ ها نشان می‌دهد تا 20 اردیبهشت بقایای پرتابگر فضایی چین در نقطه‌ای نامعلوم به زمین برخورد خواهد کرد

لانگ‌ مارچ در مسیر سقوط

سفرهای طولانی فضایی سلامت فضانوردان را به طور جدی تهدید می‌کند، اما محققان می‌گویند با الهام از خواب زمستانی گورخرماهی می‌توان تا حدی بر این معضل غلبه کرد.
کد خبر: ۱۳۱۶۹۶۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، برخی سازمان‌های فضایی در کشورهای مختلف جهان در حال برنامه ریزی برای سفر به کره مریخ هستند. اما این نوع سفرها که ممکن است با توجه به مدت زمان اقامت در مریخ بیش از یک سال طول بکشند به طور جدی سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازند.

علت وقوع این خطرات، تغییرات در میکروبیوم روده، فعال سازی مجدد ویروس‌های خفته، احتمال ابتلاء به سرطان خون و غیره است. اما تحقیقات جدید بر روی گورخرماهی نشان داده که الهام از خواب زمستانی این حیوان می‌تواند به کاهش خطرات پیش روی فضانوردان کمک کند.

پیش بینی می‌شود این خواب طولانی مدت بتواند خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادیواکتیو را نیز کاهش داده و احتمال آسیب دیدن و تحلیل عضلات و استخوان‌ها، کاهش توان بینایی و غیره را به حداقل برساند.

محققان دانشگاه کویینز بلفاست در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده اند که فعالیت متابولیک پایین و تجمع اکسیژن در گورخرماهی ها در حین خواب زمستانی موجب محافظت بهتر از اجزای بدن در برابر تشعشعات مضر می‌شود. لذا اگر انسان بتواند یک خواب زمستانی مشابه را تجربه کند قادر خواهد بود از خود در برابر مشکلات این چنینی حفاظت کند. البته هنوز برای تحقق این هدف راه طولانی در پیش است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها