سی و سومین سالگرد شهادت صادق گنجی، امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برازجان برگزار می گردد؛

شهید صادق گنجی؛سفیر بیداری اسلامی

جام جم آنلاین از سوداگری های دلالان می گوید؛

آوار حاشیه نشینی بر سر زمین های کشاورزی

چندسالی است که افزایش خارج از عرف قیمت مسکن در نقاط شهری استان بوشهر با دلال بازی و سودجویی تعدادی از بنگاههای املاک و عدم نظارت دستگاههای مسئول برای برخورد بازدارنده با متخلفان ،بازار مسکن استان را به محفلی جذاب و پرسود تبدیل کرده است .
کد خبر: ۱۳۰۷۷۱۱

علیرضا برازجانی - جام جم آنلاین بوشهر؛

چندسالی است که افزایش خارج از عرف قیمت مسکن در نقاط شهری استان بوشهر با دلال بازی و سودجویی تعدادی از بنگاههای املاک و عدم نظارت دستگاههای مسئول برای برخورد بازدارنده با متخلفان ،بازار مسکن استان را به محفلی جذاب و پرسود تبدیل کرده است این در حالی است که قیمت های میلیاردی زمین های مسکونی در محدوه شهرها، افراد ناتوان و اقشار ضعیف و آسیب پذیر را به حاشیه شهر و روستاها کشانده است تا در زمین های که کاربری آنها کشاورزی است و بدون اخذ مجوز و تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی با پرداخت حداقل ممکن برای خود خانه و کاشانه ای دست و پا کنند. در این بین هم صاحبان زمین های کشاورزی از این موقعیت نهایت فرصت طلبی را می کنند و با پلاک بندی 200متری بر نابسامانی اوضاع آشفته مسکن بیشتر دامن می زنند.  

دست اندازی سودجویان و مالکان که به طرق مختلف و با پشتوانه لابی گری در سطح دستگاههای مختلف اجرایی استان، قانون را دور زده و با اتخاذ شیوه های گوناگون بازاریابی، این زمین ها را به افراد مختلف بعضا از طبقات کم درآمد و بی بضاعت می فروشند.تمام فرآیند این گونه معاملات هم در مشاوران املاک و ظاهرا به صورت قانونی انجام می شود.

اما ماجرا اینجا ختم نمی شود زیرا بعد از مدتی اگر سر و کله مدعیان جدید که آنها هم هرکدام سندی مشابه در دست دارند پیدا نشود با ورود تیم های نظارتی دستگاههای مثل منابع طبیعی و یا جهاد کشاورزی ابعاد تازه ای پیدا می کند . یا از آغاز ساختمان سازی ممانعت می کنند و یا با حکم قضایی تخریب ساخت و سازها اجرا می شود.

چند روزی است که کلیپی در شبکه های اجتماعی دست به دست می  شود که در آن تعدادی لودر شبانه در حال تخریب منازل مسکونی در زمین های پشت بیمارستان شهید گنجی برازجان هستند. انتشار اولیه این کلیپ باعث شد تا مالکان و صاحبان این خانه ها دوشنبه 24دی ماه که شب را بی خبر از ازبین رفتن سرمایه زندگی شان به صبح رسانده بودند تجمع و خواستار پاسخگویی مسئولان شوند.

یکی از مالکان این خانه ها که در جریان این ماجرا خانه ساخته شده اش را از دست داده است با چشمانی اشکبار و چهره ای غمزده می گوید : تمام دار و ندارم و حتی طلای دست زنم را فروختم و این زمین را خریدم تا بتوانم سقفی بالای سر زن بچه هایم بسازم اما یک شبه همه این سقف آواری شد بر سرم .

وی که شغل ثابتی ندارد و به کار دست فروشی به صورت سیار مشغول است با تکان دادن سر خود به نشانه افسوس ادامه می دهد :ساعت ۶ صبح در مسیر منزل اجاره‌ای خود به سمت محل کارم که بیشتر پاتوقی است در حاشیه بازار روز برازجان متوجه شدم که لودرها در حال کار هستند  اصلا باورم نمی شد که تمام دلخوشی من به یکباره رنگ باخته است.

یکی دیگر از زیان دیدگان هم می گوید: ۵ سال پیش پلاکی ۲۰۰ متری را از نماینده اصلی مالک زمین خریداری کردم .برای خرید این زمین مبلغ ۱۰میلیون تومان پرداخت کردم تمام مراحل خرید هم در یکی از واحدهای مشاور املاک و بنگاه به صورت قانونی انجام شد  و حتی در دفاتر اسناد رسمی هم قولنامه شد قصدم این بود که به تدریج با درآمد  کمی که دارم بتوانم برای خودم و زن و بچه  ام سرپناهی درست کنم در طول این چند سال به دلیل گرانی و تورم فقط ۴۰تا ۵۰ درصد کار ساختمان را انجام دادم که متاسفانه ۲۴ دی به روزی نحس و سیاه در زندگی من و خانواده ام ثبت شد .

وی معتقد است اگر این زمین ها خرید و فروششان غیر قانونی بوده چرا مسئولان شهر و شهرستان تاکنون سکوت اختیار کرده و چیزی به غیرقانونی بودن آن اعلام نمی کردند ک حالا که با هر بدبختی بود سنگ  روی هم گذاشتیم تا برای خودمان خانه ای بنا کنیم تازه یادشان آمده که این اراضی کشاورزی است و ساخت و ساز در آن ها غیرقانونی است ؟

این در حالی است که فعالیت خرید و فروش در این زمین ها در سالیان اخیر و در چشم شهر و در مسیر تردد مردم و مسئولان بوده و چیز پنهانی نبوده که حالا دست به این کار زده اند در طول این مدت اصلا نه اخطاری به ما داده نشد و نه مراجعه به مالکان از سوی دستگاههای اجرایی شده است حتی قبل از خرید این زمین ها از بعضی ادارات مسئول مثل منابع طبیعی بنیاد مسکن و محیط زیست استعلام گرفتیم و پاسخی که دریافت کردیم ما را برای خرید مصمم تر کرد.

وی با اشاره به این موضوع که همه کسانی در این جور جاها اقدام به خرید زمین می کنند اکثرا از افراد بی بضاعت و اقشار ضعیف جامعه هستند و وسعشان نمی رسد که در محدوده شهری زمینی برای خودشان دست و پا کنند چون یه قطعه ۲۰۰ متری بالای ۱ میلیارد قیمت دارد.

*با ساخت و ساز میتوانیم ورود کنیم!

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره وسعت اراضی قابل کشت در استان بوشهر 500هزار هکتار است که این رقم فقط 9تا10درصد مساحت استان بوشهر را شامل می شود بنابراین همه ما وظیفه داریم تا برای تامین امنیت غذایی و نقش تعیین کننده این زمین ها در تولید محصولات استراتژیک از تغییر غیر اصولی کاربری آنها ممانعت کنیم می گوید: تخریب منابع اصلی اراضی کشاورزی در سالیان اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.افرادی سودجو به بهانه تامین مسکن برای شهروندان اقدام به پلاک بندی و قطعه قطعه کردن زمین های کشاورزی بدون کسب مجوزهای لازم از دستگاههای مسئول و متولی کرده اند ولی در عمل بدون در نظر گرفتن فضاهای آموزشی، درمانی، مذهبی و فضای سبز که نیازمند محیط های شهری و از الزامات زندگی انسان ها ست فقط به فکر پرکردن جیب خود هستند.

مرضیه جمال‌پور اضافه می کند:برابر قانون حفظ اراضی زراعی و باغات تا زمانی که در این زمین ها ساخت و سازی صورت نگرفته نمی توانیم ورود کنیم اما با شروع ساختمان سازی و با حکم قضایی و نظر شورای تامین از ادامه کار جلوگیری می کنیم و با خاطیان برخورد خواهیم کرد بنابراین این که تعدادی می گویند ما اطلاع نداشتیم اصلا قابل قبول نیست چرا که همواره همکاران ما در واحدهای گشتی در موارد مختلف به مالکان و خریداران هشدار و اخطار می دهند ولی عدم اطلاع از قانون هم موجب برائت نمی شود.

وی می افزاید:انتظار می رود مردم در هنگام هرگونه معامله و یا خرید و فروش زمین به خصوص در حاشیه شهر و روستاها با استعلام از امور اراضی جهادکشاورزی استان و یا جهاد شهرستانها از صحت و سلامت معاملات خود اطمینان حاصل کنند. افزون بر این سامانه تلفنی 131 آماده دریافت هرگونه گزارشات مردمی از تخلفات و تصرفات غیرقانونی در اراضی کشاورزی استان بوشهر است.

جمالپور ادامه می دهد :هم اکنون گزارش های زیادی به دست ما می رسد که در شهرک های اطراف شهر برازحان و یا در حاشیه روستاهای خوش مکان و بنداروز دشتستان افرادی در حال فعالیت و ساخت و ساز باغ ویلاها هستند اگر چه برابر ماده 10قانون حفظ اراضی و باغات لازم نیست اخطار بدهیم اما با این حال به دلیل تعهد اخلاقی و بنا بر وظیفه انسانی و برای جلوگیری از تضییع حقوق افراد همکارانم به این موارد ورود و به خاطیان هشدارهای لازم را داده اند اما متاسفانه همچنان شاهد ادامه فعالیت های غیرقانونی در این نقاط هستیم.

*اجرای تبصره 2 در شهرهای استان

 مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به برخورد با ساخت و سازهای صورت گرفته در اراضی کشاورزی در ظرف یک ماه گذشته می گوید:در شهرستان دیر 50 مورد تخریب، گناوه و دیلم 107مورد ، شهرستان دشتی و دشتستان در مجموع 61 مورد تخریب و برخورد با حکم قضایی و در راستای اجرای تبصره 2ماده قانون اصلاح و حفظ اراضی زراعی و باغات انجام شده است.

جمالپور همچنین اضافه می کند: از آحاد مردم توقع داریم به جای هزینه کردن و ساخت باغ ویلاها سرمایه خود را به سمت تولید محصولات گلخانه ای و دامی سوق دهند و این آمادگی در جهاد کشاورزی استان بوشهر وجود دارد تا در صورت درخواست هرگونه مجوز در راستای تولید به فوریت همکاری لازم صورت گیرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها