روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نیرو:

اگر کرونا نبود شرایط ما بهتر بود

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب کشور:

۵۰ درصد مخازن سد‌های کشور خالی است

کشفی گفت: با وجود آنکه هنوز فصل گرم سال آغاز نشده، متاسفانه ۵۰ درصد مخازن سد‌های ما خالی است.
کد خبر: ۱۳۱۲۷۶۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،کشفی معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری آب و فاضلاب کشور در نشست خبری که صبح امروز در شرکت آب و فاضلاب کشور با موضوع تنش آبی تابستان ۱۴۰۰ برگزار شد، گفت: حدود ۴۹ درصد بارش‌ها نسبت به سال گذشته کمتر است و در حوزه مرزی شرق کشور ما حدود ۸۰ درصد نسبت به بلند مدت کاهش داشته‌ایم.

او ادامه داد: در فلات مرکزی ۵۰ درصد کاهش در دریای عمان و در خزر هم ۱۸ درصد کاهش بارندگی گزارش شده است، همچنین تغییرات سد‌های ما هم به شدت کاهش پیدا کرده است با توجه به اینکه هنوز فصل گرم سال آغاز نشده است، ۵۰ درصد سد‌های کشور خالی است.

کشفی افزود: آب در شهر‌هایی که از آب‌های زیر زمینی هم استفاده می‌کنند به شدت کاهش پیدا کرده است، متاسفانه امسال سال آبی سختی در کشور داریم.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب کشور بیان کرد: حدود ۱۶ میلیون کولر آبی در کشور در حال استفاده است و سالانه ۱۵ هزار دستگاه تولید می‌شود، متوسط مصرف آب این کولر‌ها به شدت بالا است، متاسفانه همزمانی گرما و کرونا ما را با مشکل مواجه می‌کند.

آب‌رسانی به ۷ هزار روستا با تانکر

کشفی بیان کرد: متاسفانه ۲۸۲ شهر کشور تا به امروز تنش آبی داشته‌اند و با توجه به این تنش آبی به ۷ هزار روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شود.
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: بهینه سازی مصرف آب در کولر‌های آبی در دست مطالعه است تا استاندارد سازی را به سرانجام برسانیم.
او ادامه داد: ما از مهر ماه سال گذشته جلساتی با موضوع مدیریت تنش آبی برگزار کرده‌ایم که سرفصل‌هایی را تهیه، تنظیم و به شهر‌های مختلف ارسال کرده‌ایم.
به گفته این مقام مسئول در مجموع ۲۴۳ پروژه برای سرانجام سازی پروژه‌های آبی در دستور کار است.

برنامه‌ای برای جیره بندی آب نداریم

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب کشور بیان کرد: ما هیچ برنامه‌ای برای جیره بندی آب برای هیچ کدام از شهر‌های کشور نداریم، امیدواریم با برنامه‌های پیش رو از قبیل افت فشار بتوانیم امسال را مدیریت کنیم.
کشفی با اشاره به نحوه بازچرخانی پساب و سیاست‌های شرکت آب و فاضلاب طی چند سال گذشته گفت: محدودیت‌های منابع آبی در کشور طی سالیان گذشته از یک طرف و محدودیت‌های منابع مالی، ما را بر آن داشت که برای تامین آب روش‌ها و پروژه‌هایی را آغاز کنیم بر این اساس از ابتدای دهه ۹۰ بحث قرارداد‌های بیع متقابل را در صنعت آبفا شروع کردیم.

او افزود: به لحاظ قراردادی و توسعه اتفاقات خوبی رقم خورد به طوری که برای این کار مستندات قانونی نیز در نظر گرفته شده و دولت مکلف شد با استفاده از ساز و کار‌های مختلف میزان سطح پوشش فاضلاب را ۲۵ درصد افزایش دهد و برای این منظور از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، واگذاری پساب، استفاده از منابع پساب برای توسعه و تکمیل طرح‌های فاضلاب شهری با پیش بینی منابع و مصارف آن در قانون بودجه سنواتی استفاده کند.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: قرارداد‌های نسل جدید ۲۰ تا ۳۰ سال سرمایه گذاری می‌شود و برای بهره برداری از پساب تصفیه خانه‌ها استفاده می‌شود که در صنعت بسیار کاربرد دارد. همچنین در ماده ۲ تشکیل قانون آب و فاضلاب این اجازه داده شده که اشخاص حقیقی و حقوقی در این شرکت‌ها سرمایه گذاری و مشارکت کنند.
کشفی با بیان اینکه در پایان سال ۹۷ بخشنامه برنامه ریزی پساب توسط وزیر نیرو ابلاغ شد و شرکت‌های آبفا پنجره واحد واگذاری پساب‌ها هستند و شرکت‌های آب منطقه‌ای بحث‌های جایگزینی را دنبال می‌کنند، گفت: اجرای طرح‌ها به روش بیع متقابل شرایط مطلوبی دارد و حجم سرمایه گذاری جذب شده از این طریق به ارزش حال حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود که بیشترین تعداد قرارداد در استان اصفهان است.

او افزود: اولویت اول ما تامین آب شرب است سپس بخش کشاورزی مدنظر قرار می‌گیرد.
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: به عنوان مثال در بخش شیرین سازی آب دریا و سرمایه گذاری در بخش آب شیرین کن‌ها، نیاز به پمپ‌های فشار قوی و ممبران‌هایی است.

کشفی بحث بازچرخانی پساب را از ضرورت‌های صنعت آب و فاضلاب کشور دانست و اضافه کرد: باید به این مبحث، چالش‌ها و راهکار‌های آن به‌صورت گسترده پرداخته شود.

او ادامه داد: مباحثی، چون ارتقای تأسیسات و بهینه‌سازی بهره‌برداری‌ها می‌تواند از نقاط مورد توجه شتاب‌دهنده‌ها باشد که در این عرصه با استفاده از فن‌آوری‌های نوظهور می‌توان هزینه‌ها را کاهش و بهره‌وری را افزایش داد.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب کشور بیان کرد: خط قرمز شرکت آب و فاضلاب کشور کیفیت آب است و برای شهر‌هایی که کیفیت از پایین است بودجه‌هایی در نظر گرفته شده است، آمار‌ها نشان می‌دهد که ۱۵ درصد در تولید آب در تابستان ۱۴۰۰ مشکل داریم.

کشفی گفت: ممکن است خشکسالی در کشور چندین سال طول بکشد و در این راستا باید ذخایر سد‌ها  را مدیریت کنیم.

او افزود: هدررفت آب در کشور ۱۲ درصد است، ۲۵ درصد آب بدون درآمد داریم که از این رقم نصف آن استفاده می‌شود، متاسفانه مجلس اعتبار مطلوبی برای کاهش هدر رفت آب در نظر نگرفته، سال گذشته ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای کاهش هدررفت آب در نظر گرفته شده بود.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب کشور بیان کرد: با وجود تنش آبی در کشور برنامه‌ای برای برخی از روستاها باید داشته باشیم، براین اساس یک هزار تانکر آب سیار آماده شده، و در حال حاضر ۹ هزار میلیارد تومان بودجه برای تنش آبی در نظر گرفته شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها