صدقه برای سلامتی ولی عصر ارواحنا فداه

آثار صدقه برای امام زمان علیه السلام

مهم ترین جزء ایمان در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام چیست؟

اهمیت فرهنگسازی احسان و نیکوکاری در جامعه

احسان و نیکوکاری یکی از اصول اساسی ارزش ها در جامعه اسلامی است و براین اساس خداوند در قرآن همگان را به انجام این مهم فرمان داده است.
کد خبر: ۱۲۸۹۸۵۱

اهمیت فرهنگسازی احسان و نیکوکاری در جامعه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر؛ آنچه از آیات قرآن به دست می آید این است که احسان، نوعی گذشت از حق شخصی و ایثار است به همین دلیل مولای متقیان علی علیه السلام می فرماید: " مهمترین جزء ایمان احسان به مردم است. "

یک شهروند گیلانی در این زمینه می گوید: در جامعه ای که بر مبنای الگوی اسلامی و مکتب علوی تشکیل شده مسلمان نمی تواند در برابر نیازها و گرفتاری های برادران دینی خود بی تفاوت باشد بلکه با احساس مسئولیت در پی کمک و رفع مشکلات آنان خواهد بود.

زهرا صادقی افزود:  پس از اجرای حکم خدا و پیاده کردن احکام الهی خدمت به محرومان از شیرین ترین عبادت ها و سنت پیامبر و معصومان علیهم السلام بوده است.

وی تاکید کرد: با نیکوکاری، بذل و بخشش از مال حلال می توان شرافت و بزرگی در دنیا و فضیلت و رستگاری روز قیامت را به دست آورد.

این شهروند که خود را معلم معرفی می کند، اذعان داشت: یکی از مهمترین تعالیم فردی و اجتماعی در اسلام و بلکه همه ادیان، رسیدگی به بینوایان و بیچارگان است.

دیگر شهروند گیلانی گفت: احسان و نیکی به دیگران مانند دیگر اعمال نیکو آثار و برکاتی چون ایمنی از خطرات قیامت، خشنودی خداوند و ثوابی معادل رزمندگان و شهیدان بدر و احد به همراه دارد.

 

نصرت الهی از آثار بخشش و احسان به نیازمندان است

امیر رضا محمدی افزود: یکی از آثار بخشش و احسان به نیازمندان، نصرت الهی است که در دنیا و آخرت شامل حال آدمی می شود.

وی اظهارداشت: امام حسن مجتبی علیه السلام نیز در مکتب علوی همه را از خوان کرم خویش بهره مند می ساخت و هیچ گاه سائلی را از خود نمی راند و هرگز پاسخ " نه " به نیازمندان نمی فرمود.

وی گفت: فقر یکی از عوامل مهم در نابودی جامعه است زیرا فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، بیماری، بی سوادی، فقر عاطفی و روحی و به طور کلی کاستی در همه زمینه ها را به دنبال دارد بنابراین این کمبود ها تعادل را در انسان از بین می برد.

وی اظهارداشت: وقتی که انسان نتواند از راه درست تعادل را در خود ایجاد کند و به نیازهای خویش پاسخ دهد به ناچار ارزش های دینی و اخلاقی را نادیده گرفته و به مفاسدی همچون دزدی، بی بند و باری، قتل و غیره روی می آورد، این کارها نه تنها فرد را به هلاکت می رساند بلکه جامعه را نیز نابود می‏ کند.

محمدی یادآورشد: قوانین حقوقی و اخلاقی اسلامی از قبیل خمس، صدقه، توجه به یتیمان، محرومان و غیره در جامعه اجرا شود فقر خود به خود ریشه کن می شود به همین جهت مبارزه با فقر و تکاثر و از بین بردن فاصله طبقاتی از برنامه های اصولی اسلام است.

به هر ترتیب احسان در جامعه یکی از اصول مورد توجه همه شریعت ها و سنت ها به ویژه اسلام در طول تاریخ بوده  است، اسلام در راستای تحقق بخشیدن به هدف احسان در جامعه برنامه هایی را به اشکال حقوقی و اخلاقی تنظیم کرده است.

 از دیدگاه اسلام  احسان در جامعه به دلیل اینکه زمینه های نابودی جامعه را از بین می‏ برد و بستری مناسب برای حیات جامعه فراهم می کند، از اهمیت ویژه‏ ای برخوردار است.

امام جمعه موقت رشت در این باره می گوید: احسان و نیکوکاری از جمله مفاهیم ارزشمندی که در آموزه های دین اسلام مورد توجه قرار گرفته و به این مهم سفارش شده است.

اهمیت فرهنگسازی احسان و نیکوکاری در جامعه

حجت الاسلام یوسف صدیق عربانی افزود: احسان و نیکوکاری دارای مصادیق فراوانی در حوزه های گوناگون ارتباط خدا با انسان، ارتباط انسان با خدا، ارتباط انسان با خود و ارتباط  انسان با دیگران است.

وی اظهارداشت: "احسان " از ریشه " حُسن " و در لغت به دو معنای انعام بر دیگران و احسان در عمل به این معنی که کسی عمل نیکویی را بیاموزد یا عمل نیکی را انجام دهد، به کار رفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در فرهنگ اسلامی احسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، این واژه و مشتقاتی نظیر آن در قرآن فراوان به کار رفته است.

وی افزود:  در منابع اسلامی نیز احسان حوزه بسیار گسترده ای از احادیث شیعه و سنی و مباحث تفسیری، فقهی، اخلاقی، عرفانی و کلامی را به خود اختصاص داده است.

صدیق عربانی اظهارداشت:  احسان به صورت یکی از مفاهیم بنیادین و پر دامنه اسلام هر چند بیش از همه در گستره اخلاق به کار رفته است اما قلمروی معنایی آن بسیار گسترده است.

وی اذعان داشت: در قرآن به عنوان یکی از منابع مهم دین اسلام احسان به سه معنای انجام دادن کار نیک، نیکی کردن به دیگران و انجام دادن نیکو و شایسته یک کار در شکل کامل آن به کار رفته است تامل در آیات قرآن نشان می دهد که احسان، جامع هر گونه خیر است.

 

احسان و نیکوکاری باعث تعدیل ثروت در جامعه شده و نظام طبقاتی را از بین می برد

بدون شک از کوچکترین و بنیادی ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده تا بزرگترین نهاد یعنی جامعه بشریت همگی در استمرار حیات خویش به کمک های مادی و معنوی افراد خود نیازمندند به همین جهت در طول تاریخ هرگاه جامعه ای پدید آمده افراد آگاه و صاحب نظر به وضع تکالیفی برای مردم در برابر اجتماع یا به عبارتی دیگر قوانین اجتماعی پرداخته اند.

با تمام پیشرفت‏ های تمدن بشری در عرصه های گوناگون هنوز هم هیچ جامعه دینی یا غیر دینی و هیچ علم اجتماعی و اقتصادی روز نیاز جامعه را به افراد خود، انکار نمی کند  از این گذشته اگر جوامع در اعصار قبل به این مسئله کمتر توجه می کردند ولی امروزه به دلیل پیچیدگی و پیشرفت جوامع، این مسئله از جمله مباحث پیش پا افتاده ای است که همه به آن توجه دارند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: اسلام در راستای تحقق بخشیدن به هدف احسان در جامعه قوانین حقوقی و اخلاقی وضع کرده است.

ناصر عاشوری افزود: قوانینی که به عنوان وظیفه بر عهده افراد جامعه گذاشته شده، قوانین حقوقی نام دارد اگر افراد جامعه در انجام این وظایف کوتاهی کنند نه تنها به عواقب ناگوار آن در دنیا دچار می شوند بلکه در آخرت نیز مورد مواخذه قرار می گیرند در این رابطه می‏ توان به قوانین پیرامون خمس، زکات، انفال و غیره اشاره کرد.

وی اظهارداشت: برخی از قوانین نیز با تاکید بر اصول ارزشی و باید و نباید های اخلاقی پایه ریزی شده که قوانین اخلاقی نام دارد، در صورتی که افراد جامعه در انجام این وظایف کوتاهی کنند در آخرت مواخذه نخواهند شد ولی از نتایج گوارای آن در دنیا و آخرت محروم می مانند در این رابطه می توان به سفارش اسلام درباره عفو و گذشت نسبت به دیگران، یاری کردن دیگران، محبت به دیگران و غیره اشاره کرد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‏ های اخلاقی و حقوقی اسلام در راستای تحقق بخشیدن به هدف احسان در جامعه تنها به مسلمانان محدود نمی‏ شود بلکه درباره احسان به غیر مسلمانان هم سفارشاتی دارد.

وی ادامه داد: احسان و نیکوکاری باعث تعدیل ثروت در جامعه و نظام طبقاتی را از بین می برد، دوستی و صمیمیت را بین افراد جامعه ایجاد و آمرزش گناهان انسان را باعث شده و در نتیجه سعادت و عاقبت به خیری انسان های نیکوکار در دنیا و آخرت را تضمین و باعث محبوبیت وی در پیشگاه خداوند می شود.

عاشوری یادآورشد: این آثار در صورتی نصیب انسان خواهد شد که رسیدگی و کمک به انسان های نیازمند برای رضای خداوند باشد و از ریا، خودنمایی، آزار، اذیت و منت گذاری به جد پرهیز شود.

به هر حال در فرهنگ شکوهمند اسلام، انفاق در راه خدا از مصاديق احسان شمرده شده و روايات و آيات بسياري در تاکيد آن آمده است، قرآن مجيد اجر و مزد انفاق در راه خدا را هفتصد برابر بيشتر مي داند. انفاق عملي محبوب خداوند و داراي اجر فراوان است، انفاق باعث مي شود در هنگام مرگ و در روز قيامت، ترس و اندوه از انسان دور شود.

همچنين پاداش احسان، ويژه افراد معين نيست و همه مردمان در برابر انفاقي که مي کنند به پاداش عمل خود مي رسند .پس انفاق کنيم تا توشه اي نيکو براي لحظات سخت خود پيش فرستيم.

اهمیت فرهنگسازی احسان و نیکوکاری در جامعه

اخلاص مهمترين شرايط انفاق است

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان نیز اخلاص را از مهمترين شرايط انفاق دانست و گفت: چنانچه نيت انسان براي خدا خالص باشد خداوند چنان اجري به انسان مي دهد که در باورها نگنجد و هر چه اخلاص بيشتر باشد، شايستگي براي پاداش هم بيشتر مي شود.

حجت الاسلام جمال یاری همچنین خدمت به مردم را یکی از راه های عبادت خداوند ذکر کرد و افزود: احسان و نیکوکاری پایه های جامعه اسلامی را مستحکم می سازد.

وی همچنین اظهارداشت: احسان و نیکوکاری از والاترین جنبه های اکرام انسانی بوده و فلسفه اصلی آن رابطه ای ظریف با تربیت انسان دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: کمک به نیازمندان باعث آرامش دل ها می شود و  همچنین با گام برداشتن در مسیر خیر می توان به ساحل آرامش رسید.

وی افزود: افزایش روحیه همکاری در جامعه اسلامی و افزایش صمیمیت و همدلی در میان مردم از آثار احسان و نیکوکاری است و در این زمینه باید اهتمام مردم را بیشتر از گذشته جلب کرد.

یاری در ادامه بر ضرورت فرهنگسازی احسان و نیکوکاری در جامعه تاکید کرد و اذعان داشت: این مسئله علاوه بر ارزش دینی و اخلاقی از ارزش اجتماعی فراوانی نیز برخوردار است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت نیز گفت: افزايش روحيه همكاري در جامعه اسلامي و افزايش صميميت و همدلي در ميان مردم از آثار احسان و نيكوكاري است.

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه آثار احسان و نيكوكاري در آيات و روايات به وفور اشاره شده است، افزود: قلمروي احسان و نيكوكاري در همه عرصه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي است.

وی با اشاره به اینکه احسان و نيكوكاري زينت بخش جامعه اسلامي  است، اظهار داشت: اين مسئله صداقت و درستكاري را در جامعه رواج می دهد و زمينه ساز تكامل انساني و پيشرفت جامعه می شود.

اهمیت فرهنگسازی احسان و نیکوکاری در جامعه

افزايش روحيه همكاري در جامعه از آثار نيكوكاري است

عضو شورای اسلامی شهر رشت بر ضرورت فرهنگسازي احسان و  نيكوكاري در جامعه تاكيد كرد و گفت: اين مسئله با دارا بودن ارزش ديني و اخلاقي از ارزش اجتماعي فراوانی نیز برخوردار است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه احسان و نیکوکاری پایه‌های جامعه اسلامی را مستحکم می کند، ادامه داد: احسان و نيکوکاري از والاترين جنبه هاي اکرام انساني بوده و فلسفه اصلي آن رابطه ای ظريف با تربيت انسان دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی کلانشهر رشت با اشاره تبعات مثبت احسان و نیکوکاری در جامعه گفت: رشد اخلاقی و ایجاد احساس رضایت در جامعه، از میان رفتن تضادهای اجتماعی و ایجاد ثبات، ایجاد آرامش روانی در جامعه از جمله آثار مثبت احسان و نیکوکاری در جامعه است.

وی نقش رسانه ها را در ترویج فرهنگ نیکو کاری تاثیرگذار دانست و اظهارداشت: تنوع رسانه ها و تاثیرات آنها شرایطی را فراهم کرده که می توان با استفاده از آنها فرهنگ و ارزش های مورد نظر را در جامعه گسترش داد.

شیرزاد ادامه داد: از این رو برای گسترش فرهنگ احسان و نیکوکاری باید از رسانه ها کمک گرفت و با تامین محتوای لازم و با روش های مناسب برای ترویج نوع دوستی و نیکوکاری اقدام کرد.

وی از نقش رسانه ملی در گسترش فرهنگ احسان و نیکوکاری گفت: صدا و سیما با ارائه برنامه هایی با محتوای مناسب به کودکان می تواند ضمن آشنا کردن آنها به ارزش و اهمیت نوع دوستی و آثار مادی و معنوی آن برای جامعه در راستای ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری به صورت موثری عمل کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه در آستانه سال جدید باید به فکر دردمندان و اقشار کم‌ درآمد جامعه بود، یادآور شد: مردم ولایتمدار شهر رشت همه ساله در جشن احسان و نیکوکاری به بهترین شکل نیازمندان را یاری می کنند و امسال نیز به طور یقین در این زمینه حضوری باشکوه و فعال خواهند داشت.

مدیر کل کمیته امداد گیلان در این زمینه گفت: این نهاد انقلابی در خدمت به محرومان موفقیت چشمگیرى داشته و باعث فقر زدایى و اشتغال‌زایی در جامعه شده است.

حسین علیمحمدی با تصریح اینکه احسان به معنای انجام دادن عمل نیک است و از جایگاه خاصی برخورد دار است، افزود: در مبحث احسان گاه احسان فردی مطرح بوده که همان احسان به نفس است و شامل اطاعت از دستورات الهی و انجام اعمال صالح و خودداری از گناهان و معاصی است و گاهی احسان اجتماعی مطرح است که شامل بخشش های مادی و معنوی و رسانیدن خیر و نیکی به دیگران است.

کمیته امداد مظهر و مصداق بارز ترویج احسان و نیکوکاری است

وی اظهارداشت: کمیته امداد مظهر و مصداق بارز ترویج احسان و نیکوکاری است و بخشی از نیازهای قشر محروم جامعه را برطرف می‌ کند که این مهم قابل تقدیر است.

یکی از اوامر مهم الهی " عدل و احسان " است چرا که احسان بهترین زمینه های روحی، عاطفی، هم دردی و هم دلی را برای اقامه عدل فراهم می سازد از این رو خداوند مومنان را به دادگری و رعایت عدل و انصاف در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی فرمان می دهد که نیکوکاری پیشه سازند و به یکدیگر نیکی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها