«تپش» از کلاهبرداری در قالب فروش آنلاین در اینستاگرام و تلگرام گزارش می‌دهد

ادمین‌های شیادی

برخوردشان با مشتری دو رو دارد. یک روی آن وقتی است که مشتری سفارش می‌دهد و روی دیگر وقتی است که مشتری می‌فهمد سرش کلاه رفته است.
کد خبر: ۱۲۹۸۴۷۲
به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین، آن موقع است که هیچ شناختی از ادب و احترام در برابر مشتری ندارند و حتی او را تهدید هم می‌کنند. نوع برخوردشان با مشتری هم به‌گونه‌ای است که مالباخته فکر می‌کند ،آنها با حاشیه‌ای امن کلاهبرداری‌ها را انجام می‌دهند. درست حدس زده‌اید ، منظورمان صفحات اینستاگرامی است که این روزها در قالب فروش آنلاین کالا کلاهبرداری می‌کنند و هر روزه پرونده‌هایی در این رابطه در پلیس فتا تشکیل می‌شود.
 
امسال با شیوع کرونا و خانه‌نشینی هموطنان، بازار فروش‌های آنلاین داغ شد و مجرمانی که با فعال شدن رمز یک بار مصرف کار و کاسبی‌شان با فیشینگ کساد شده بود ، سراغ کاربرانی رفتند که به راحتی اعتماد کرده و پول خود را دو دستی تقدیم آنها می‌کنند. این مجرمان با راه‌اندازی صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی‌، تور خود را در این دو شبکه اجتماعی پهن کرده و برای شکار طعمه منتظر می‌مانند. آنها برای ترغیب کاربران برای خرید از آنها قیمت اجناس را پایین‌تر از قیمت بازار اعلام می‌کنند. برای فروش کالا هم کلی وعده و وعید می‌دهند اما بعد از دریافت پول و اعتراض مشتری برای دریافت نکردن کالا ، فحاشی به او و مسدود کردن اکانتش کمترین کاری است که می‌کنند. از شکایت هم نمی‌ترسند و عجیب اینکه گاهی حتی خودشان به مشتری پیشنهاد می‌دهند که به پلیس فتا شکایت کنند .
 
فحاشی به جای پاسخ
 
یکی از قربانیان این صفحات می‌گوید: چند مدتی قبل اقدام به خرید از یک صفحه اینستاگرامی پر‌مخاطب کردم. در این صفحه اکانت تلگرامی برای خرید ثبت شده که من به آن اکانت پیام دادم و موجودی کالایی که می‌خواستم را پرسیدم. آنها هم پاسخ دادند که لباس‌ها موجود هستند و باید پول را واریز کنم تا سفارشم ارسال شود. در پیام چت بدون این‌که من بپرسم ذکر کردند که ارسال کالا رایگان است. من هم ۵۹۲ هزار تومان برای کالاهای درخواستی واریز کردم.
 
اما پس از واریز پول، گفتند قیمت‌ها تغییر کرده و باید برای هر کالا مبلغ اضافی بریزم و هزینه ارسال را هم واریز کنم تا به سفارشم رسیدگی شود. من اعتراض کردم که چرا هنگام واریز اطلاع ندادند‌ قیمت‌ها تغییر کرده و هزینه ارسال رایگان است، ولی جواب درستی نگرفتم. به صفحه اینستاگرام پیام دادم و آنها هم پس از یک مکالمه کوتاه سریع مرا مسدود کردند. متوجه شدم صفحه قصد فروش ندارد. کمی سرچ کردم و دیدم تعداد زیادی از کاربران هم در دام ادمین این صفحه گرفتار شده‌اند و بعد از واریز پول یا به آنها گفته شده کالا موجود نیست یا گفته شده دوباره پول بریزید و نه‌تنها کالایی برایشان ارسال نشده بلکه به آنها فحاشی هم شده است.
بنابراین تصمیم گرفتم با شماره‌ای که از صفحه اینستاگرامی درج شده بود، تماس بگیرم، ماجرا را تعریف کردم و درنهایت آقایی که پشت خط بود گفت من به مدیر فروش می‌گویم تا یک سال به سفارش شما رسیدگی نکند. بروید شکایت کنید ،به جایی نمی‌رسید. در پایان هم با فحاشی قطع کرد. به پلیس فتای تهران که رفتم متوجه شدم از این صفحه شکایت‌های زیادی مطرح شده است.
 
کالای دست دوم به جای نو
 
همیشه اینطور نیست که کالایی ارسال نشود، گاهی کالا ارسال می‌شود اما با آنچه خریدار دیده و سفارش دارد ، فرق دارد و برخی کلاهبرداران حتی اجناس دست‌دوم را به جای نو می‌فروشند. بلایی که بر سر محسن آمد. او می‌گوید: یک دریل از صفحه‌ای اینستاگرامی به قیمت خوب خریدم . سه روز بعد کالا را تحویل گرفتم اما در اولین روز کار با آن سوخت. وقتی آن را به تعمیرگاه بردم متوجه شدم جنس دست‌دوم به من فروخته‌اند. با ادمین صفحه اینستاگرامی تماس گرفتم که مدعی شد من رسید دریافت کالا به صورت سالم را امضاء کرده‌ام و او هیچ تعهدی ندارد. 
 
کلاهبرداری به بهانه فروش قسطی
 
 سینا هم قربانی دیگر این صفحات جعلی است. البته پرونده او به سرانجام رسید و مرد کلاهبردار دستگیر شد. او درباره شگرد مرد کلاهبردار می‌گوید: در حال خرید جهیزیه دخترم بودم که یک روز در اینستاگرام با صفحه‌ای رو‌به‌رو شدم که جهیزیه قسطی می‌فروخت. در دایرکت پیام دادم. فروشنده مدعی شد‌، صفحه متعلق به یک خیریه است که برای کمک به نوعروسان راه‌اندازی شده و ده درصد خرید را نقد دریافت می‌کنند و ۹۰ درصد بقیه را قسطی با سود ۴‌درصد می‌گیرند. ۵۰ میلیون تومان خرید کرده و پنج میلیون تومان به کارتی که اعلام شده بود واریز کردم. قرار شد تا یک هفته خریدها برایم ارسال شود. ده روز گذشت اما کالایی ارسال نشد . خواستم از  صفحه درباره ارسال نشدن کالاها بپرسم که متوجه حذف آن صفحه شدم . به پلیس فتای اصفهان رفتم و شکایت کردم که ماموران بعد از چند روز تماس گرفتند و خبر دادند مرد کلاهبردار دستگیر شده است. 
 
رفتارهای مشترک کلاهبرداران
 
این کلاهبرداران در برابر مشتری اغلب رفتار و کلیدواژه‌های مشترکی دارند که توجه به آنها می‌تواند شما را از تله آنها دور کند. فروش محصول با قیمت پایین‌تر از بازار راهی برای ترغیب مشتری است.  در تبلیغات ویژگی یا فوایدی برای آن ذکر می‌شود که باور‌کردنی نیست و با قیمت آن همخوانی ندارد. اصرار به پرداخت فوری یا پرداخت به وسیله انتقال الکترونیکی یا خدمات مخابراتی به بهانه این‌که این کالا در حال تمام شدن است، از
دیگر شگرد مشترکشان است. با این شلوغ کاری قصد دارند ذهن شما را از احتمال کلاهبرداری دور کنند.
 
نداشتن درگاه مطمئن پرداخت و روش کارت به کارت هم از روش‌های کلاهبرداری است. این کلاهبرداران از کارت‌های اجاره‌ای معتادان استفاده می‌کنند تا ردی از خود باقی نگذارند. سعی کنید از سایت‌هایی خرید کنید که درگاه امن بانکی دارند.  این مجرمان برای این‌که طعمه شکایت نکند مبالغی تا حدود ۲۰۰ هزار تومان را به صورت پیش پرداخت می‌گیرند تا شکایت علیه‌شان به‌صرفه نباشد. 
 
چطور باید شکایت کرد
 
کسانی که در دام این افراد افتاده‌اند می‌توانند با مراجعه به دادسرا و پلیس فتا شکایتی با عنوان کلاهبرداری مطرح کنند و خواستار پیگیری پرونده خود باشند. اما می‌توان به آن حقوقی هم نگاه کرد و دادخواست الزام به انجام تعهد را مطرح کنند . مبلغ کلاهبرداری اگر کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد باید در شورای حل اختلاف طرح‌دعوی کنید اما اگر بیش از این مبلغ باشد باید به دادگاه مراجعه کنید.
 
هشدار پلیس فتا به کاربران اینستاگرام
سرهنگ داوود معظمی گودرزی،‌ رئیس پلیس فتای تهران
 
 با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و نظر به توصیه‌های مکرر مسؤولان بهداشتی مبنی بر عدم ترددهای غیر‌ضروری در سطح معابر عمومی و رعایت قرنطینه خانگی به منظور پیشگیری از شیوع و انتشار کرونا ویروس ، سطح تمایلات هموطنان مبنی بر ثبت سفارش و خرید اقلام مورد نیاز روزمره از سایت‌های فروشگاهی افزایش یافته است.
 
پرونده‌ها و شکایت‌های ارجاعی به این پلیس حکایت از کلاهبرداری با استفاده از سایت‌ها و صفحات اینستاگرامی جعلی فروش دارد. تعدادی افراد سودجو و کلاهبردار با سوءاستفاده از موقعیت پیش‌آمده، طراحی سایت‌های فروشگاهی جعلی‌، انجام تبلیغات فریبنده در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ فروش کالاها و خدمات مورد نیاز مردم با قیمت‌های پایین‌تر از عرف بازار، اعتماد کاربران را به خود جلب کرده و بدین ترتیب مرتکب کلاهبرداری می‌شوند.
 
این کلاهبرداران پس از ثبت سفارش کالا و دریافت وجوه عموما یا کالا و اقلام سفارش داده شده را برای مشتریان ارسال نمی‌کنند یا با کلاهبرداری اقلام تقلبی را برای متقاضیان می‌فرستند. این افراد معمولا پس از دریافت پول، شماره افراد را مسدود (بلاک) می‌کنند. مشتریان نیز که هیچ آدرس و نشانی از آنها به‌جز یک شماره تماس یا آیدی در شبکه‌های اجتماعی ندارند  به پلیس فتا مراجعه می‌کنند. هموطنان هنگام ثبت سفارش کالا و اقلام مورد نیاز از سایت‌های فروشگاهی مجاز و دارای نشان اعتماد الکترونیکی خرید مطمئن شده و سپس خرید کنند. هنگام ثبت سفارش حتما با مراجعه به نشان‌های نماد فروشگاهی از مدت اعتبار، موقعیت مکانی و شخص صاحب امتیاز اطلاعات لازم را کسب و سپس سفارش را ثبت کنند.

مجید غمخوار / ضمیمه تپش روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها