یک نماینده مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

دلالها کد ملی اجاره می کنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که لازم است فرمول قیمت گذاری خودرو شفاف سازی شود، گفت: این کار سبب تولید خودرو میشود.
کد خبر: ۱۲۷۵۶۲۶
محسن دهنوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص افزایش جهشی قیمت خودروهای داخلی در بازار؛ اظهارداشت: متاسفانه اکنون قیمت خودرو در حالی توسط شورای رقابت تعیین می شود که شفاف نبودن نحوه محاسبه و تاخیر در انتشار قیمت‌ها موجب نارضایتی مردم و خودروسازان شده است.
 
وی گفت: تاخیر در به روز رسانی قیمت‌ها سبب افزایش زیان انباشته خودروسازان شده و کاهش سرمایه در گردش را در پی داشته است و کاهش نقدینگی موجب کاهش میزان تولید و تاخیر در تحویل خودروها شده است.
 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: لازم است فرمول قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت به صورت شفاف منتشر شود تا مردم و خودروسازان قادر باشند قیمت خودرو را محاسبه کنند و شورای رقابت برحُسن اجرای این فرآیند نظارت کند. با اجرای این پیشنهاد، قیمت گذاری خودرو شفاف و زیان انباشته خودروساز کنترل خواهد شد که نتیجه آن افزایش میزان تولید خودرو است.
 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: از اواسط سال 1397 قیمت خودرو در بازار آزاد شروع به افزایش کرد به طوری که در برخی موارد قیمت خودرو در بازار آزاد به دو برابر قیمت مصوب خودرو رسید. شکاف ایجاد شده بین قیمت بازار آزاد و کارخانه سبب هجوم گسترده مردم و دلالان حرفه‌ای به سمت خرید خودرو از کارخانه شد.
 
دهنوی با بیان اینکه دلالان حرفه‌ای با اجاره کد ملی محدودیت‌های ایجاد شده برای خرید خودرو را دور زدند، تصریح کرد: با توجه به حضور پُر تعداد دلالان در صف خرید خودرو امکان خرید خودرو از کارخانه، توسط مصرف کننده واقعی بسیار محدود شده به طوری که در قرعه‌کشی دوم احتمال برنده شدن به زیر 1.6 درصد رسید.
 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در چنین شرایطی مصرف کننده واقعی مجبور به خرید خودرو از بازار آزاد و با قیمت آن بازار است و اختلاف قیمت بین بازار آزاد و قیمت مصوب نصیب دلالان می شود. مجموع این مبلغ بالغ بر 45 هزار میلیارد تومان است که بیشترش هم به جیب دلال رفته و سوداگر.
 
وی بیان کرد: به منظور حفظ حقوق مردم بهترین راه حل عرضه خودرو در بورس کالا است که مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب به عنوان مالیات اخذ خواهد شد. همچنین مالیات اخذ شده میتواند صرف توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش تولید خودرو شود تا منافع آن  نصیب عموم مردم شود.
 
دهنوی در پایان خاطرنشان کرد: در این صورت با افزایش تیراژ تولیدات، قیمت بازار آزاد به قیمت مصوب نزدیک می شود و علاوه بر این با توجه به حذف رانت، انگیزه فساد و فروش خودرو به افراد خاص هم از بین می‌رود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۳
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
۰
۴
6 ماه است مدام مسئولین از ورود خودرو و مسکن به بورس خبر می دهند ولی متأسفانه دستهای پینهان نمی گذارند این اتفاق میمون رخ دهد تا هر روز شاهد این همه سودارگری در این دوبخش نیاشیم . مردم خسته شده اند و کم مانده دیوانه شوند .
محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
۰
۱
باورکنیدعرضه خودرو دربورس کالا هم این مشکل رو حل نخواهدکرد واون هم حقه جدیداقایون هستش این اقا که برطبل نزدیک کردن قیمت بازار وکارخانه میکوبد بهتربود روراست بگوید منظورم رساندن قیمت کارخانه به بازار ازاد وافزایش هرروزه توسط کارخانه بجای افزایش سه ماهه هستش
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
۰
۰
خواهشن انقد خودرو مسکن و امثال اینارو انگولک نکنید که گرا بدهید دست اون آدما.... خواهش میکنم نمیخاد ارزون کنید. گرون نکنید خدا پدرتونو بیامرزه

نیازمندی ها