عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

تعطیلی دو هفته ای خوب است اگر...

یک عضو کمیته علمی ستاد مقابله کرونا می گوید اگر وضعیت کنونی کنترل نشود به زودی با یک فاجعه ملی روبرو خواهیم شد.
کد خبر: ۱۲۸۷۱۹۷

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر محمدرضا صالحی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: دو بحث در رابطه با واکسن کووید 19 وجود دارد، به خصوص واکسنی که در ایالات متحده ساخته شده است. بحث اول مربوط به این می شود از مدت زمانی که فرد پس از دریافت واکسن مورد بررسی قرار گرفته فقط سه ماه می گذرد.

صالحی افزود: این مدت سه ماهه برای اینکه گفته شود واکسن ایمنی پایداری را ایجاد می کند بسیار کم است. احتمال اینکه این واکسن ها نیاز به تجویز مکرر داشته باشد وجود دارد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با اظهارنظر یکی از مسئولان سازمان پیشگیری و کنترل بیماری های واگیردار آمریکا مبنی بر اینکه کرونا با واکسن های ساخت آمریکا ریشه کن خواهد شد گفت: کمپانی های داروسازی این کشور برای واکسن کرونا هزینه زیادی کرده اند. این هزینه های هنگفت برای تبلیغات و مطالعات صرف شده است. اگر این واکسن به مرحله تایید نهایی برسد این کمپانی های بزرگ داروسازی برای چندین سال و حتی برای یک دهه درآمدهای هنگفتی خواهند داشت.

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا ادامه داد: اما دومین بحث در رابطه با واکسن کرونا به عوارض طولانی مدت آن مربوط می شود. بسیاری از این واکسن ها برای اینکه در سطح دنیا مورد استفاده عمومی قرار بگیرند نیازمند سال ها پیگیری هستند تا تایید نهایی و واقعی را بگیرند. اما با توجه به اینکه پاندمی  کووید 19 بازار گرمی دارد و اضطراب زیادی در جوامع بشری به وجود آورده کارها خیلی سریع برای این واکسن انجام می شود.  در واقع این تسریع در ساخت واکسن کرونا برای این است که از اضطراب جهانی کاسته شود.

وی اذعان داشت: چند مرکز بزرگ در ایران در حال کار کردن بر روی واکسن ایرانی هستند. محققان ما نیز سعی می کنند به دنبال ساخت واکسنی باشند که با حداقل عوارض و بیشترین اثر باشد.

صالحی در ادامه گفت: اعتقاد من بر این است واکسن هایی که در آمریکا و یا در هر جای دیگری که ساخته می شود برای اینکه مورد تایید قرار بگیرد نیاز به زمان بیشتری دارد. آزمایشات بیشتری باید انجام شود و تریال های بالینی نیز باید افزایش یابد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی در رابطه با افزایش تعداد مبتلایان در ایران و ارتباط آن با جهش ویروس بیان داشت: جهش ابتلا در ایران را مرتبط با جهش ویروس نمی دانم. البته بدان معنا نیست که جهشی رخ نداده. ما در اواخر تابستان با یک جهش ویروس روبرو شدیم اما تمام داستان مرتبط با این جهش نیست. مدیران بهداشت و درمانی ما باید سعی کنند با روش هایی چرخه انتقال ویروس را بشکنند و تقصیرات را گردن موتاسیون های ویروس نیندازند.

صالحی درباره تعطیلی دو هفته ای تهران و تاثیر آن بر روی کنترل پاندمی کنونی در کشور یادآور شد: اگر این دو هفته تعطیلی منجر به این شود که افراد از خانه بیرون نیایند، مراکز فروش و تجمع داخل شهرها بسته و راه های بین شهری نیز کاملا مسدود شود و البته محدودیت های ترافیکی سنگینی داخل شهرها به وجود بیاورند آنگاه می توانیم این تعطیلی را یک شروع خوب برای کنترل بیماری قلمداد کنیم.

وی تاکید کرد: البته شرط دیگر مفید بودن این تعطیلی دو هفته ای این است که بعد از پایان این تعطیلات محدودیت ها به صورت ناگهانی برداشته نشود. در واقع این محدودیت ها با هدف گذاری و تدریجی باید رفع شود.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره شیوع کرونای راسویی در شمال اروپا نیز گفت: کووید 19 این واقعیت را ثابت کرد که می تواند به راحتی از مرزها عبور کند. اگر ما به دستورالعمل های بهداشتی و درمانی پایبند نباشیم ممکن است این کرونای جهش یافته در بدن راسو به اقصی نقاط دنیا از جمله کشور ما هم برسد.

وی گفت: نکته بسیار مهم این است که احتمال جهش ویروس چه در رفتارهای تهاجمی و چه در رفتارهای انتقالی وجود دارد. هر کدام از اینها می تواند باعث تشدید میزان ابتلا شود و یا برعکس، در نقطه مقابل کاهش میزان ابتلا را رقم بزند. متاسفانه تا امروز موتاسیون هایی که ویروس کرونا پشت سر گذاشته در راستای کاهش رفتار تهاجمی و انتقالی آن نبوده است.           

صالحی در پایان گفت: روزهای بسیار سختی را سپری می کنیم. الان دو ماه پیاپی است که کشور واقعا وضعیت بدی دارد و تعداد زیادی از بیماران در آستانه فوت شدن و افراد زیادی هم در آستانه انتقال به ICU هستند. من فکر می کنم اگر عزم و جزمی در مدیران بهداشتی و درمانی ما برای اینکه بتوانند آحاد جامعه را نسبت به اقدامات بهداشتی بیشتر توجیه کنند، وجود نداشته باشد ما با یک فاجعه ملی روبرو خواهیم شد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
روزها بد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
۰
۰
اگر از اول اين کار رو ميکردن اينجور نميشد .بيخيالي مسئولين . اگه يک ماه از ورود و خروج از شهر قم جلوگيري ميشد اين حال ما نبود . بهداشت به ما چي کرده .قيمت بالاي دارو ها و قيمت ويزيت پزشکان روز به روز بالاتر ميشه . حالا بياييد بريم بيمارستانها که منبع آلودگي هرچي به هرچي شده پارتي داشته باشي بهترين مراقبتها بهت ميکنن و گرنه سينه قبرستون

نیازمندی ها