شرکت دانش‌بنیان «پترو کیمیا آروین» با سرعت و دقت بالا در تولید تجهیزات پالایشگاهی و پتروشیمی، در پی رفع نیازهای صنایع کشور است

تولید داخلی تجهیزات پتروشیمی در پترو کیمیا آروین

گالری آنلاین «آرتیبیشن»، سامانه‌ای برای نمایش و عرضه آثار هنری است که متخصصان موسسه فرهنگی‌هنری «تالار هنرهای زیبا» آن را طراحی و اجرا کرده‌اند

هنرهای تجسمی را در آرتیبیشن دنبال کنید

«هنرهای تجسمی» شاخه بسیار گسترده‌ای از هنر است که مخاطب با دیدن آنها احساساتش درگیر می‌شود.
کد خبر: ۱۳۱۳۷۶۱

درواقع از تابلویی که روی دیوار منزلتان نصب کرده‌اید تا فیلمی که شب گذشته دیده‌اید، همگی انواعی از هنرهای تجسمی محسوب می‌شود.

هنرهای تجسمی (Visual Arts) که با نام «هنرهای بصری» یا «هنرهای دیداری» نیز شناخته می‌شود، گروهی از هنرهای مبتنی بر طرح هستند که مشخصاً حس بینایی و قوه تجسم را مخاطب قرار می‌دهند.

هنرهای تجسمی را در آرتیبیشن دنبال کنید

نقاشی، خوشنویسی، معماری، گرافیک، انواع طراحی (طراحی داخلی و طراحی صنعتی)، پیکرتراشی و مجسمه‌سازی، فیلمسازی، عکاسی، گرافیک، هنرهای نمایشی، هنرهای تزئینی و هنرهای دستی را می‌توان در دسته هنرهای تجسمی قرار داد.

شاید از خودتان بپرسید ارتباط هنر و به‌ویژه هنرهای تجسمی با حوزه علم‌وفناوری چیست؟! در پاسخ به این سوال باید گفت امروزه تقریبا هرمقوله‌ای را می‌توان به‌شکل یک استارت‌آپ وارد دنیای فناوری کرد، حتی هنرهای تجسمی! در این رابطه موسسه فرهنگی‌هنری «تالار هنرهای زیبا»، شرکتی است که از سال 93 به‌طور رسمی در مسیر پیوند علم و هنر قدم گذاشته است.

گالری آنلاین «آرتیبیشن» راهکار خلاقانه‌ای برای استفاده از فناوری در حوزه‌های هنری است که حسین محسنی، بنیانگذار و مدیرعامل موسسه فرهنگی‌ هنری «تالار هنرهای زیبا» آن را ابداع کرده است.

این پلتفرم درواقع نوعی بستر فروش (مارکت‌پِلِیس) هنری است که در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت می‌کند و از نظر تعداد هنرمندان و آثار هنری، در خاورمیانه بی‌همتاست.

کارکردها و ویژگی‌های «آرتیبیشن»

آرتیبیشن پل ارتباطی میان هنرمندان، گالری‌داران، مجموعه‌داران و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی‌هنری تالار هنرهای زیبا درباره کارکردهای این پلتفرم به جام‌جم می‌گوید: «در حال حاضر حدود دوهزار هنرمند آثار خود را در آرتیبیشن به نمایش گذاشته‌اند. نحوه کار آرتیبیشن به این صورت است که هر هنرمند صفحه مخصوص به خود را دارد و مجموعه آثارش را در آن قرار می‌دهد. آثاری که در آرتیبیشن به نمایش درمی‌آید، باید همه یک ویژگی مشترک داشته باشند و آن هم منحصربه‌فرد بودن آنهاست؛ درواقع آثاری که فقط یک نسخه از آنها وجود دارد یا ویرایش محدودی دارند (مانند فیلم، عکس، مجسمه و ...) مجوز انتشار در آرتیبیشن را دریافت می‌کنند.»

محسنی در ادامه می‌گوید: «ما در آرتیبیشن آثار دکوراتیو مانند صنایع‌دستی را نمی‌پذیریم، زیرا مهم است آن اثر را هنرمند فقط یک‌بار خلق کند و امضای خالق اثر که به آن هویت می‌بخشد برایمان اهمیت دارد. این ویژگی باعث می‌شود این‌گونه آثار ارزش زیادی داشته باشد و گردآوری آنها به‌نوعی سرمایه‌گذاری محسوب شود.همچنین ما آثار را به‌طور مستقیم از خود هنرمند دریافت می‌کنیم یا در مورد هنرمندانی که تحت قرارداد با گالری یا نماینده خاصی هستند، آثار را از مسؤول مربوط می‌گیریم.»

فرآیند گزینش هنرمندان و آثار

مدیرعامل موسسه فرهنگی‌هنری تالار هنرهای زیبا در این خصوص می‌گوید: «هر هنرمندی که بخواهد برای اولین‌بار با مجموعه ما همکاری داشته باشد، از طریق وبسایت آرتیبیشن نمونه آثار را به‌همراه رزومه هنری خود ارسال می‌کند که متناسب با رشته هنری‌اش به‌وسیله کارشناسان ما بررسی می‌شود؛ این گزینش هم از نظر شرایط بازار فروش و هم از جنبه هنری آثار صورت می‌گیرد تا در مجموع شرایط هنرمند از لحاظ کیفیت آثار و رزومه کاری‌اش مشخص شود.»

محسنی می‌افزاید: «مسأله بعدی قیمت‌گذاری است؛ در این فرآیند ابتدا هنرمند قیمت اولیه مدنظرش را اعلام می‌کند، ولی باتوجه به این‌که ما حتی سوابق فروش آثاری که قبلا از طریق نمایشگاه‌ها و گالری‌های دیگر به‌صورت حضوری انجام شده است را نیز بررسی و راستی‌آزمایی می‌کنیم، به‌نوعی خودمان مرجع قیمت‌گذاری در این حوزه محسوب می‌شویم.بنابراین قیمت اعلام شده از جانب هنرمند را بررسی کرده و در صورت مناسب بودن، آن را اعلام می‌کنیم؛ ولی در غیر این صورت، قیمت کارشناسی شده خودمان را با هنرمند درمیان می‌گذاریم تا روی یک قیمت نهایی به توافق برسیم.در مرحله آخر، اگر توافقی بین ما و خالق اثر صورت نگیرد، قیمتی برای آن اثر اعلام نمی‌شود تا در فرآیند فروش، قیمت را بازار و تقاضای مشتریان تعیین‌کند.»

با دیگر پلتفرم‌های «تالار هنرهای زیبا» آشنا شوید

موسسه فرهنگی‌هنری تالار هنرهای زیبا به‌غیر از آرتیبیشن، چند پلتفرم دیگر نیز در همین ارتباط دارد؛ یکی از آنها سامانه‌ای به‌نام «آرت‌چارت» است. این پلتفرم در زمینه تحلیل و بررسی بازار هنر فعالیت می‌کند؛ به این صورت که تمام اطلاعات مرتبط با فروش آثار در منطقه خاورمیانه، در آرت‌چارت ثبت می‌شود. فرآیند فروش می‌تواند از روش‌های مختلفی مانند برگزاری مزایده یا عرضه مستقیم آثار در گالری‌ها و نمایشگاه‌ها صورت گرفته باشد. در آرت‌چارت خرید و فروش آثار هنری انجام نمی‌شود و این سامانه صرفا یک بانک اطلاعاتی جامع از قیمت و ارزش آثار هنری است که توانایی تحلیل این داده‌ها را نیز دارد.

پلتفرم دیگری که آن هم زیرمجموعه تالار هنرهای زیبا محسوب می‌شود، «اسمارت‌آکشِن» نام دارد. این سامانه مختص برگزاری مزایده آثار هنری به‌صورت اینترنتی است که در حال حاضر به‌صورت یک بات تلگرامی فعالیت می‌کند و در تیر ماه امسال از سایت آن رونمایی خواهد شد.

«سپیدآرت» نام یکی دیگر از پلتفرم‌های تالار هنرهای زیباست؛ سپیدآرت محلی برای عرضه آثاری است که از نظر زیبایی مورد توجه قرار دارد؛ برای مثال آثار دکوراتیو و صنایع‌دستی در این سامانه قرار می‌گیرد.
این پلتفرم‌ها در کنار آرتیبیشن، مجموعه استارت‌آپ تالار هنرهای زیبا را تشکیل می‌دهند. همچنین از سال 97 یک گالری حضوری هم به این مجموعه اضافه شده است که در محدوده میدان کتابی شهر تهران قرار دارد و پذیرای خریداران و علاقه‌مندان به آثار هنری است.

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها