وقتی یک بازی فانتزی به حقیقتی تلخ تبدیل شد

وقت درمان

تجربه یک دنیای فانتزی به سبک تیم‌ برتون

شهری مخوف برای کودکان گمشده

تیم برتون، کارگردان بزرگی است و خیلی‌ها خود او یا فیلم‌هایی را که ساخته، می‌شناسند. او در به تصویر کشیدن دنیاهای خیالی و فانتزی سبک منحصربه‌فردی دارد که الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان دیگر شده است.
کد خبر: ۱۳۰۴۹۵۸

یکی از بهترین مثال‌های این واقعیت، بازی Little Nightmares بود. عنوان مستقلی که باوجود انتشار نسبتا بی‌سروصدایش در زمان عرضه بسیار موردتوجه قرار گرفت. بعد از موفقیت بازی‌های Play Dead مخصوصا Inside از منظر قصه‌گویی محیطی و اتمسفرسازی، عده‌ای تلاش کردند این فرمول موفق را تکرار کنند.

ولی Little Nightmares از معدود بازی‌هایی بود که نه‌تنها موفق به انجام این کار شد، بلکه با تلفیق آن با سبک هنری آثار فانتزی تیم برتون و سناریوهایی از انیمیشن‌های میازاکی توانست جایگاه ویژه و مورد احترامی نزد منتقدان و مخاطبان برای خود دست‌وپا کند. حالا نسخه دوم بازی منتشرشده تا بار دیگر قدم به یک دنیای تاریک و ترسناک فانتزی ولی فوق‌العاده زیبا و خوش‌ساخت بگذاریم.

رسانه، شهر و گریز

داستان Little Nightmares II با گریز از رسانه‌ها شروع می‌شود. شخصیت اصلی این بازی که پسرکی به‌نام Mono است در ابتدای ماجرا از یک تلویزیون که نماد رسانه‌هاست فرار کرده و قدم به دنیایی می‌گذارد که اصلا هیچ شباهتی به آنچه تصور می‌کرد، ندارد.

دنیایی عظیم، شلوغ، با ابعادی غول‌آسا که همگی چند برابر او هستند و ساکنانی که گرچه به‌ظاهر شغل‌های معینی مثل معلمی دارند، ولی برای Mono تهدید به‌حساب می‌آیند.

همچون نسخه اول بازی، گیم‌پلی اصلی بر محوریت قایم‌شدن و دور ماندن از دید دشمنان قهرمان داستان استوار است.

البته Mono در این دنیای ناشناخته و مخوف تنها نیست و همین‌که مدتی از گشتن‌اش در ابتدای بازی می‌گذرد، با Six مواجه خواهد شد.

دخترکی در لباس بارانی زرد که شخصیت اصلی نسخه اول بود و حالا اینجاست که به Mono کمک کند تا به انتهای مسیر برسد اما انتهای مسیر کجاست؟ برجی در آن‌سوی دیگر شهر.

تفاوت‌ها و شباهت‌ها

Six در این بازی یک شخصیت کنترل‌شده باهوش مصنوعی یا همان NPC است. گفتن هرچه سریع‌تر این نکته به دلیل این مهم است که برخلاف تریلرها و تصاویر بازی که گویا تجربه‌ای Co-Op را نوید می‌دهند، Little Nightmares II همچنان یک بازی تک نفره است اما جای نگرانی نیست، چون احتمالا سازندگان بازی برای این‌که بتوانند چنین هوش مصنوعی کارآمدی را برای Six طراحی کنند، پیر شده‌اند البته این قمار بزرگ ارزشش را داشته و اعتبار زیادی به بازی داده است. پس تنها نبودن کامل شما در نسخه دوم، یکی از تفاوت‌های اصلی آن با نسخه اول است.

گیم‌ پلی همچنان شامل حرکت در محیط، حل‌کردن معماها و مخفی ماندن از دیدرس دشمنان طراحی‌ شده است اما حالا چون دو نفر هستید، تعدادی از معماها با همکاری هوش مصنوعی و تعامل نزدیک با Six حل می‌شوند.

پنج محیط و مرحله اصلی در بازی وجود دارد که هرکدام از نظر فضاسازی و قصه محیطی که تعریف می‌کنند، منحصربه‌فرد هستند.

شاید نسخه اول را بازی کرده‌اید و فکر می‌کنید بخش‌های غذاخوری کشتی یا کتابخانه نسخه اول خیلی خاص و به‌یادماندنی بودند.

در این صورت باید مرحله مدرسه یا بیمارستان در نسخه جدید را ببینید تا متوجه شوید چقدر خلاقانه و زیبا می‌توان با یک گرافیک فانتزی، احساس دلهره و ترس روان‌شناختی عمیقی در بازیکن ایجاد کرد.

چراغ‌قوه یکی از ابزارهایی بود که در DLC نسخه اول معرفی شد، ولی حالا کاربرد واقعی خود را پیداکرده است.

علاوه‌بر این در عنوان امکان حمل سلاح نیز دارید! بله، حمل سلاح برای بازی که قرار است با قرار دادن بازیکن در موضع ضعف و ناتوانی حس ترسش را تشدید کند چیز عجیبی است ولی باید بدانید این سلاح‌ها مثل لوله‌ای که بزرگ‌تر و سنگین‌تر از خود قهرمان داستان به نظر می‌رسد در موقعیت و برهه خاصی از مرحله در اختیار بازیکن قرار می‌گیرند.

بعلاوه چون سنگین و بزرگ هستند، قهرمان داستان خیلی کند و به‌سختی می‌تواند به آنها ضربه بزند. درنتیجه زمان‌بندی درست برای شروع ضربه زدن فوق‌العاده مهم و حیاتی خواهد بود. حالا با این سلاح‌ها به چه چیز یا کسی می‌خواهید ضربه بزنید؟ سؤال خوبی است. خودتان بازی کنید تا پاسخ این پرسش را پیدا کنید.

در یک نگاه

بازی Little Nightmares II یک اکشن ماجرایی با گیم‌ پلی پلتفرمینگ و معمایی است که نباید فریب کلمه کابوس در عنوان آن را خورد یا به‌خاطر به کار برده شدن واژه ترسناک در توصیف فضای آن ترسید. یک فانتزی تاریک خوش‌ساخت با موسیقی و فضاسازی استثنایی و لحظاتی خاطره‌انگیز که به یاد می‌مانند. بازی ناجوری هیچ خشونت یا صحنه خشن ندارد و از رده سنی نوجوانان به بالا با خیال راحت می‌توانند هیجان آن را تجربه کنند و از داستان‌گویی زیبایش لذت ببرند.

مجید رحمانی - طراح مرحله بازی / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها