گزارشی از جزئیات پروژه مهم سریال شهید شهریاری

قصه‌های آقا مجید

جنبش علمی، برخاسته از یک عزم ملی است که جوانان غیور این مرز و بوم همیشه به آن شتاب و سرعت بخشیده‌اند و دشمنان سعی در بازداشتن این حرکت‌ها دارند.
جنبش علمی، برخاسته از یک عزم ملی است که جوانان غیور این مرز و بوم همیشه به آن شتاب و سرعت بخشیده‌اند و دشمنان سعی در بازداشتن این حرکت‌ها دارند.
کد خبر: ۱۳۰۵۵۴۱

دستیابی ایران به دانش هسته‌ای یکی از این افتخارات ملی ‌است که دشمنان نظام جمهوری اسلامی با ضربه زدن به این حرکت جهادی و علمی و ترور شخصیت‌هایی چون مجید شهریاری سعی در ناکام‌ گذاشتن پروژه‌های هسته‌ای داشته‌اند و این در حالی است که شهادت این دانشمندان برجسته در راه آرمان‌ها به ایران و ایرانی و محیط علمی کشور عزت و آبرو بخشیده است.

به‌ویژه مردم خطه زنجان بیش از پیش به وجود چنین فرزندی در این دیار افتخار می‌کنند‌؛ شهیدی که مظلومانه به مقام شهادت نائل شد و از اساتید دانشگاه شهید بهشتی، فیزیکدان و دانشمند هسته‌ای بود. او ۸ آذر ۸۹ در ۴۴ سالگی توسط عوامل بیگانه ترور و به شهادت رسید.

گفتنی است درطول این سال‌ها چند مستند و کار کوتاه از زندگی این شهید تولید و روانه آنتن شده، اما سریالی درباره زندگی او ساخته نشده بود تا این‌که معاونت امور استان‌های سازمان صداوسیما با همکاری صداوسیمای مرکز زنجان دست به‌کار شد و زندگی این شهید را دستمایه ساخت یک سریال تلویزیونی قرار داد.

گفتنی است؛ این سریال به کارگردانی حسین تبریزی و تهیه‌کنندگی مصطفی علمی‌فرد روزهای پایانی تولید خود را سپری می‌کند.

تصویربرداری این سریال از زنجان شروع و بخش‌های دوران کودکی و نوجوانی شهید شهریاری ضبط شده است؛ البته داستان سریال یک سال قبل از تولد این شهید و از اواسط دهه ۴۰ آغاز می‌شود.

نقش شهید شهریاری را در خردسالی، کودکی و نوجوانی بازیگرانی از استان‌های مختلف بازی می‌کنند و در بزرگسالی کاوه خداشناس این نقش را به عهده دارد.

سپیده خداوردی هم نقش دکتر بهجت قاسمی، همسر شهید شهریاری را بازی می‌کند. همچنین مهران رجبی، افسانه ناصری، اردشیر رستمی، زهرا سعیدی و... همراه جمعی از بازیگران زنجانی به ایفای نقش می‌پردازند.

فیلمنامه این مجموعه را فاطمه حیدری و حسن عطار‌ها نوشته‌اند. با تهیه‌کننده، این اثر که در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید می‌شود به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا آخرین جزئیات از این اثر را ارائه بدهیم.

مصطفی علمی فرد، تهیه‌کننده سریال شهید شهریاری با اشاره به این‌که این سریال مراحل مختلف زندگی این شهید را به تصویر می کشد و لوکیشن‌های بسیاری در این سریال استفاده می‌شود، گفت: ۷۰ نفر عوامل پشت دوربین و حدود ۴۰۰ بازیگر برای نقش‌های اصلی و فرعی این سریال فعالیت شبانه روزی دارند که با توجه به وضعیت کرونایی جهادگرانه مشغول کار هستند و از تک‌تک عوامل که در این شرایط همراهی می‌کنند سپاسگزارم.

علمی‌فرد اضافه کرد: سکانس‌های مربوط به دوران کودکی و دانشجویی این شهید بزرگوار تصویربرداری شده و هم اکنون در مرحله برداشت‌ های مربوط به دوران فعالیت‌های شهید شهریاری در سازمان انرژی اتمی و دوره غنی‌ سازی اورانیوم -که از مهم‌ترین بخش‌های سریال است- هستیم و پس از آن به قسمت‌های امنیتی و شهادت ایشان خواهیم پرداخت. در واقع سریال سه بخش موازی دارد که به ابعاد زندگی این شهید در بخش خانوادگی، علمی و همچنین بخش امنیتی ایشان می‌پردازد.

البته ضمن این که چنین سریالی در مورد شهید شهریاری است هنوز اسمی به شکل قطعی روی آن گذاشته نشده چرا که این مجموعه پیرامون یکی از شهدای هسته‌ای که چهره‌ای تاثیرگذار در تاریخ کشور است حساسیت ویژه‌ای در نامگذاری این سریال وجود دارد. البته تهیه‌کننده عنوان کرده که پیشنهادهای مختلف در حال بررسی است ولی هنوز انتخابی صورت نگرفته.

در این سریال مسوولان مختلف حوزه‌های متفاوت کشور همکاری و مشارکت دارند. دلیلش هم موضوع و شخصت شهید شهریاری است، چرا که موضوع شهدای هسته‌ای حساسیت خاصی دارد ولی شخصیت و جایگاه علمی شهید شهریاری سبب همگرایی مسوولان بود و این سریال با همراهی دولت، مسوولان سازمان اتمی، صداوسیما و دیگر نهادهای مشارکت کننده در حال ساخت است که می‌تواند نمایش‌دهنده اقتدار ملی ومعرفی شخصیت این شهید بزرگوار باشد.

تهیه کننده این مجموعه در ادامه صحبت‌هایش تاکید داشت: در زمینه علمی وکاری شهید سعی کردیم به هیچ عنوان زیاده‌گویی و کم‌گویی نشود از آنجا که این شهید بزرگوار یک استثنا در زمینه علمی محسوب می‌شود باید دقت بیش از پیش خود را به کار می‌گرفتیم از جهتی نیز کار زندگینامه حساسیت خود را دارد و باید خیلی مراقب بود که شخصیت فردی که روایت می‌شود دچارتحریف نشود.

مصطفی علمی فرد پیرامون کیفیت این مجموعه گفت: بی‌شک این سریال یکی از خاص‌ترین کارها در رزومه کاری من به حساب می‌آید و به لحاظ موضوع یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که هر تولیدکننده آرزو دارد در چنین فضا و داستانی قرار گیرد و یک درام جذاب برای مخاطبان خود تولید کند، در ضمن باید بگویم این کار یک اثر نمایشی معمولی نیست و به عنوان یک مرجع ماندگارو ملی در خصوص افرادی که کار در موردشان تولید شده از آن بهره خواهند برد بنابراین همین موضوع باعث می‌شود مسوولیت من و گروه سنگین‌تر شودو تمام تلاشمان بر این باشد به بهترین نحو تولید کنیم تا ببیننده از تماشای کار لذت ببرد، این که چقدر به این نگاه برسیم باید منتطر اتمام تولید و نظر بیننده باشیم.

علمی فرد پیرامون ادامه روند ساخت مجموعه برای مشاهیر استان زنجان عنوان کرد: کار بیوگرافی صرفا این نیست که تهیه کننده موضوعی ارائه کند وکار شروع شود بلکه موضوع مهم هزینه بالایی است که خود صدا وسیمای استان قطعا قادر به تولید چنین کاری با گرید شبکه‌های سراسری نمی‌تواند باشد و عزم استانی و مشارکت دولتی و خصوصی استان را می‌طلبد.

استان زنجان مشاهیر کم ندارد؛ چه در حال حاضر و چه در گذشته که هر کدام می‌تواند داستان جذابی باشد. به عنوان نمونه شیخ شهاب‌الدین سهروردی یکی از این شخصیت‌هاست که نسبت به همترازهایش حتی پایین‌‌تر از آنها نیز مغفول مانده که همه اینها به خاطر محدودیت مالی صدا و سیمای استان است که اگر شرایط فراهم شود برای من یک آرزو است که در راستای معرفی مفاخر استانم کاری انجام دهم.

فائزه تقی لو - خبرنگار / ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها