محققان موسسه فدرال پلی تکنیک لوزان(EDFL) فناوری جدید کاوش عروقی را توسعه داده‌اند که می‌تواند کاوش در قسمت‌هایی از بدن که تاکنون هرگز قابل دسترسی نبوده‌اند، ممکن کند.
کد خبر: ۱۲۹۷۴۷۴

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا، "لوسیو پانکالدی" دانشجوی دکترا و "سلمان ساکار" استادیار موسسه لوزان این دستگاه جدید را ابداع کرده‌اند که با استفاده از انرژی هیدروکینتیک، ابزارهای پزشکی را به مکان‌های بسیار ظریف در بدن انسان می‌رساند.

قسمت‌های زیادی از مغز و قسمت‌هایی از رگ‌ها و عروق به دلیل بزرگی وسایل پزشکی تاکنون کاملاً دور از دسترس پزشکان بوده است، اما این فناوری جدید از جریان خون برای رسیدن به مویرگ‌ها استفاده می‌کند.

در حال حاضر پزشکان با استفاده از سیم‌ها و از طریق کاتتر به عروق بیماران دسترسی پیدا می‌کنند. با این حال، این کاتترها نمی‌توانند دسترسی به مناطق ظریف در بدن انسان را فراهم کنند.

این دستگاه، نوک مغناطیسی و بدنه‌ای بسیار انعطاف پذیر دارد. این انعطاف پذیری که توسط زنجیره‌های پلیمری ایجاد شده است، باعث می‌شود نوک مغناطیسی آن به راحتی از رگ‌ها و مویرگ‌ها عبور کند.

محققان در مقاله خود اشاره کردند: فناوری ما توانایی بهبود روش‌های پیشرفته را دارد، زیرا قابلیت دستیابی را افزایش می‌دهد، خطر آسیب را کاهش می‌دهد، سرعت مداخلات با کمک ربات را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و امکان استفاده همزمان از چندین سیم را از طریق یک استاندارد فراهم می‌کند.

بزرگترین مزیت این فناوری دسترسی پزشکان به مناطق جدید در بدن انسان است. متخصصان پزشکی با استفاده از ربات‌های جراحی و فناوری تصویربرداری پزشکی از نظر تئوری می‌توانند سیستم‌های عروقی بیماران را ترسیم کرده و یا در اعماق بدن بیماران اقدامات پزشکی بسیار دقیقی انجام دهند.

تاکنون این دستگاه در سیستم ریزعروق مصنوعی در دانشکده مهندسی "EPFL" آزمایش شده است. با اثبات موفقیت‌آمیز مفهوم این دستگاه، گام بعدی، آزمایش روی حیوانات همراه با تصویربرداری پزشکی برای بررسی بیشتر این دستگاه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها