کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی تیم ملی و باشگاه‌ها را از ایران گرفت

فوتبال، زیر تیغ حق‌کشی

بارانی که بالای شهر ایستاده‌بود عاقبت بارید. بعد از سه هفته شایعه، فدراسیون جهانی فوتبال، روز گذشته به صورت رسمی اعلام کرد بحرین را میزبان مسابقات دور برگشت گروه C کرد.
کد خبر: ۱۳۰۷۲۵۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، روز نهم اسفندماه اولین‌بار شایعه میزبانی بحرین در تلویزیون مطرح شد؛ وقتی یکی از مجریان تلویزیون گفت شنیده‌است فیفا بازی‌ها را در آن کشور برگزار می‌کند. روزنامه جام‌جم هم همان روزها در گزارشی نوشت خطر بیخ گوش تیم ملی است و به احتمال فراوان میزبانی از آن رقیب مستقیم ایران خواهد شد. با وجود این فدراسیون فوتبالی که درگیر انتخابات بود، این مساله را بر لابی‌های انتخاباتی ارجح ندانست تا تیم ملی مجبور شود بازی مقابل هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و عراق را در امان برگزار کند.

ایران در گروه خود با کسب شش امتیاز در جایگاه سوم قرار دارد ؛ پایین‌تر از عراق ۱۰ امتیازی و بحرین هشت امتیازی. برای تیم‌ملی بسیار حیاتی بود که بتواند دور برگشت مقدماتی را میزبان باشد. اصلا شاه کلید اظهارات بازیکنان و مربیان تیم ملی این بود که در بازی‌های برگشت از فرصت میزبانی استفاده خواهیم کرد ولی حالا این جملات رنگ باخته‌است. روز گذشته مسؤولان ورزش ایران واکنش تندی نسبت به این اتفاق داشتند.

فیفا و AFC تبانی کردند

سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک با انتقاد شدید از میزبانی بحرین اعلام کرد این اقدام تبانی AFC و فیفا بوده‌است! او در این‌باره توضیح داد: «میزبانی بحرین حاصل تبانی بین AFC و فیفاست. باید بگویم که حمایت ما هم در گذشته از شیخ‌سلمان کار اشتباهی بود و نتیجه آن را الان می‌بینیم. هنوز روزنه‌هایی وجود دارد که این اتفاق کاملا غیرعادلانه را دنبال کنیم. ما بنا داریم که مکاتبه‌ای را با توماس باخ داشته‌باشیم و به این رفتار ناعادلانه اعتراض کنیم. حتما در هفته آینده جلسه مشترکی را با عزیزی‌خادم، وزارت ورزش و وزارت خارجه خواهیم داشت و ابعاد این موضوع را بررسی خواهیم کرد.»

او همچنین توضیح داد قبلا در این‌باره با شیخ‌احمد، رئیس شورای المپیک آسیا صحبت کرد که وی بحث اسپانسرینگ را پیش کشید. صالحی امیری گفت: «به نظر من بهانه بود. دو نکته بسیار مهم وجود دارد که باید به آن توجه کنیم. سکوت فیفا بسیار معنادار است. چطور وقتی صحبت از وزارت ورزش و کمیته المپیک مطرح می‌شود فیفا دخالت می‌کند، ولی در این رأی که تضییع حق فوتبال ایران است، سکوت کرده است؟»

در ادامه نوبت به طهمورث حیدری، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال رسید: «نمی‌توان کسی را محکوم کرد، چراکه AFC با ما عناد دارد. در عین حال آقای ظریف یک‌سری اقدامات را انجام داده و ما امیدوار هستیم. آقای عزیزی‌خادم (رئیس فدراسیون فوتبال) از طریق دستگاه‌های مسؤول کشوری پیگیری می‌کنند و ان‌شاءا... می‌توانیم میزبانی را به ایران بیاوریم. ناامید نیستیم. عزیزی‌خادم و دستگاه‌های دولتی و وزارت خارجه در حال رایزنی هستند. این میزبانی حق فوتبال و ملت ماست که تضییع شده‌است. ما تا لحظه آخر از پیگیری این موضوع کوتاه نمی‌آییم.»

البته بعید به نظر می‌رسد با اصطلاحاتی چون AFC با ما عناد دارد یا AFC و فیفا بر سر میزبانی تبانی کرده‌اند، دیپلماسی ورزش ایران شانسی برای گرفتن میزبانی داشته‌باشد.

  مشکل تحریم‌ها

ولی چرا ایران نتوانست میزبان شود؟ علی جوادی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال روز گذشته در این باره گفت: «دلیل AFC برای سلب میزبانی از ایران تبلیغات محیطی و تحریم‌ها بوده‌است. نامه هم به ایران آمده و این ظلم بسیار آشکاری است؛ بحرین شش ماه است برای گرفتن میزبانی، برنامه‌ریزی پنهانی کرده‌است.»

کنفدراسیون فوتبال آسیا چندی قبل در نامه‌ای به ایران چند سوال درباره میزبانی مطرح کرد که کلیدی‌ترین سوال این بود: «با وجود تحریم‌ها چگونه پول‌ها جابه‌جا می‌شود؟ تیم‌ها چطور می‌توانند هتل رزرو کنند؟» این‌که فدراسیون فوتبال چه پاسخی داده مشخص نیست ولی یکی از مسؤولان رده بالای فوتبال در این باره به جام‌جم گفت: «گویا جواب‌ها ناقص بوده. ما باید تضمین می‌دادیم پول هتل را خودمان می‌دهیم. این میزبانی از هر هزینه‌ای برای ما مهم‌تر بود. الان حاضریم در دادگاه شکایت کنیم و هزینه کنیم اما حاضر نبودیم از روز اول هزینه‌هایی که برای ما چیزی نمی‌شد را تقبل کنیم؟»

بعید به نظر می‌رسد روزنه امیدی برای گرفتن میزبانی باشد، حداقل با توجه به موضع‌گیری‌های ناهماهنگ مسؤولان ورزش ایران. برای بررسی این مشکل بزرگ باید به اسفند ۹۸ بازگردیم؛ زمانی که کنفدراسیون فوتبال آسیا اعضای مهم کمیته‌ها را می‌چید و در نهایت ایران در مهم‌ترین آنها به هیچ رسید. کمیته مسابقات نقشی تعیین‌کننده در میزبانی بحرین داشت، در حالی که ایران اصلا در آن کمیته نماینده‌ای ندارد. در کمیته‌های انضباطی و مالی هم ایران بدون نماینده است و به همین دلیل در مواقع حساس همواره آرا به ضرر کشورمان تمام می‌شود. در حال‌حاضر تاج به عنوان نایب‌رئیس AFC فعالیت می‌کند که ظاهرا این پست هم دردی از دیپلماسی ورزش دوا نکرده. دیروز علی‌جوادی به کنایه گفت: «از مهدی تاج که کرسی نایب‌رئیسی AFC را در اختیار دارد بپرسید اقدامی در این خصوص کرده یا نه؟!» تاج هم به نزدیکانش گفته‌بود: «یک تماس در این زمینه با من نداشتند.» انتقاد اصلی این است که چرا تاج و فدراسیونش سال گذشته برای کمیته‌ها افرادی را معرفی نکردند که با توجه به توانمندی‌شان بتوانند کرسی‌های مهم بگیرند؛ اتفاقی که البته همیشه باعث شده فوتبال ایران ضربه ببیند.

واکنش تاج به ندادن میزبانی به ایران

مهدی تاج نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا اعتقاد دارد، کشورمان شایسته میزبانی کلیه رقابت‌های بین‌المللی ورزشی است. او بعد از اتفاقاتی که برای میزبانی ایران رخ داد، گفت: «تصمیماتی که درباره انتخاب میزبانی رقابت‌ها گرفته می‌شود با هیات رئیسه AFC در میان گذاشته نمی‌شود. این تصمیمات توسط کمیته‌های مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا گرفته می‌شود. بر این اساس، مطابق پروتکل‌ها در صورتی که هر فدراسیونی درباره تصمیمات گرفته‌شده پیرامون مبادی تصمیم‌گیری میزبانی از کنفدراسیون سؤال کند پاسخ لازم داده خواهدشد.» دیروز بابت از کف رفتن میزبانی انتقادات زیادی به مهدی تاج شد.

میزبانی لیگ قهرمانان هم اصلا به ایران نرسید!

روز پنجشنبه کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبان‌ها را اعلام کرد که استقلال باید به عربستان برود و پرسپولیس هم عازم هند شود.

گروه‌بندی و محل برگزاری مسابقات در منطقه غرب آسیا به شرح زیر است:

گروه A:الهلال عربستان، شباب الاهلی امارات، استقلال تاجیکستان و برنده پلی‌آف یک غرب (الغرافه قطر - ای جی ام کی ازبکستان)

میزبان متمرکز مسابقات این گروه: ریاض عربستان

گروه B: شارجه امارات، تراکتور ایران، پاختاکور ازبکستان و برنده پلی‌آف ۲ غرب (الوحده عربستان – نیروی‌هوایی عراق)

میزبان متمرکز مسابقات این گروه: شارجه امارات

گروه C: الدحیل قطر، الاهلی عربستان، استقلال ایران و الشرطه عراق

میزبان متمرکز مسابقات این گروه: جده عربستان

گروه D: السد قطر، النصر عربستان، الوحدات اردن و برنده پلی‌آف ۳ غرب (فولاد ایران - العین امارات)

میزبان متمرکز مسابقات این گروه: ریاض عربستان

گروه E: پرسپولیس ایران، الریان قطر، گوای هند و برنده پلی‌آف ۴ غرب (الوحده امارات - الزورای عراق)

میزبان متمرکز مسابقات این گروه: کشور هند

سعید اکبری - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها