گام بزرگ برای کنترل بیماری کرونا / عاملی که کرونا را «شدید» می کند

با مشخص شدن اینکه آیا سطح پروتئین خون یک فرد بالاست یا پایین می توان پیش بینی کرد که اگر این فرد به ویروس کووید19 آلوده شود بیماری او شدید خواهد شد یا به صورت خفیف باقی می ماند.
کد خبر: ۱۳۰۹۳۳۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، دانشمندان می گویند با مشخص مشخص شدن سطح یک پروتئین خاص در سطح خون می تواند ابزاری برای پیش بینی این باشد که آیا یک فرد در صورت ابتلا به بیماری کرونا به مراتب شدید آن مبتلا خواهد شد یا خفیف.

کارشناسان کالج امپریال لندن می گویند آنها این پروتئین خونی را شناسایی کرده اند که به طور مستقیم با مرگ ناشی از کرونا و یا ابتلای شدید به این بیماری ارتباط دارد.

این پروتئین GM-CSF نام دارد و تصور می رود که مسئول این است که سیستم ایمنی را به هم بریزد که این خود باعث آسیب به اندام ها و یا مرگ فرد مبتلا به کرونا می شود.

مشخص شدن سطح این پروتئین در اوایل بستری شدن یک بیمار مبتلا به کووید در بیمارستان ممکن است به پزشکان اجازه دهد تا با آنها عملکرد سریع تری داشته باشند و این پروتئین را با داروهای موجود که قبلا برای درمان آرتروز استفاده می شد،مهار کنند.

به گفته محققان ، پایین آوردن سطح می تواند خطر بیماری شدید کسی را کاهش دهد.

 

در مطالعه ای بر روی بیش از 500 نفر مبتلا به ویروس کرونا انجام شد این تیم تیم تحقیقاتی دریافت که سطح پروتئین - معروف به سیتوکین - در افراد بسیار بیمار به طور قابل توجهی بالاتر و در افرادی که بعداً فوت کردند تقریباً 10 برابر بیشتر است.

پروفسور پیتر اوپنشاو ، یکی از متخصصان این مطالعه ، گفت: «این بینش ها در بهبود درک و مدیریت بالینی ما از کووید بسیار مهم است.»

محققان هنوز در مرحله ای نیستند که بتوانند آزمایشی را به تولید انبوه برسانند ، اما گفتند که توانایی تشخیص علامت هشدار دهنده بسیار مفید است.

نمونه های مربوط به سطح پروتئین برخی از بیماران مبتلا به کرونا با نمونه های موجود در بیماران ویروس های دیگر نظیر آنفولانزای خوکی مقایسه شد.

این نمونه ها برای 33 نوع مختلف سیتوکین اسکن گرفته شدند.

سیتوکین ها وقتی فردی به ویروس آلوده می شود در سطح خون رها می شوند. آنها ماده ای بسیار ریز هستند که سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با تهاجم بیرونی آماده می کند.

در اکثر مواقع سیستم ایمنی بیماری را از بین می برد اما اگر خون حاوی بیش از انداز سیتوکین باشد منجر به اتفاقی می شود که «طوفان سیتوکین» نام دارد، به عبارت دیگر واکشن بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن. این واکنش بیش از اندازه خود بسیار کشنده است.

در واقع این واکنشی است که به خطر منجر می شود. این واکنش ورم غیرقابل کنترل و وسیعی در بدن ایجاد می کند که آسیب دائمی به به سلامت قسمت های مختلف بدن وارد می آورد و باعث مشکلات مرگباری در اندام های داخلی می شود.

در نمونه های خون اسکرین شده در کالج امپریال لندن محققان دریافتند که سطح پروتئین GM-CSF در حد بسیار بالایی در برخی بیماران است. این بیماران به مراتب شدید و خطرناک بیماری کرونا مبتلا شده بودند.

حالا بر اساس این تحقیقات و نتایج مربوط به آن هشدارهایی وجود دارد مبنی بر اینکه افرادی که این نوع پروتئین را در سطح خون خود داشته باشند به مراتب شدید بیماری مبتلا می شوند. این تحقیقات همچنین راه را برای ایجاد شیوه های درمانی جدید هموار می کند. با این حال تحقیقات و آزمایشات جدیدی در این رابطه لازم است.

به هر حال آنچه مشخص به نظر می رسد این است که GM-CSF و سطح بالای آن معمولا در بیماران دیده می شود که درجه بیماری آنها بسیار شدید است.

محققان در گام بعدی مطالعات می خواهند این موضوع را اثبات کنند که آیا مشخص شدن سطح این نوع پروتئین در خون می تواند شدت بیماری یک فرد را پیش از ابتلا به آن مشخص کند یا خیر. در صورتی که این مورد محرز شود می توان پیش از ابتلای فرد سطح GM-CSF او را با داروهایی کنترل کرد. پیش از این دو دارو برای کنترل سیتوکین بدن وجود داشته است.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها