پیارُم (Piarom or Pyarom) نام یکی از انواع خرماهایی است که در شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان کشت میشود. 
پیارُم (Piarom or Pyarom) نام یکی از انواع خرماهایی است که در شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان کشت میشود. 
کد خبر: ۱۳۱۵۲۱۰

به گزارش جام جم آنلاین هرمزگان، پیارُم (Piarom or Pyarom) نام یکی از انواع خرماهایی است که در شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان کشت میشود. 

خرمای پیارم گران قیمت ترین خرمای ایران نیز است. خرمای پیارم از نوع تجاری و درجه یک میباشد که به دلیل کیفیت مناسب و بازارپسندی، یک خرمای خاص صادراتی محسوب میشود. این محصول تاکنون به خوبی توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب نماید.

ویژگی ها ی پیارم

پوست نازک این خرما به رنگ قهوه‌ای تیره  است وبا توجه به این که گوشت و پوست آن کاملاً به یکدیگر چسبیده‌اند، ظاهری زیبا و مطلوب دارد و فرایند شستشوی آن نیز در زمان مصرف، باید به صورت کامل صورت گیرد.

با توجه به این که عمده قند موجود در خرما پیارم از نوع فروکتوز (قند میوه) می‌باشد، به راحتی و سریعا، در سوخت‌ و ساز بدن استفاده میشود. و کسانی که یک بار این خرما را مصرف کرده‌اند، به خاطر طعم فوق العاده، ظاهر مطلوب و سایر خواص غذایی آن معمولاً مصرف‌کننده دائمی این خرما می شوند.

خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتیینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. 

به دلیل تحمل زیاد نخل آن در برابر شوری آب و خاک، در سطح وسیعی از باغات حاجی آباد هرمزگان  کشت شده‌ است. 

روستاهای سرچاهان، تزرج، معدنوئیه، شهدادی، برآفتاب، دهستان پایین و بالا، نیزار، درآگاه، گهکم، گنج، دشت سیدجوذر، جائین و… در شهرستان حاجی آباد، از نقاط عمده تولید خرمای پیارم هستند.

خرمای پیارم در بازار جهانی

خرمای پیارم از نوع خرمای تجاری و درجه یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازار پسند بودن بالای این خرما، یک دسته خاص خرمای صادراتی محسوب می شود. 

خرما پیارم تاکنون به خوبی توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب نماید ودر بین خرماهای صادراتی بیشترین مشتری را دارد.

قیمت خرمای پیارم از سایر خرماها بالاتر و همچنین مرغوب ترین خرمای جهان و ایران است که باعث شده صادرکنندگان خرما، صادرات خرما پیارم را در مقیاس زیاد انجام دهند.

کاشت  نخل خرمای پیارم

نخل پیارم برای این که به ثمر بنشیند باید خوشه های آن گرده افشانی کنند. 

موضوعی که البته در اغلب نخل های دیگر خرماها هم دیده میشود. معمولا زمان گرده افشانی اواخر زمستان و اوایل بهار، در ماه های اسفند و فروردین است.

پیارم در اوایل مرداد ماه تغییر رنگ می دهد و به رنگ زرد در می آید. که کمی از حالت گس در این زمان خارج، و شیرین تر می شود. سپس در اوایل شهریورماه رنگ خرما به قهوه ای می گراید و کم کم به رطب تبدیل می شود.

رطب خرما پیارم فوق العاده خوشمزه و خوش خوراک است و در میان انواع خرماهای دیگر، بعنوان برترین و مرغوب ترین خرما یا رطب خرما شناخته می شود.

البته کمتر خرمای پیارم  را در حالت رطب برداشت می کنند و عمدتا اجازه میدهند خرما کمی رطوبت خود را از دست بدهد. 

در اواخر شهریورماه و یا اوایل مهرماه، بسته به منطقه یا روستایی که در آن خرما کشت شده، خرمای رسیده را برداشت می کنند.

بسته بندی خرما پیارم

خرما پیارم را معمولا در کارتن های بزرگ بسته بندی میکنند. نوع بسته بندی آن در خود شهرستان حاجی آباد بصورت سنتی انجام میشود.

این موضوع باعث شده، برای بسیاری از فعالیت های فروش و بازاریابی این محصول، علی رغم کیفیت بی نظیر این خرما، نتوان ادای دین کرد.

در این  ارتباط  شرکت تولیدی خرمای گیلدا با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه های برداشت و بسته بندی محصول خرما پیارم، اقدام به چیدن یا برداشت و بسته بندی آن مطابق با بالاترین استاندارد های جهانی نموده است.  که به راحتی توانسته در بازارهای جهانی و داخلی این خرما را به خوبی و با بالاترین کیفیت به فروش برساند.

یکی از اصلی ترین نیاز های بسته بندی و نگهداری خرما پیارم، شرایط نگهداری آن است، که میتواند در کیفیت فروش این محصول تاثیر چشم گیری داشته باشد.

بهتر است این خرما در محیط های خنک و به دور از رطوبت نگهداری شود. از این رو شرکت تولیدی خرمای گیلدا با فراهم کردن بهترین شرایط نگهداری و انبار، سپس تفکیک و بسته بندی خرما پیارم، توانسته گامی بزرگ در ارتباط با  رضایت مشتریان و حفظ هر چه بیشتر این محصول ارزشمند بر دارد.

متأسفانه کشت بی‌رویه و بدون برنامه‌ریزی نخل پیارم آینده این خرمای محبوب را با خطری جدی مواجه نموده‌است. چراکه سطح زیر کشت پیارم با توسعه بازاریابی جهانی برای این خرما هماهنگی ندارد. 

دور از انتظار نیست خسارت سرمایه‌گذاری نسنجیده در این زمینه و کشت بی‌رویه این محصول دامن گیر باغداران جدید خواهد شد. هرچند خاص بودن کیفیت این رقم در شهرستان حاجی‌آباد نسبت به سایر نقاط کشور این خسارت را به حداقل خواهد رساند. 

از نمونه اقدامات نسنجیده در عرصه توسعه بازار هدف متناسب با سطح زیر کشت نخیلات می توان به رقم های مضافتی، شاهانی، فرکان، خاصویی اشاره کرد .

متأسفانه باغداران کم تجربه اقدام به هزینه های زیاد جهت افزایش بهره‌وری نخیلات خود می کنند و از صرفه اقتصادی غافل می شوند.

حسین عباسپور رییس انجمن نخلداران هرمزگان در این ارتباط به خبرنگار جام جم گفت: سطح زیر کشت خرمای پیارم در هرمزگان خیلی بالا رفته و متاسفانه صنایع تبدیلی این محصول بسیار ضعیف است .عباسپور باتاكيد بر این که این محصول برای بهتر عرضه شدن در دنیا نیازمند توسعه صنايع تبدیلی است.

وی با اشاره به هزینه های بالای ایجاد صنایع تبدیلی اظهار کرد: باغداران نمیتوانند بدون حمایت دولت صنایع تبدیلی در کنار تولید این محصول راه اندازی کنند.

رییس انجمن نخلداران هرمزگان با اعلام این که تا کنون بسته بندی بهترین خرمای دنیا بصورت سنتی ودر کارتن های بزرگ ومعمولی بسته بندی می شود افزود:این شیوه بسته بندی وعرضه به بازارهای جهانی شایسته هرمزگان وبهترین رقم خرمای دنیا  نیست و برای بسته بندی های   با کیفیت کشاورزان نیازمند حمایت دولت هستند.

وی از دولت خواستار تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان جهت ایجاد صنایع تبدیلی خرمای پیارم در کنار تولید این محصول شد.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت در کنار تولید کننده خرما  قرار می گرفت بسیاری از مشکلات باغدارن مرتفع می شد اضافه کرد: متاسفانه هیچ بسته حمایتی از سوی دولت به تولید کنند گان خرما هرمزگان تا کنون در نظرگرفته نشده است.

وی  در پایان به عنوان کارشناس این حوزه به باغداران توصیه کردزمانی به رشد با کیفیت محصول دست پیدا خواهید کرد که همه مراحل کشت ، داشت وبرداشت بصورت مکانیزه انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها