گفتگو با جلال فاطمی، خواهرزاده سپهری در سالروز درگذشتش

سهراب، طرفدار زندگی بود

گفت و گو با دکتر ماشاالله مدیحی، دوست سهراب سپهری

مثل شعرهایش لطیف بود

تقویم، تاریخ تولد سهراب سپهری را پانزدهم مهرماه ۱۳۰۷ نشان می‌دهد؛ هنرمند نام آشنای شعر و ادب ایران که شعرها و نقاشی هایش نه تنها برای ایرانیان بلکه برای بسیاری از علاقمندان به هنر در آن سوی آب ها نیز آشناست. از همین رو است که نام سهراب تنها به ایران ختم نمی شود و همواره پا به پای بزرگان شعر و ادب دنیا هنرنمایی کرده است. سهراب هنرمندی کمال طلب، متواضع و تنها بود که عادت داشت دور از جامعه آثار هنری اش را خلق کند و برای رسیدن به تنهایی‌هایش «قریه چنار» و کویرهای کاشان را انتخاب می کرد. سپهری کارنامه پرباری در شعر ایران دارد و از جمله مهمترین کتاب هایش می توان به «تا انتها حضور»، «سهراب مرغ مهاجر» و «هنوز در سفرم»، «بیدل، سپهری و سبک هندی»، «تفسیر حجم سبز» اشاره کرد. به مناسبت روز تولد سهراب، سراغ دکتر ماشاالله مدیحی یکی از دوستان نزدیک او رفتیم. پزشک نامدار کاشانی که در این سالها به دلیل سابقه دوستی اش با سپهری مستندسازان بسیاری روانه خانه شان شدند و در کمتر برنامه‌ای که مربوط به تولد و درگذشت سهراب است، حضور ایشان را نمی بینیم.
کد خبر: ۱۲۷۸۵۱۶
مثل شعرهایش لطیف بود
مدیحی، با بیان اینکه اولین آشنایی اش با سهراب به سال ۱۳۵۴ برمی گردد، به جام جم آنلاین می گوید: برادرم بزرگترم دکتر نعمت الله مدیحی با سهراب سپهری در کاشان همکلاسی بود. خاطرم هست در آن سالها ما در نزدیکی باغ سهراب، زمینی کشاورزی داشتیم و روزی بر حسب تصادف در آنجا با هم آشنا شدیم. این آشنایی ادامه داشت تا زمانیکه ایشان در قید حیات بودند.
او ادامه می دهد: اولین نکته بارز در سهراب سپهری که باعث می شود حتی در نسل های بعد هم تاثیرگذار باشد، صداقت و ساده زیستی اش است. سهراب دقیقا همانی بود که در شعرهایش می خوانید. نه چیزی کمتر و نه بیشتر، به همان اندازه لطیف و زلال. زندگی سهراب لطیف بود.
مدیحی معتقد است، شعر «صدای پای آب» سهراب هم به لحاظ ساخت، بینش و محتوا بهتر از بقیه شعرهایش است و می گوید: «این شعر را از حفظ نیستم، اما بعد از سالها هر بار که آن را می خوانم حس خوبی پیدا می کنم».
او می افزاید: از نظر من اشعار سهراب حالتی عرفانی دارد. حتی اصطلاحات آیین بودا را در اشعارش می بینیم. انگار او عاشق تمام موجودات جهان بود و همه موجودات برای او نشانی از خدا بودند.
مدیحی درباره «حراج هنر تهران» (جایی که بسیاری آن را به عنوان بزرگترین رویداد در زمینه فروش آثار هنری در ایران می‌شناسند) تاکید می کند: تابلوهای سهراب از پرمخاطب ترین آثار هنری در این حراجی ها هستند که در سالهای اخیر با قیمت‌های بالا به گنجینه‌ مجموعه‌دارها و موزه‌ها اضافه می شوند. اینکه مالک اثری هنری تصمیم به فروش یا نگه داری اثرش بگیرید اختیار با خودش است، اما به نظرم باید بیشتر به جوی که پیرامون این حراجی ها بوجود می آید توجه داشت. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها