وب‌ اپلیکیشن «مانا»، رسانه‌ای تصویری برای عرضه محصولات فرهنگی بومی در بستر اینترنت است

مانا بستر نمایش محتوای تصویری ایرانی

امروزه با رشد سریع شبکه‌های اجتماعی و به‌دنبال آن افزایش روزافزون کاربران فضای مجازی، یکی از حوزه‌هایی که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد تولید محتوای اختصاصی در این فضاست.
کد خبر: ۱۳۰۹۱۷۱

محتوایی که اگر در داخل کشور جدی گرفته نشود و برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای تولید آن صورت نگیرد، می‌تواند به جولانگاهی برای نفوذ فرهنگ غربی تبدیل شود.

مانا بستر نمایش محتوای تصویری ایرانی

تولید محتوای اینترنتی جنبه‌های بسیار گسترده‌ای دارد؛ از تولید محتوای سرگرم‌کننده مانند بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا محتوای فرهنگی مانند فیلم و سریال شبکه خانگی، همه نمونه‌هایی از این حوزه هستند.

شرکت «تصویر رویای قدیمی» از تولیدکنندگان محتوای فرهنگی برای فضای مجازی است که در زمینه تولید فیلم کوتاه، مستند و سریال فعالیت می‌کند.

علی شاهیده که سال‌هاست به کار فیلمبرداری و کارگردانی مشغول است، این شرکت را در سال ۸۶ به‌طور رسمی تأسیس کرد و در سال۹۸ به‌دلیل استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی در ساخت انیمیشن، موفق به اخذ گواهی «خلاقیت و فناوری» از معاونت علمی نهاد ریاست‌جمهوری شد. سال گذشته پس از ورود شرکت تصویر رویای قدیمی به جمع کسب‌وکارهای خلاق و فناور، شاهیده شرکتش را در پارک علم‌وفناوری «غیاث‌الدین جمشید کاشانی» مستقر کرد و تمرکزش را بر تولید «استاپ‌موشن» قرار داد.

استاپ‌ موشن گونه‌ای از انیمیشن است که در آن ابتدا ماکت دقیق و ظریفی از فضای داستان، جزئیات صحنه و شخصیت‌ها ساخته شده و سپس از تکنیک عکس‌برداری «فریم‌به‌فریم» برای ساخت فیلم استفاده می‌شود؛ به‌این صورت که در فواصل بین عکس‌برداری‌ها، تغییرات بسیار کوچکی در حالت کاراکترها و لوازم صحنه صورت می‌گیرد و در نهایت از کنار هم قرار دادن این فریم‌ها، یک فیلم انیمیشنی تولید می‌شود. احتمالا برای دهه شصتی‌ها، استاپ‌موشن یادآور فیلم «طوطی و بازرگان» است که شخصیت‌های آن از خمیر ساخته شده بودند و باعث شد در آن زمان این شکل از انیمیشن بسیار مورد توجه قرار گیرد؛ اما در ادامه راه تا به امروز، استاپ‌موشن مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و اعضای شرکت تصویر رویای قدیمی امیدوارند بتوانند آن را احیا کنند.

ویژگی‌های رسانه اینترنتی «مانا»

شاهیده درباره زمینه‌های فعالیت شرکت تصویر رویای قدیمی، به جام‌جم می‌گوید: «شرکت ما دارای بخش‌های مختلفی است که یکی از آن‌ها انیمیشن‌سازی و به‌طور ویژه ساخت استاپ‌موشن است؛ اما یکی دیگر از فعالیت‌های ما که انرژی زیادی برای آن گذاشته‌ایم در زمینه تولید فیلم و سریال است. آخرین ساخته ما در این بخش، سریال «بچه‌های دره خرس دیو» برای رده سنی نوجوان بود که سال گذشته برای پخش از صدا و سیما آماده شد.»مانا بستر نمایش محتوای تصویری ایرانی

او در ادامه می‌گوید: «امسال هم بخش بسیار مهمی را به مجموعه تصویر رویای قدیمی اضافه کردیم که افتتاح آن به‌دست معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، جناب آقای دکتر ستاری صورت گرفت؛ این استارت‌آپ یک رسانه تصویری یا درواقع نوعی تلویزیون اینترنتی به‌نام «مانا» است که از طریق وب‌اپلیکیشن «مانا» در تمام پلتفرم‌هایی مانند اندروید، آی‌او‌اِس (iOS) و وب در دسترس قرار دارد. فعالیت ما در مانا، تولید محتوای بومی است که این محتوا به‌طور اختصاصی برای فضای مجازی ساخته می‌شود. می‌خواهیم در آینده مانا را به‌جایی برسانیم که یکی از انتخاب‌های رایج و در دسترس ایرانیان برای دنبال‌کردن در فضای مجازی باشد.»

وی می‌افزاید: «در حال حاضر برای دریافت مجوز پخش «برنامه ویدئویی ضبط شده» یا همان VOD (Video On Demand) اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و زمانی که موفق به دریافت آن شویم، بخشی از مانا هم مانند دیگر بسترهای پرطرفدارِ این روزها به پخش اختصاصی فیلم‌ها و سریال‌های شبکه خانگی اختصاص پیدا خواهد کرد؛ اما آنچه ما را از این‌گونه نرم‌افزارها متمایز می‌کند، این است که ما خودمان تولیدکننده هستیم و محتوای آرشیوی یا خارجی را در فضای مجازی منتشر نمی‌کنیم. بلکه محتوای ما همان محصولاتی است که در استودیوی خودمان می‌سازیم و آنها را در وب‌اَپ مانا بارگزاری می‌کنیم. همچنین استفاده از تمام محتوای مانا در حال حاضر رایگان است. اما اگر مجوز VOD را بگیریم، تنها برای بخشی از مانا که به این موضوع اختصاص دارد، هزینه اشتراک ارزان در نظر خواهیم گرفت که مبلغ آن حدود یک‌پنجم قیمت اشتراک در پلتفرم‌های مشابه خواهد بود. هدف کلی ما رایگان نگه‌داشتن بخش عمده‌ای از خدمات مانا است و می‌خواهیم بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، بیشتر هزینه‌هایمان را از طریق دریافت تبلیغات تجاری و جذب اسپانسرها پوشش دهیم؛ اگرچه تا به امروز تمام هزینه‌ها را به‌صورت شخصی پرداخت کرده‌ام و متأسفانه هیچ‌گونه حمایتی از طرف سازمان‌ها یا نهادهای دولتی از ما صورت نگرفته است.»

حال و آینده «مانا»

مدیرعامل شرکت تصویر رویای قدیمی در خصوص زمینه‌هایی که برای فعالیت مانا در نظر گرفته‌اند، می‌گوید: «ما تمرکزمان را بر تولید برنامه‌هایی گذاشته‌ایم که احساس می‌کنیم نیاز امروز جامعه هستند و علاوه بر آن، جذابیت خاصی هم برای مخاطب ایرانی دارند. البته در اکثر اوقات هر دوی این موارد هم‌سو و هم‌راستا شده و منجر به تولید آثاری در زمینه‌های سرگرمی و آموزشی می‌شوند. نکته بسیار مهم در ارتباط با تولید محتوای تصویری برای فضای مجازی، این است که باید به تفاوت‌های این حوزه با تلویزیون توجه شود و برنامه‌هایی کاملا متفاوت در آن ساخته و پخش شود؛ برنامه‌هایی که به‌دلیل برخورداری از فضای رسانه‌ای بازتر، به‌قدری جذاب باشد که بتوانند مخاطب را به پرداخت هزینه اینترنت مصرفی و همین‌طور اختصاص وقت کافی برای دیدن آنها مجاب کند.»

مانا بستر نمایش محتوای تصویری ایرانی

علی شاهیده می‌افزاید: «در همین راستا، ما در مانا موفق شده‌ایم تا به امروز برنامه‌های مشاوره‌ای جدیدی را با نگاهی کاربردی و کاملا متفاوت با برنامه‌های تلویزیون تولید و پخش کنیم؛ برنامه‌هایی با موضوع آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق یا چگونگی انتخاب فرد مناسب برای ازدواج از این دست برنامه‌ها هستند. اخیرا هم برنامه‌هایی با محوریت مد، لباس و سبک‌زندگی را ضبط و منتشر کرده‌ایم و در حال حاضر نیز مشغول آماده‌شدن برای پخش برنامه‌های اختصاصی در ایام نوروز هستیم تا به امید خداوند بتوانیم بخش مفیدی از زمان تعطیلات مخاطبان‌مان باشیم.»

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها