تهیه‌کننده فصل‌های مختلف «خانه ما» از دلایل موفقیت این اثر می گوید

«خانه ما » یک سند تاریخی اجتماعی است

«خانه ما» نام یکی از مستند-مسابقه‌های خانوادگی است که در آن سه خانواده در شیوه زندگی، مدیریت اقتصاد خانواده و... به مدت یک ماه با هم رقابت می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۰۰۶۱۲
به گزارش جام جم آنلاین، مسابقه خانه ما، جزو مسابقات یا همان رئالیتی‌شوهای موفق تلویزیون است، امتداد یک مسابقه تلویزیونی تا ۱۰فصل آن هم در وضعیت ناپایدار تولیدات فرهنگی، کار سختی است که حالا در مورد خانه ما به ثمر نشسته است. این امتداد موفقیت آمیز را در دو ساحت می‌شود بررسی کرد مسأله فرم و مساله مضمون و در انتها در هم تنیدگی این دو ساحت در جهت عرضه یک محتوای منسجم.امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و مدرنیته شدن زندگی‌ها تلویزیون نیز به یکی از ابزار مهم برای فرهنگسازی تبدیل شده است؛ خوشبختانه برنامه‌های امروزی نیز که مخاطب اصلی‌شان خانواده است از آن فضای تکراری سابق که یک کارشناس و مجری روبه‌روی هم بودند فراتر رفته است و ضمن ایجاد سرگرمی و هیجان سبب آموزش مفاهیم بسیار ارزشمندی که نیاز زندگی‌های امروزی است، می‌شوند.مستند - مسابقه خانه ما در همین شرایط کنونی اقتصادی و شیوع کرونا و دست و پنجه نرم کردن خانواده‌ها با آنها ساخته و نمایش داده شده و در پی آن است به مخاطب پیام دهد در شرایط کنونی هم می‌توان همچنان متنوع و خوب زندگی کرد.
 
به بیان دیگر خانه ما کمک می‌کند تا خانواده‌ها زندگی شادتر و خوشحال‌تری را کنار یکدیگر سپری کنند.همچنین حضور اقوام مختلف از عرب، کرد، فارس، جنوبی سبب شده است آداب و رسوم، افکار و اعتقادات شهرهای گوناگون به نمایش درآید و به این ترتیب اعضای جامعه با فرهنگ و آداب و رسوم جای جای ایران آشنایی پیدا خواهند کرد.برای بررسی این برنامه گفت‌وگویی با تهیه‌کننده آن، حسین افشار داشته‌ایم که در ادامه شرح آن را می‌خوانید.
 
 ویژگی برنامه خانه ما چیست؟ چه شد به فصل دهم رسیدید؟
 
برنامه خانه ما، یک مسابقه است اما فراتر از یک کار سرگرم‌کننده عمل می‌کند و با توجه به شرایط امروز که شرایط اقتصادی بی‌ثباتی داریم و مردم با گرفتاری‌های مالی زیادی دست و پنچه نرم می‌کنند، تلاش می‌کند یادآوری کند در هر شرایطی می‌توان زندگی را متنوع کرد؛ خانه ما به‌خصوص در شرایط کنونی و با توجه به شیوع ویروس کرونا و چالش‌های پیش‌روی خانواده‌ها تلاش می‌کند به آنها آموزش دهد خود را با این شرایط تطبیق دهند و از پس مشکلات برآیند. به بیان دیگر خانه ما یک سند تصویری تاریخی اجتماعی است. به این شکل که اگر سال‌ها بعد بخواهند به سبک زندگی مردم دهه۹۰ نگاهی بیندازند از روی مستندها و فیلم‌ها نمی‌توان فهمید مردم چطور زندگی می‌کردند، اما خانه ما می‌تواند به عنوان یک سند تاریخی از آداب و رسوم، افکار و انتخاب اقوام مختلف کشور از پهنه‌های جغرافیایی متفاوت باشد؛ بنابراین ما حتی می‌توانیم تا ۱۰یا ۲۰سال آینده هم به ساخت این برنامه ادامه دهیم و امیدواریم مخاطب آنقدر کشش داشته باشد تا سرمایه‌های خوبی جذب و اقدام به ساخت کنیم.
 
 به نظر شما کدام‌یک از وجوه خانه ما سبب جذب مخاطب شده است؟
 
عموما رئالیتی‌شوها مانند سریال‌ها جذابیت خود را دارند و به دلیل این‌که ساختار و طراحی خوبی دارند در جذب مخاطب موفق عمل می‌کنند. خانه ما، از این دو نکته مهم بهره‌مند است و مسیر خودش را به‌خوبی طی می‌کند و از نکاتی مانند طراحی، جذابیت، شخصیت‌ها و کاراکترهای بسیار خوبی بهره‌مند است.
 سختی کار با یک گروه بزرگ و سفر به شهرهای مختلف در زمان شیوع کرونا چطور است؟
غالبا ساخت رئالیتی‌شوها با سختی‌های زیادی همراه است. کار ما هم مستثنا نیست، چراکه عوامل گروه ما ۲۵تا ۳۰نفر هستند که با افراد شهرهای مختلف یک گروه ۴۰تا ۴۵نفره را تشکیل می‌دهند، اما خوشبختانه هماهنگی عوامل ساخت این برنامه با یکدیگر سبب شده است یک کار گروهی بسیار خوب شکل گیرد و ما بتوانیم از پس کار برآییم.
 
 عموما چه تیم‌هایی سراغ ساخت چنین برنامه‌هایی می‌روند؟
 
عموما تیم‌هایی که پای کار ساخت مجموعه‌های ریالیتی‌شو می‌روند، عوامل و تیم‌هایی از مستندسازان هستند، چراکه برنامه‌سازان حوزه برنامه‌های ترکیبی به دلیل سختی ساخت این برنامه و دستمزدهای بالایی که برای ساخت این پروژه‌ها دارند سراغ ساخت این برنامه‌ها نمی‌روند و غالبا این بچه‌های مستندساز هستند که سراغ ساخت چنین مجموعه‌هایی می‌آیند، چراکه هم از ظرفیت بیشتری برخوردارند و هم دستمزدشان با توجه به نرخ سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها تعیین می‌شود.
 
چرا خانه ما مدام در حال تغییر شبکه برای پخش است؟
 
خانه ما به دلیل جذابیت‌هایی که دارد از طرف شبکه‌های مختلف برای پخش مورد اقبال قرار می‌گیرد، اما باید بگویم ما شبکه پخش‌مان را عوض نکردیم و شبکه‌های مختلف بازپخش برنامه اصلی را پخش می‌کنند. ما ابتدا در شبکه نسیم کار پخش را شروع کردیم که به دلیل تبلیغ و زمان پخش و تداخل با برنامه‌های شبکه که در اولویت پخش بودند و از طرفی استقبال شبکه دو و تبلیغ مناسب این شبکه برای برنامه،  پخش ما از طریق شبکه۲ ادامه پیدا کرد.
 
 تاکنون افراد مختلفی، کارگردانی این پروژه را به عهده داشته‌اند. این اتفاق را منجر به پویایی برنامه می‌دانید یا ضعف؟
 
این اتفاقات برای پویایی برنامه رخ داده و هیچ مشکلی از طرف کارگردان یا عوامل برنامه‌ساز نبوده است، حتی گروه کارگردانی قبل با گروه کارگردانی بعدی همکاری خوبی داشته‌اند و به یکدیگر در مربیگری و ساخت و پردازش برنامه کمک کرده‌اند تا بتوانند با نوآوری کار کنند، لذا این اتفاق به دلیل نوآوری و استفاده از ایده‌های نو در این مجموعه رخ داده است.

نیلوفر جعفری خبرنگار / قاب کوچک ویژه نامه روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها