رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی

تولید ۶.۸ میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص ظرفیت و پتانسیل ها به همراه عملکرد سالجاری استان در بخش کشاورزی گفت: این استان سالانه با تولید شش میلیون و 800 هزار تن محصولات بخش کشاورزی یکی از قطب های مهم این بخش در کشور به شمار می رود.
کد خبر: ۱۳۰۷۰۶۵

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین با اشاره به توانمندی های بخش کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: سطح زیر کشت محصولات زراعی 700 هزار هکتار بوده که ۲.۳ درصد اراضی کشور را شامل می شود و امسال 4 میلیون و 700 هزارتن محصولات زراعی در استان تولید شده که در تولید بسیاری از محصولات زراعی کشاورزی ،رتبه های برتر کشور مربوط به استان است.


وی گندم، جو، یونجه، چغندرقند را از مهمترین محصولات زراعی استان عنوان و اظهار کرد: هم اکنون 10 درصد یونجه، 33 درصد چغندرقند و 6 درصد از گندم کشور در استان آذربایجان غربی تولید و روانه بازار مصرف می شود.


جلیلی با بیان اینکه استان با 115 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی 4 درصد از این بخش کشور را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: سالانه استان با تولید بیش از یک و نیم میلیون تن محصولات باغی سهم مهمی در این بخش را عهده دار است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ، تولید سیب درختی با تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن، انگور با سهم 5 درصدی از تولیدات کشور و میوه های هسته دار مثل زردآلو، هلو و گیلاس را مهمترین محصولات باغی استان ذکر کرد و گفت: در سه سال اخیر گام های خوبی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص باغی در بخش سیب درختی را شاهد هستیم.


اشتغالزایی برای ۳۳۹۶ نفر در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون با افتتاح ۸۳۸ طرح عمرانی، تولیدی، خدماتی و تحقیقاتی کشاورزی با صرف اعتباری بالغ بر۲۸۰۹ میلیارد ریال برای ۳ هزار و ۳۹۶ نفر اشتغالزایی یا فرصت شغلی فراهم شده است.


وی ادامه داد: همچنین تعداد 620 طرح از مجموع ۸۳۸ طرح عمرانی، تولیدی، خدماتی و تحقیقاتی کشاورزی که در طول سال به مناسبت های مختلف افتتاح شده است ، مربوط به مدیریت آب و خاک بوده که اعتباری بالغ بر 441 میلیارد ریال در این زمینه هزینه و سرمایه گذاری شده است.


به گفته ی جلیلی بهره برداری از این گونه طرح‌ها موجب تحقق محورهای اقتصاد مقاومتی، عملیاتی کردن شعار جهش تولید و در نهایت ایجاد زمینه اشتغال برای نیروی‌های با انگیزه بومی می‌شود. اجرای این طرح ها به پایداری تولید و رشد آن در همه بخش های کشاورزی شامل محصولات دامی، زراعی، باغی و شیلات منجر خواهد شد.


جلیلی در خصوص اقدامات جهاد کشاورزی در زمینه احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر که خشک شدن دریاچه ارومیه و انتشار ریزگردها، به تهدیدی بسیار جدی برای کشاورزی آذربایجان غربی و منطقه تبدیل شد، جلب مشارکت و همکاری جوامع محلی به ویژه کشاورزان جزو ارکان اصلی اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها